وزیر راه و شهرسازی گفت: سالانه نیاز به ساخت ۴۰۰ هزار مسکن شهری و ۲۰۰ هزار مسکن روستایی داریم.

نیاز کشور به تولید سالانه ۶۰۰ هزار واحد مسکن / شهرک سازی، برنامه جدید وزارت راهبه گزارش  خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد اسلامی در بیست و دومین اجلاس هیئت عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان با بیان اینکه جامعه مهندسی ما در این برهه زمانی نیاز به افزایش سطح اعتبار و اعتمادآفرینی روزافزون داریم گفت: به مهندسی به عنوان کسب و کار نباید نگاه کرد بلکه کشور نیاز به یک حرکت جهشی دارد تا در توسعه اقتصادی پیشرو باشد.

وی افزود: سازمان نظام مهندسی باید به یک سازمان معیار، پیشتاز و پیشرو تبدیل شود تا اعتماد به آن در همه بخش‌های دولتی و غیردولتی روزافزون باشد. سازمان خوددرگیر هیچگاه در مسیر رشد قرار نمی‌گیرد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: روزآمد کردن قابلیت‌های مهندسی با استفاده از توانایی شرکت‌های دانش بنیان در حوزه سند ساختمان و تجاری سازی نوآوری‌های این شرکت‌ها اقدامی است که جامعه مهندسی به آن نیاز دارد.

اسلامی با تاکید بر اینکه روز‌های پر تنش نظام مهندسی پشت سر گذاشته شده و از سال جاری نباید در این سازمان تنش داشته باشیم، اظهار کرد: نظام مهندسی باید به پشتیبانی طرح‌های دولت و کمک به برنامه اقدام ملی تولید و عرضه مسکن بیاید تا رونق اقتصادی ایجاد کند.

به گفته وزیر راه و شهرسازی سالانه نیازمند احداث حداقل ۴۰۰ هزار واحد مسکونی شهری و ۲۰۰ هزار مسکن روستایی هستیم تا جامعه هدف بتواند به مسکن مورد نیاز دست یابد. از همه مهمتر باید شرایطی فراهم شود تا ساخت و ساز‌ها توسط عناصر دارای صلاحیت انجام شود.


بیشتر بخوانید: مکان یابی و تعیین تکلیف ۱۴۵ هزار واحد مسکونی در طرح اقدام ملی 


وی با اشاره به وجود خانه‌های خالی گفت: سوداگرانی که با هدف سودجویی وارد ساخت و ساز شده اند و نتیجه اقدامات آن‌ها وجود حجم زیاد خانه‌های است که به تله مالی برای اقتصاد کشور تبدیل شده است. در نظر داریم برای آن‌ها شرایط ساخت و ساز را سخت‌تر کنیم تا احداث مسکن به صورت شخصی ساز یا سفارشی ساز باشد.

اسلامی با تاکید بر اینکه التهابات بازار مسکن عمدتا خارج از حوزه مسکن بوده و از نرخ ارز تبعیت کرده است، ادامه داد:، اما رفع کمبود مسکن برای جامعه هدف که استطاعت خرید آن را داشته باشند و همچنین اجرای برنامه ملی تولید و عرضه مسکن که از سوی وزارت راه و شهرسازی تعریف شده می‌تواند به کاهش التهابات بازار مسکن کمک کند و جامعه مهندسی می‌تواند به صورت مشارکت در ساخت، در برنامه اقدام ملی تولید و عرضه مسکن، سرمایه گذاری کنند.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: شرایط عرضه زمین از سوی دولت برای سازنده سهل و آسان شده و همچنین پشتیبانی تسهیلاتی نیز برای وی فراهم شده است ضمن اینکه امکان ایجاد شهرک‌های مسکونی با تراکم پائین در حوزه کلانشهر‌ها فراهم شده است.

وی با بیان اینکه در تهران و از دیگر کلانشهر‌ها نیروی کار در بخش ساختمان و تاسیسات عمدتا غیرایرانی است و از نیروی ماهر ایرانی تهی شده ایم، گفت: نیاز است تا در حوزه توسعه نیروی کار ماهر و تربیت آن اقدام عاجل انجام شود.

اسلامی ادامه داد: مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی با همکاری معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی برای تدوین مقررات مورد نیاز برای توسعه بخش ساختمان، بکارگیری تکنولوژی روز، کاهش اتلاف انرژی و رونق تولید در تکالیف قانونی این وزارتخانه است، قدم‌هایی برداشته است.

وزیر راه و شهرسازی یکی دیگر از مسائل مهم امروز کشور را عدم کنترل شهرسازی عنوان کرد و افزود: متاسفانه علیرغم آنکه زمان زیادی در وزارت راه و شهرسازی و شورای عالی شهرسازی و معماری برای بررسی و تصویب طرح‌های جامع شهر‌ها گذاشته می‌شود، اما این طرح‌ها اثربخش نیست و در عمل اتفاق دیگری می‌افتد. نتیجه آن گسترش بی رویه شهرها، ترافیک، آلودگی هوا و عوارض ناشی از بارگذاری‌های نامناسب است. صدور پروانه‌ها نیز گزینشی بوده و در ساخت و ساز شاهد ناهنجاری هستیم.

وی تصریح کرد: به زودی آئین نامه کنترل شهرسازی را تدوین کرده و بر روی فرایند صدور پروانه اثر خواهیم گذاشت. همچنین باید تکلیف لایحه درآمد پایداری شهرداری‌ها هر چه سریعتر تعیین شود تا درآمد و بودجه شهرداری‌ها از محل صدور پروانه‌های ساخت و ساز قطع شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار اقتصادی ، مسکن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
-
عباس گودرزی
۰۸:۴۰ ۲۶ تير ۱۳۹۸
سلام وزیر محترم چرا می خواهی شرایط ساخت و ساز را سخت کنی ؟ با توجه به مسکن مازاد بر نیاز خانواده ها مالیات بر مسکن خالی را طوری در نظر بگیرید که مالکان بدنبال مشتری با چراغ فانوس بگردند و داوطلب فروش با قیمت ارزان و اقساطی باشند . نه اینکه دوباره جو روانی ایجاد کنی که با سخت گیری در ساخت قیمت ها را افزایش دهی . بیندیش برادر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۳ ۲۶ تير ۱۳۹۸
خوب شروع به ساختن خانه کنید
آخرین اخبار