نمایندگان مجلس با ماده ۴ طرح کمیسیون انرژی درباره افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های میعانات گازی و نفت خام موافقت کردند.

شروط تامین مالی پالایشگاه‌ها مشخص شدبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نمایندگان مجلس در جریان بررسی طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های میعانات گازی و نفت خام با ماده ۴ این طرح از ۱۴۶ رای موافق ۱۲ رای مخالف و ۲ رای ممتنع از مجموع ۲۰۶ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

بر اساس این ماده تأمین مالی طرح ها با شرایط زیر صورت می گیرد:

الف: سهامداران شرکت مجری موظفند حداکثر یک سال پس از دریافت مجوز، نسبت به واگذاری حداقل ۳۰ درصد سهم شرکت مجری از طریق سهام یا از طریق صدور واحدهای صندوق سرمایه گذاری پروژه در چارچوب قوانین موجود و یا انتشار اوراق بهادار قابل تبدیل به سهام اقدام کنند، در غیر این صورت وزارت نفت موظف است نسبت به ابطال مجوز خوراک آن‌ها اقدام کند.

ب: تأمین مالی از طریق ابزارها و نهادهای مالی بازار سرمایه و تضمین بازپرداخت اصل و فرع مبالغ سرمایه گذاری شده توسط مردم طبق قواعد و مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار صورت خواهد گرفت. همچنین جهت تسهیل در فرایند تامین مالی از این طریق، صندوق توسعه ملی، شرکت نفت ایران، بیمه ها و بانک های مجاز زیر نظر بانک مرکزی نیز می توانند پس از تائید سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان رکن ضامن ایفای نقش کنند.

پ: در خصوص آن دسته از دارایی‌هایی که تامین مالی آنها از طریق صدور واحدهای صندوق سرمایه گذاری، پروژه، جهت عرضه به عموم صورت می گیرد، هرگونه مالیات و عوارض نقل و انتقال و مالیات بر درآمد با نرخ صفر محاسبه می شود.

همچنین در ماده ۵، وزارت نفت موظف شد در زمان اعطای مجوز طرح، نسبت به اعطای مجوزهای ذیل برای واحدهای مشمول این قانون اقدام کند:

الف: مجوز صادرات فرآورده های تولیدی.

ب: مجوز تامین نفت خام به عنوان خوراک مصرفی پس از اتمام دوره تنفس خوراک با رعایت مصالح کشور.

در ماده ۶ نیز وزارت نفت مکلف شد ظرف مدت ۲ ماه پس از تصویب این قانون، آئین نامه اجرایی آن را به تصویب هیئت وزیران برساند.

علاوه بر این، مقرر شد بازپرداخت تسهیلات تنفس خوراک صندوق توسعه ملی پس از دوره تنفس مطابق مقررات صندوق انجام شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار