وزیر صنایع عراق گفت: ۱۹۰ پروژه سرمایه‌گذاری از سوی وزارت صنایع عراق معرفی می‌شود، از شرکت‌های ایرانی به ویژه استان اصفهان استقبال می‌کنیم که در این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری کنند و دولت عراق ضمانت آن را بر عهده می‌گیرد.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، به نقل از اتاق بازرگانی اصفهان، عبدالله صالح الجبوری در نشست بررسی فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری ایران و عراق، اظهار کرد: سرمایه‌گذاری مشترک تولیدکنندگان استان اصفهان با همتایان عراقی می‌تواند همکاری‌های اقتصادی دو طرف را تعمیق بخشد.

وزیر صنایع عراق ایجاد واحد‌های تولیدی در کربلا و نجف توسط فعالان اقتصادی استان اصفهان را گام مهمی در تقویت روابط اقتصادی دو کشور ایران و عراق عنوان کرد و افزود: نباید وقت و انرژی در تدارک کمیته‌های مشترک و پروتکل‌های همکاری گذاشت بلکه اقدامات عملی می‌تواند سطح مروادات دو کشور را افزایش دهد.

وی با اشاره به سابقه بلند مدت روابط تجاری ایران و عراق، گفت: هر دو کشور خواستار توسعه و تقویت روابط اقتصادی در زمینه‌های مختلف هستند و بخش خصوصی بهتر از بخش دولتی می‌تواند در این توسعه روابط نقش مهمی را ایفا کند.

الجبوری با اشاره به توانمندی استان اصفهان در دو صنعت پلاستیک و فولاد، اظهار کرد: اتاق‌های بازرگانی می‌تواند زمینه حضور صنعت‌گران اصفهان را در عراق فراهم کند.

وزیر صنایع عراق خاطر نشان کرد: ۱۹۰ پروژه سرمایه‌گذاری از سوی وزارت صنایع عراق معرفی می‌شود، از شرکت‌های ایرانی به ویژه استان اصفهان استقبال می‌کنیم که در این پروژه سرمایه‌گذاری شرکت کنند و دولت عراق ضمانت آن را بر عهده می‌گیرد.

وی خواستار سرعت بخشی مشارکت شرکت‌های استان اصفهان در صنعت عراق شد و افزود: عراق شرکت‌هایی که در شرایط سخت به این کشور کمک کنند، در شرایط آرامش و با ثبات فراموش نمی‌کند.
 


اصلاح تعرفه عراق بر روی کالای ایرانی خواسته فعالان اقتصادی است

 

بهرام سبحانی نیز در این نشست گفت: استان اصفهان با ۹۲۰۰ واحد صنعتی و معادن متنوع و قطب تولیدات کشاورزی می‌تواند نیاز بازار عراق را در بخش‌های مختلف تامین کند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: اصفهان در بخش فولاد می‌تواند علاوه بر ایجاد واحد‌های تولید میلگرد مواد اولیه مورد نیاز این بخش را تامین کند.

وی خواستار اصلاح تعرفه ورود محصولات فولادی به عراق شد و افزود: برخی از محصولات فولادی امکان تولید در عراق نیست و تا زمان خودکفایی عراق، ایران می‌تواند با تعرفه مناسب نیاز بازار این کشور را برطرف کند.

سبحانی خواستار تسهیل نقل و انتقال مالی بین شرکت‌های عراقی و اصفهانی شد و گفت: تغییر شیوه خرید و فروش پیله‌وری در مرز‌ها باید به فروش پر تعداد و مبتنی بر سیستم بانکی تغییر کند تا شاهد استمرار و افزایش حجم تجارت دو طرف باشیم.

نائب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان از توانایی استان اصفهان در تامین مصالح ساختمانی مورد نیاز عراق خبر داد و افزود: استان اصفهان در تولید مصالح ساختمانی جایگاه ویژه‌ای در کشور دارد.

سید متقی جاسم رئیس اتاق صنایع بابل عراق در این نشست خواستار تقویت و توسعه روابط اقتصادی و تجاری ایران - عراق با الهام از گذشته شد.

وی خواستار فعال شدن سفارتخانه و کنسولگری‌های دو کشور در بسترسازی توسعه روابط اقتصادی شد و گفت: نمایندگی دو کشور می‌توانند نقش موثری در معرفی فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری عراق و ایران داشته باشند.

احمد پزنده رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست گفت: ایران به عنوان کشور دوست و همسایه می‌تواند نیاز‌های کشور عراق را در اولین فرصت تامین کند.

در پایان این نشست گفت‌وگوی‌های تجاری بین فعالان اقتصادی و هیات تجاری عراق متشکل از روسای اتاق‌های بازرگانی چند استان این کشور انجام گرفت.

انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار