رشد ۲۵ درصدی سهم اشتغال روستایی در کشور

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور از افزایش ۲۵ درصدی سهم اشتغال روستایی در سبد اشتغال کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، امید معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در جلسه مشترک کارگروه تخصصی امور اقتصادی و کارگروه توسعه روستایی و عشایری آذربایجان شرقی گفت: با اختصاص ۸۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات، پارسال ۱۵۰ هزار فرصت شغلی در روستا‌های کشور ایجاد شد.

وی با اشاره به اینکه آمارها، گویای تحولات بسیار بزرگ بعد از انقلاب اسلامی در روستا‌های کشور است، افزود: ۳۸ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار کشور همه از زیرساخت‌های اساسی بهره‌مند هستند.

امید در همین حال افزود: با وجود این تحولات، نسبت جمعیت روستایی در کشور ۴۰ درصد کاهش یافته است و این آمار نشان می‌دهد که نتوانسته‌ایم ظرفیت‌های جدید روستا‌ها را شناسایی کنیم.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با بیان اینکه روستا‌ها مراکز تولید، اشتغال و ثروت‌آفرینی هستند، افزود: دولت با همکاری مجلس و عنایت مقام معظم رهبری، ۱.۵ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی را برای اشتغال روستایی اختصاص داد که یک حرکت بدیع و موثر بود.

وی افزود: اثر وضعی سیاست‌های دولت در حوزه توسعه روستایی، آغاز مهاجرت معکوس در روستا‌ها بوده و شاخص‌ها نشان می‌دهد که گرایش به روستا‌ها افزایش یافته است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور افزود: دولت در نظر دارد سالانه ۵۰۰ میلیون دلار نیز از منابع صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستایی اختصاص دهد که ظرفیت بسیار خوبی برای کشور ایجاد خواهد کرد.

وی با قدردانی از عملکرد آذربایجان شرقی در جذب تسهیلات اشتغال روستایی، گفت: این استان می‌تواند پایلوت همه طرح‌های مربوط به اشتغال باشد که در این راستا از تفویض اختیارات ملی به دستگاه‌های استانی حمایت می‌کنیم.

امید گفت: معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور از طرح‌هایی که دارای مزیت منطقه‌ای هستند مانند صنایع چرم و کفش، فرش و کشت گلخانه‌ای در استان آذربایجان شرقی حمایت می‌کند.

مهاجرت معکوس در روستا‌های آذربایجان شرقی

پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این نشست گفت: با اجرای طرح‌های توسعه و اشتغال روستایی شاهد مهاجرت معکوس در بسیاری از روستا‌های استان هستیم.

پورمحمدی اجرای طرح‌های توسعه روستایی را از کار‌های ماندگار دولت تدبیر و امید عنوان کرد و افزود: توسعه واقعی از روستا شروع می‌شود.

وی با بیان اینکه نرخ پایین بیکاری و تولید ناخالص داخلی آذربایجان شرقی نسبت به میانگین کشوری، به دلیل مهاجرت نیروی کار از استان است، افزود: با اجرای طرح‌های توسعه روستایی و اقدامات زیربنایی که در روستا‌ها انجام شده، شاهد اصلاح این روند هستیم.

استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: روستا‌های ما از امکانات زیربنایی لازم برخوردارند و امروز روستائیان توانمند ما نیازمند حمایت و اختصاص تسهیلات لازم برای ایجاد اشتغال پایدار و فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی هستند.

وی با بیان اینکه کارنامه استان آذربایجان شرقی در جذب تسهیلات اشتغال روستایی قابل قبول است، افزود: این استان قابلیت بررسی و توزیع دقیق تسهیلات را دارد که لازم است اختیارات لازم از سوی نهاد‌های ملی به دستگاه‌های اجرایی و بانک‌های استان داده شود.

پورمحمدی همچنین به ظرفیت‌های استان در حوزه کشت گلخانه‌ای و صنایع بومی مانند چرم اشاره کرد و خواستار حمایت‌های تسهیلاتی لازم از این صنایع شد.

وی افزود: هم‌اکنون ۲۷۰ واحد کشت گلخانه‌ای به وسعت ۳۰۰ هکتار در استان فعال هستند و با افتتاح سد حاجیلرچای در سفر آتی رئیس جمهور به استان، یک‌هزار هکتار به وسعت زیرکشت گلخانه‌ای استان افزوده خواهد شد.

معصومه آقاپور، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه توجه به شرایط و محدودیت‌های منطقه‌ای در تصویب و اجرای قوانین، نقش موثر صنایع متوسط در توسعه اشتغال و اهمیت اشتغال زنان تحصیل‌کرده را یادآور شد و تاکید کرد: در عرصه جنگ اقتصادی محدودیت‌ها برای بخش تولید باید به حداقل برسد.

کرمی، مدیرکل امور روستایی و شورا‌های استانداری آذربایجان شرقی هم گفت: ۲۷۹ میلیارد تومان از محل اعتبارات اشتغال روستایی، ۵۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات نهاد‌های حمایتی، ۳۱۴ میلیارد تومان از محل تسهیلات اشتغال پایدار و ۶ میلیارد تومان از محل تفاهم‌نامه با بانک‌های سینا و پارسیان به متقاضیان طرح‌های اشتغال روستایی در سال ۹۷ پرداخت شده است.

ابراهیم‌پور، مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری آذربایجان شرقی نیز با اشاره به به برخی از چالش‌ها و مشکلات حوزه اشتغال روستایی، افزایش قیمت مواد اولیه و ماشین‌آلات تولیدی، ناتوانی متقاضیان در ارائه وثایق بانکی و زمان‌بر بودن بررسی طرح‌ها در کارگروه ملی را از جمله این مشکلات عنوان کرد.

حمایت از ناحیه صنعتی کیف و کفش تبریز

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور همچنین در نشستی با مدیران ناحیه صنعتی چالیش تبریز که توسط بخش خصوصی در حوزه کیف و کفش ایجاد شده است، با اعلام حمایت از ایجاد این ناحیه گفت: ایده شهرک‌های صنعتی خصوصی همواره ایده موفقی بوده است.

امید افزود: این طرح یکی از طرح‌های ملی منطقه‌ای است که نقش موثری در رونق تولید و تحول اقتصادی استان و کشور خواهد داشت.

وی با اشاره به ظرفیت‌های تبریز در حوزه چرم و کفش، گفت: تولیدات این بخش جزو نیاز‌های مداوم و مستمر جامعه است و بازار گسترده‌ای نیز دارد.

ناحیه صنعتی چالیش به‌عنوان مجموعه تخصصی صنعت کیف و کفش و صنایع وابسته در زمینی به مساحت ۳۵ هکتار در جاده قدیم باسمنج ایجاد شده و تاکنون ۸۰ درصد از قطعات صنعتی آن به تولیدکنندگان واگذار شده است.

به گفته مدیران ناحیه صنعتی چالیش، تمام زیرساخت‌های اساسی این ناحیه صنعتی فراهم شده است و با بهره‌برداری از آن در فاز نخست، ۵ هزار فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.

 

انتهای پیام/ش

 

 

برچسب ها: اشتغال ، صنعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.