حجت الاسلام مطهری پور گفت: ۶۳ هزار و ۹۶۸ نفر از دانشگاهیان برای سفر به عتبات ثبت نام کردند که از این تعداد ۱۳ هزار نفر اعزام خواهند شد.

معرفت و آگاهی باید توشه راه عتبات دانشگاهیان شودبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام مرتضی مطهری پور، رئیس ستاد عتبات دانشگاهیان در مراسم پیش از سفر عتبات دانشگاهیان که ظهر امروز در دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: انسان در هر کاری که شروع می‌کند باید یک مقصدی داشته باشد و بدون در نظر گرفتن مقصد راه به جایی نخواهد برد .

وی بیان کرد: دانشجویان در مسیری قدم برداشتند که مقصدش در قرب الهی است؛ مسیر عشق و محبت و دلدادگی است و با سایر سفرها متفاوت است؛ در این سفر پیش رو یک سری پیچیدگی‌ها و سختی‌ها و عشق و ریه‌های متفاوتی وجود دارد.

رئیس ستاد عتبات دانشگاهیان ادامه داد: در مسیر عشق و دلدادگی باید کمی سختی کشید و اگر رنجی وارد شد باید آمادگی پذیرش آن را هم داشته باشید. در سفر امام حسین (ع) باید سختی دید تا گوهره وجود آبدیده شود؛ در این سفر باید دید مقصد کجاست، باید دید در این سفر به چه توشه ای نیاز داریم؟.

وی بیان کرد: زمانی که بحث از زیارت می‌کنیم باید هدفمان را مشخص کنیم و باید محبت بین زائر و زیارت شونده فراهم شود؛ انسان باید به حالت روحانیت و درجات بالا سوق پیدا کند. این زیارت تنها سفر جسمی نیست ، بلکه یک روحی و معنوی است.

حجت الاسلام مطهری پور افزود: این حرکت باید به سمتی باشد تمام وجود در این سفر حرکت کند و قلب، روح، جسم و کردار هم مسیر باشد؛ این مهمانی سعادت می‌خواهد و شما این سعادت را پیدا کردید.

رئیس ستاد عتبات دانشگاهیان ادامه داد: انسان در این سفرها توقع دارد گرفتاری ها و آرزوهایش برآورده شود، این حاصل نمی شود مگر در قالب افزایش محبت؛ برای زیارت عتبات باید معرفت و آگاهی کسب کرد که این توشه راه است.

وی بیان کرد: این فرصت را باید بسیار قدر دانست؛ در این سفر عشق و احساسات موج می‌زند و ایمان و عقل اصل و اساس آن است و این حاصل نمی‌شود جز از طریق بندگی که نباید از آن غافل شد و باید کاری کرد به مقام عبودیت برسیم.

رئیس ستاد عتبات دانشگاهیان ادامه داد: فرصت ارتباط معنوی و عاشقانه با خاندان پیامبر و زیارت این عناصر ممتاز برجسته و ملکوتی از امتیازات تفکر شیعی در میان فرق اسلامی است؛ در مسیر کمال، خوبی، طلب و اراده نقش موثری ایفا می‌کند.

حجت الاسلام مطهری پور افزود: این سفر آمادگی‌های نیاز دارد و بهره‌گیری از آنها مهم است؛ هر چقدر با کاروان‌ها همراه باشیم بهره مندی در این سفر بیشتر خواهد شد.

رئیس ستاد عتبات دانشگاهیان در خصوص هزینه سفر به عتبات گفت: علاوه بر وام، وام صندوق رفاه هم به دانشگاهیان تعلق می‌گیرد. هزینه‌ها بر عهده سازمان حج و زیارت است که اعلام می‌کند و ما تنها آن را اجرا می‌کنیم.

اول شهریور پسران مجرد اعزام می‌شوند

حجت الاسلام مطهری پور رئیس در جمع خبرنگاران اظهار کرد: عتبات از ۲۷ تیر آغاز و تا ۱۵ مهر ادامه دارد. کل ثبت نام ۶۳ هزار و ۹۶۸ نفر بودند و از این تعداد ۱۳ هزار نفر اعزام خواهند شد.

وی ادامه داد: ۲ برابر ظرفیت قرعه کشی انجام شد و این افراد برای تکمیل مدارک باید اقدام کنند بالای ۹۰ درصد اقدام نهایی کردند و مدارک را به شورای استانی تحویل دهند؛ بیشترین آمار از استان تهران، خراسان رضوی و اصفهان بوده است.

حجت الاسلام مطهری پور افزود: ایستگاه پروازی تهران و مشهد است؛ ۳ شب در نجف، ۳ شب کربلا و یک شب در کازمین خواهند بود؛ از اول شهریور پسران مجرد اعزام می‌شوند.

رئیس عتبات دانشگاهیان ادامه داد: ۳۰ میلیون ریال برای سفر هوایی و ۱۵ میلیون برای سفر زمینی است؛ دوره‌هایی داریم در سفر که بسته فرهنگی یکی از آنهاست.

