معاون پژوهشی سازمان تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور گفت:در۱۵ استان کشور ۲ هزار گونه گیاه دارویی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه  ، فاطمه سفید کن معاون پژوهشی سازمان تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور در اولین همایش ملی تغذیه و مسائل زیست محیطی گیاهان دارویی ومعطر که به مدت ۲روز در ارومیه درحال برگزاری است، با بیان اینکه ذخایر ژنتیکی گیاهان دارویی در طبیعت باید حفظ شود، گفت: برداشت گیاهان دارویی از مراتع در برخی استان‌های کشور ارزیابی می‌شود.

وی با اشاره به اهلی کردن گیاهان دارویی و کشت آن‌ها اشاره کرد وافزود: بهره‌وری در واحد سطح باید در میزان کشت و برداشت گیاهان دارویی به صورت علمی لحاظ گردد.
 
معاون پژوهشی سازمان تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور همچنین با بیان اینکه گیاهان دارویی علاوه بر درمان بیماری‌های مختلف در نوع تغذیه و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها نیز تاثیر بسزایی دارند، تصریح کرد: متاسفانه مصرف گیاهان دارویی در کشور بیشتر در زمینه درمانی صورت می‌گیرد، در حالی که در سایر کشور‌ها برای تعیین رژیم غذایی افراد نیز از گیاهان دارویی استفاده می‌کنند که یکی از فاکتور‌های شناسایی بازار‌های هدف برای فروش محصولات تولیدی گیاهان دارویی است.
 
سفیدکن اضافه کرد: روند بازاریابی محصولات تولیدی گیاهان دارویی نیز ضعیف بوده و باید دگرگونی و تحولی خاص در این حوزه صورت پذیرد تا بتوان از ظرفیت‌های اقتصادی گیاهان دارویی کشور بهره جست و به دنبال ارزش افزوده بود.
 
وی ارزیابی برداشت از مراتع را از دیگر فاکتور‌های مهم در زمینه گیاهان دارویی عنوان کرد و گفت: پروژه برداشت گیاهان دارویی از مراتع با فاکتور‌های خاصی در ۱۳ استان کشور اجرا می‌شود تا میزان برداشت و حفظ ذخایر برای سالیان متمادی بررسی شده و راهکار‌های لازم برای افزایش سطح زیرکشت طبیعی و بهره‌وری مناسب به دست آید.
 
معاون پژوهشی سازمان تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور با بیان اینکه ۲ هزار گونه مختلف گیاهان دارویی در کشور شناسایی شده است، تصریح کرد: پراکنش این گونه‌ها در سطح استان‌های مختلف کشور مطالعه شده و کار تهیه نقشه و کتاب این مطالعات در ۱۵ استان به اتمام رسیده است.
 
وی در پایان با بیان اینکه باید از خام فروشی گیاهان دارویی جلوگیری شود، گفت: محققان باید راه‌های فرآوری گیاهان دارویی را با سرمایه‌گذاران این بخش به اشتراک بگذارند تا ارزش افزوده فروش این محصولات نیز افزایش یابد.
 
 
انتهای پیام/م
 

اولین همایش ملی تغذیه و مسائل زیست محیطی گیاهان دارویی ومعطر در ارومیه

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.