مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیله سوار از افزایش تولید و عملکرد با اجرای صحیح الگوی کشت در شهرستان بیله سوار خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، ربعلی جهانی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیله سوار گفت: با اجرای الگوی کشت صحیح می توان از ظرفیت های طبیعی و غیرطبیعی هر منطقه به نحو مطلوبی بهره‌مند گردیده تا بیشترین عملکرد و بیشترین تولید به شکل پایدار حاصل شود.

وی افزود: امروزه یکی از مشکلات اساسی بشر تامین نیاز‌های غذایی است، بنابراین اجرای الگوی کشت محصولات کشاورزی بویژه در شرایط کنونی که کشور با چالش آب مواجه است، بسیار ضروری به نظر می‌رسد ضمن اینکه هر سال شاهد نوسانات شدیدی در بازار برخی از محصولات کشاورزی هستیم که به دلیل عدم رعایت الگوی کشت گاهی تولید آن‌ها کم و گاهی حجم تولید آنقدر بالا می‌رود که کشاورزان و مسئولان نمی‌دانند باید با مازاد آن چه کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیله سوار بیان کرد: طراحی الگوی کشت محصولات کشاورزی، متناسب با نیاز‌های منطقه و شرایط اقلیمی و اقتضائات جغرافیایی و با مد نظر قراردادن چالش کم آبی، پیاده سازی آن قطعاً در افزایش بهره وری منابع پایه از جمله خاک و آب مؤثر خواهد بود و در ساماندهی شرایط بازار محصولات کشاورزی نیز نقش چشمگیری خواهد داشت.

جهانی با اشاره به تعریف جامع الگوی کشت که تعیین یک نظام کشاورزی با مزیت اقتصادی پایدار مبتنی بر سیاست‌های کلان کشور، دانش بومی کشاورزان و بهره‌گیری بهینه از پتانسیل‌های منطقه‌ای با رعایت اصول اکوفیزیولوژیک تولید محصولات کشاورزی در راستای حفظ محیط زیست است گفت: به زبان ساده‌تر الگوی کشت به مفهوم تعیین نوع گیاه یا محصول مورد کاشت، متناسب با مؤلفه‌های تأثیرگذار در تولید آن محصول است که از جمله می توان به مؤلفه‌های آب و هوایی، فیزیک و شیمیایی خاک، جغرافیایی، تنش های زیستی و غیر زیستی اشاره کرد.

وی گفت: یکی ازمؤلفه‌های بسیار مهم در تعیین الگوی کشت مناسب، شاخص‌های امنیت غذایی است که اصولاً برخی محصولات به دلیل جایگاه ویژه ای که در تأمین قوت غالب مردم دارند دارای اهمیت بالاتری هستند و نمی توان سهم چنین محصولاتی را در الگوی کشت نادیده گرفت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیله سوار در پایان افزود: برای تغییر الگوی کشت نیاز به ابزار تشویقی هست و به نظر می‌رسد برای عملیاتی کردن موضوع و تسریع در تغییر الگوی کشت اگر یارانه‌ها مستقیما" به محصولات تولیدی داده شود نتیجه مطلوبتری حاصل خواهد شد.

انتهای پیام/ح

ضرورت اجرای الگوی کشت محصولات کشاورزی

برچسب ها: کشاورزی ، الگوی کشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.