در ادامه مراسم  حجت‌الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، با یادآوری اینکه هویت واقعی دانشگاه‌ها دینداری و محبت به اهل بیت(ع) است، خطاب به دانشگاهیانی که به زودی عازم سفر عتبات عالیات می‌شوند، گفت: خداوند به شما عنایت بزرگی کرده است؛ توصیه می‌کنم برای درک بیشتر این سفر آداب زیارت که در کتاب مفاتیح‌الجنان آمده است را بخوانید و در آن تفکر کنید.

وی با ذکر روایتی از امام صادق(ع) که دعای حضرت برای زائران امام حسین(ع) بود، گفت: امام صادق(ع) می‌فرمایند کسانی که در آسمان‌ها دعاگوی زائران امام حسین(ع) هستند بیشتر از کسانی هستند که در زمین برای این زائران دعا می‌کنند

حجت‌الاسلام رستمی در خصوص حاجت‌هایی که زائران می‌توانند در این زیارت از ائمه(ع) بخواهند، گفت: اینکه چه بخواهیم بستگی دارد که بدانیم حقیقتاً کجا می‌رویم و از چه کسانی درخواست می‌کنیم. اگر متوجه نباشیم در کجا هستیم و چه کسانی را زیارت می‌کنیم سقف خواسته‌های خود را کوتاه می‌گیریم.

کسی که معرفت بیشتری داشته باشد از سفر زیارتی عتبات فیض می‌‌برد 

وی با تأکید بر اینکه دانشگاهیان از همان لحظه‌ای که خبر ثبت‌نام را شنیده و شوق زیارت در دل‌های آن‌ها ایجاد شده زائر شده‌اند، گفت: همه از این زیارت کسب فیض می‌کنند، اما کسانی که معرفت بیشتری داشته باشند فیض بیشتری خواهند برد.

رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در بخش بعدی سخنان خود با اشاره به اینکه عده‌ای به دنبال این هستند که نشان دهند جامعه دانشگاهی ما به دنبال لهو و سرگرمی و جامعه غیرجدی و غیرواقعی است، اظهار کرد: اگر در جایی، حرکتی از دانشجویی سر بزند که با هویت و باور‌های دینی مردم ناسازگار باشد، مطرح می‌کنند که دانشگاه یعنی این! اما این نشست که نمایندگی از یک جمعیت بزرگ را دارد نشان می‌دهد که دانشگاه یعنی جامعه نخبه، متفکر، اهل تحصیل و برگزیده؛ جوانان دانشگاهی در عرصه علم و دانش تلاشگر هستند و امروزه پرچمدار عزت و جریان علمی کشور بوده و در جریان‌های دینی نیز پرچمدار هستند.

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه بود که جریان اعتکاف مهجور را به جریانی عمومی در فضای کشور تبدیل کرد، گفت: امروزه اعتکاف به برکت پرچمداری دانشگاه‌ها یک جریان عمومی مورد توجه تمام اقشار تبدیل شده است و همین جریان است که جریان اربعین را به بزرگ‌ترین همایش آئینی و ملی تبدیل کرده است.

وی خواستار توجه بیشتر مسئولان ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان به مسئله زیارت اربعین دانشگاهیان شد و گفت: اگر فضا فراهم شود بسیاری از مردم مایل هستند در این مراسم حضور پیدا کنند.

متولیان فرهنگی جامعه باید پاسخگوی تغیر سبک زندگی باشند 

حجت‌الاسلام رستمی تصریح کرد: جریان واقعی دانشگاه‌ها و نخبگی کشور همین جریان است که در یک فرصت محدود ۷۰ هزار دانشجو برای تشرف به عتبات اعلام آمادگی می‌کنند. تغییراتی در سبک زندگی جامعه رخ داده که در این تغییر جوانان ما مقصر نیستند، بلکه متولیان جامعه و مدیران فرهنگی و جریان‌های اجتماعی جامعه اولین کسانی هستند که باید پاسخگوی تغییر سبک زندگی ما باشند.

وی ادامه داد: اگر جوانی در نوع آرایش، پوشش، حضور و آداب اجتماعی متفاوت با ارزش‌های متداول جامعه رفتار کرد، نباید او را به بی‌دینی متهم کرد. جریان غالب جوانان ما جریان پاک، باورمند و علاقه‌مند به خوبی‌ها و گرایشمند به اهل بیت(ع) هستند و این جریان است که باید در دانشگاه‌ها مورد تکریم قرار بگیرد و به عنوان نماد دانشگاه‌ها تقویت و حمایت شود.

رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها افزود: حقیقت دانشگاه همین تفکر است ولو دسته‌بندی‌های مختلف سیاسی داشته باشیم. متولیان امر باید برای اصلاح مشکلاتی که در دین وجود دارد تلاش کنند، اما نباید ذره‌ای در خوبی، پاکی و محبت اهل بیت(ع) دانشجویان ما که جریان غالب دانشگاهی است تردید کرد.

وی در پایان سخنانش از دانشگاهیان خواست برای همه مسلمانان، رفع مشکلات موجود و ظهور امام زمان(عج) دعا کنند و اظهار کرد: برخی از افراد به واسطه رفتار غلط امثال بنده با خدا قهر کرده‌اند برای این افراد هم دعا کنید و از اهل بیت(ع) بخواهید شما را به کار بگمارند و مأموریت به شما بدهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار