به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حیدر اسکندرپور در صحن علنی شورای شهر با اشاره به فروش ۶۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت سال ۹۷ برای اجرای خط دو قطار شهری، گفت: با پیگیریهای انجام شده ۶۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت دیگر نیز برای سال ۹۸ به قطار شهری شیراز اختصاص یافته است که در مجموع یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این خط تامین اعتبار شده است.
وی با بیان اینکه هزینه اجرای خط دو قطاری شهری یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است، افزود: برای سال ۹۸ میزان ۵۷۹ میلیارد و برای سال ۹۹ میزان ۵۲۱ میلیارد تومان هزینه برای اجرای خط دو مترو برآورد شده است.
اسکندرپور، هزینه یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی اجرای خط دو قطار شهری را برابر با بودجه عمرانی چندین دستگاه اجرایی دانست و اظهار کرد: اجرای پروژه قطار شهری نیازمند حجم بالای کار است و امید داریم با تلاش دو چندان همکاران سازمان قطار شهری در دهه فجر سال آتی شاهد بهره برداری از خط دو متروی شیراز باشیم.
شهردار شیراز اضافه کرد: در بخش ارزی نیز پیش بینی میکنیم حداقل ۲۳ میلیون یورو برای تامین تجهیزات خط دو قطار شهری نیاز داریم.
وی با بیان اینکه برای افزایش سرعت بهره برداری خط دو قطار شهری، همزمان با حفاری تونل ها، اقدامات اجرایی ایستگاهها نیز انجام میشود، افزود: با تامین اعتبار انجام شده تلاش داریم فاز نخست خط دو قطار شهری شیراز از میانرود تا میدان امام حسین (ع) را با سه ایستگاه به بهره برداری برسانیم. این بهره برداری یکی از بهترین رکوردهای مدیریت شهری در اجرای پروژههای عظیم است.
اسکندرپور با اشاره به اینکه خط ۲ قطار شهری شیراز به طول ۱۵ کیلومتر از شهرک میانرود تا میدان کلبه طراحی شده است، گفت: فاز نخست این خط با ۱۱ کیلومتر طول و ۹ ایستگاه با بهره گیری از دو دستگاه TBM در دو شیفت ۱۲ ساعته در حال اجرا است که برای افزایش سرعت حفاری و اتمام حفاری فاز نخست در سال جاری میتوان در سه شیفت هشت ساعته از این دو دستگاه TBM استفاده کرد.
وی، توسعه خطوط مترو را از مهمترین فاکتورهای تحقق شعار انسان محوری مجموعه مدیریت شهری دانست و گفت: هم اکنون روزانه ۸۰ هزار سفر با استفاده از خط یک قطار شهری به عنوان وسیله حمل و نقل ایمن و پاک انجام میشود.
انتهای پیام/م