تحلیل قدمت سیارک فضایی ریوگو نشانه‌هایی از حیات اولیه در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، کارشناسان ژاپنی اعلام کرده‌اند نمونه‌های سنگ و خاک سیارک ریوگو Ryugu با استفاده از ابزار‌های تعبیه شده درون کاوشگر فضایی هایابوسای ۲ استخراج و در آینده نزدیک به زمین برای مطالعه‌های بیشتر بازگردانده خواهد شد.

کاوشگر هایابوسای ۲ اکنون به مطالعه درباره سیارک فضایی ریوگو می‌پردازد و در فاز دوم ماموریت خود با استفاده از تجهیزاتی ویژه نمونه‌هایی از خاک سیارک را به زمین ارسال خواهد کرد.

کارشناسان اعتقاد دارند انجام این ماموریت فضایی می‌تواند سبب پیشرفت تحقیقات علمی و ارسال نسل جدیدی از کاوشگر‌های فضایی به ماموریت‌های اکتشافی برای کشف اسرار منظومه شمسی شود.

نمونه برداری از سنگ و خاک سیارک ریوگو پس از تلاش ماه آپریل سال میلادی جاری کاوشگر فضایی هایابوسای ۲ روی داد که در آن کاوشگر با استفاده از نوعی گلوله و شلیک به سطح سیارک موفق به پراکنده کردن گاز و گرد و غبار اطراف آن و دسترسی به فضایی واضح از سطح آن برای تصویربرداری شد.

در جدیدترین مرحله از ماموریت، کاوشگر هایابوسای ۲ به سطح سیارک متصل می‌شود وبه استخراج دربازه زمانی ۴۰ دقیقه برای برداشت نمونه‌ها می‌پردازد.

تمام مراحل دریافت نمونه‌ها به وسیله آژانس فضایی ژاپن، JAXA پوشش داده می‌شود، به گفته دانشمندان این مرحله از ماموریت بسیار اهمیت دارد، اما هر گونه خطا می‌تواند سبب آسیب دیدن کاوشگر فضایی و به تعویق افتادن ماموریت و شکست پروژه ارسال نمونه‌ها به سیاره زمین شود.

در ماموریت هایابوسای یک که در سال‌های گذشته انجام شد، دانشمندان نمونه‌هایی از سیارک را مورد بررسی قرارداده اند و حال درماموریت جدید بررسی نمونه‌های سیارک ریوگو اطلاعات جدیدی درباره اجزای شیمیایی و جنس خاک و سنگ سیارک در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد.

برای استخراج نمونه‌ها و بررسی سطح سیارک، کاوشگر هایابوسا مجهز به دو کاوشگر کوچک‌تر به نام MINERVA-II۲ است که اطلاعات را به مرکز پشتیانی در زمین منتقل می‌کنند و برسطح سیارک قرار گرفته اند.

قدمت سیارک فضایی ریوگو به گفته دانشمندان به حدود ۴.۶ میلیارد سال پیش و در زمان اولیه شکل گیری منظومه شمسی باز می‌گردد و مطالعه درباره آن می‌تواند داده‌های منحصربه فردی درباره منظومه شمسی و احتمال یافت نشانه‌هایی از حیات اولیه در اختیار دانشمندان قرار دهد.

محققان در این مرحله از ماموریت در نظر دارند کاوشگر فضایی را به فاصله ۲۰ متری از سطح سیارک کاهش ارتفاع دهند تا بازوی رباتیک کاوشگر بتواند نمونه‌های مورد نظر از سطح سیارک را استخراج کند.

کارشناسان اعلام کرده اند در صورت موفقیت آمیز بودن استخراج نمونه ها، کاوشگر هایابوسا تا پایان سال میلادی جاری نمونه‌ها را به زمین ارسال خواهد کرد.

کاوشگر فضایی هایابوسای ۲ درسال ۲۰۱۴ برای جمع آوری نمونه‌هایی از خاک و سنگ سیارک ریوگو که سیارکی در منظومه شمسی بین زمین، خورشید و مریخ است به فضا پرتاب شد، قطر سیارک ریوگو حدود نیم مایل است و جنس سطح آن پوشیده از انواع سنگ‌ها به ویژه ماده کربن است.

با توجه به وجود کربن دراین سیارک کارشناسان احتمال می‌دهند در آن اسید‌های آمینه و بلوک‌های پروتئینی وجود داشته باشند و به این ترتیب احتمال یافت نشانه‌هایی از حیات در آن می‌رود.

سیارک فضایی ریوگو اولین بار درسال ۱۹۹۹ میلادی کشف و در سال ۲۰۱۵ نام ریوگو بر آن گذاشته شد که به معنی کاخ اژد‌ها در فرهنگ باستانی کشور ژاپن است.

در طرحی مشابه کاوشگر فضایی Osiris-rex ناسا هم به مطالعه درباره سیارک فضایی مشهور بنو Bennu می‌پردازد. سیارک بنو ابعادی کوچک‌تر از سیارک ریوگو دارد، به گفته کارشناسان نمونه‌های جمع آوری شده از سیارک بنو در سال ۲۰۲۳ به زمین باز گردانده خواهد شد.

در یک همکاری مشترک بین محققان ناسا و آژانس فضایی ژاپن قرار است نمونه‌های جمع آوری شده از سیارک بنو و سیارک ریوگو مبادله شوند تا دانشمندان بتوانند به مطالعه درباره آن‌ها بپردازند.

منبع:RT