معاون استاندار خراسان رضوی گفت: در بیانیه گام دوم، رهبر معظم انقلاب به وضوح چالش درونی اقتصاد را بوروکراسی اداری دانستند و آن را مانع توسعه اقتصادی عنوان کرده اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علی رسولیان معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی در مراسم تودیع و معارفه روسای جدید و قدیم سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، گفت: در بیانیه گام دوم، رهبر معظم انقلاب به وضوح چالش درونی اقتصاد را بوروکراسی اداری دانستند و آن را مانع توسعه اقتصادی عنوان کرده اند.

وی ادامه داد: ۹۱ مورد که قابلیت تفویض اختیار به مدیران این استان را برای توسعه اقتصادی دارد، شناسایی و به مجلس شورای اسلامی ارائه شد، اما در مقابل به برخی دستگاه‌های اجرایی در سطح ملی بدهکار نیز شدیم به نحوی که باید برخی اختیارات را به آنان برگردانیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی گفت: چندین سال است که مورد ساده مربوط به ارزیابی زیست محیطی یک طرح اقتصادی با وجود کارشناسان زبده در استان معطل تصمیم گیری مدیران تهران مانده و هنوز تعیین تکلیف نشده است.

رسولیان افزود: مسیر طولانی فرآیند اخذ مجوز‌ها، مشکل دیگر توسعه اقتصادی استان است که موارد مشکل ساز در این فرآیند شناسایی شده و از هفته آینده با استفاده از ظرفیت‌های مدیران استان کوتاه سازی این فرآیند آغاز می‌شود.

وی تصریح کرد: کشور بسیار گران اداره می‌شود لذا اگر اقتصاد را به بخش خصوصی واگذار کنیم بسیاری از مشکلات کشور حل خواهد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی  با بیان اینکه برنامه توسعه اقتصادی خراسان رضوی تدوین شده است، گفت: پارسال ۸۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات خالص به واحد‌های تولیدی استان پرداخت شد و امسال بانک‌ها در قالب کمیته مالی پرداخت ۱۵۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی را به بخش تولید استان وعده داده اند تا سهم صنعت استان از تسهیلات به ۳۰ درصد برسد.

رسولیان افزود: برای توسعه اقتصادی خراسان رضوی ۲۵ وظیفه برای دستگاه‌های اجرایی مختلف استان تعیین و هر کدام مکلف به اجرای یکی از برنامه‌ها شده اند.

وی با اشاره به مجوز‌های گرفته شده برای استان طی چهار هفته گذشته، ادامه داد: پیشتر ۶۰۰ هزار بشکه میعانات گازی پالایشگاه خانگیران در خراسان رضوی به طور کامل در بورس عرضه می‌شد که با دریافت مجوز لازم، از این پس بخشی از میعانات گازی برای پالایشگاه‌های کوچک استان به منظور تولید نفت گاز مصرف می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی گفت: برای تولید اوره در استان با کمبود گوگرد مواجه بودیم که با دریافت مجوز لازم، گوگرد مازاد تولیدی پالایشگاه خانگیران به میزان ۵۵۰ هزار تن به تولید اوره و فسفات اختصاص می‌یابد.

انفعال مدیران اجرایی به دلیل نظارت بیش از حد 

محمد رضا توکلی زاده نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد نیز گفت: نظارت بر عملکرد مدیران دستگاه‌های اجرایی زیاد شده بطوری که جسارت و ریسک پذیری را از مدیران گرفته است.

وی ادامه داد: باید به مدیران باتجربه اعتماد بیشتری نمود و به آنان اجازه داد تا در حوزه مسئولیتی خود ابتکار عمل بیشتر داشته باشند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد گفت: برخی مدیران دستگاه‌های اجرایی به دلیل نظارت بیش از حد دستگاه‌های نظارتی حاکمیتی، منفعل شده اند، هر چند نظارت بر عملکرد مدیران ضروری است، اما نباید به حدی برسد که قدرت ابتکار عمل را از مدیران سلب کند.

کاهش هزینه‌ها و تحقق توسعه در گرو افزایش اختیار مدیران

حسن حسینی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای است که تغییر مدیر یا وزیر نمی‌تواند منشاء اثر باشد و ما نیز به عنوان تشکل بخش خصوصی توقع معجزه نداریم.

وی ادامه داد: اختیارات مدیران استانی بسیار محدود است و با این اختیارات نمی‌توان اقتصاد کشور را مدیریت کرد و مشکلات را حل نمود.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: همان گونه که تفویض اختیار ثبت سفارش واردات کالا به مدیران استانی بسیاری از گره‌های کور در این بخش را باز کرد، بهتر است برای کاهش هزینه‌ها و تحقق توسعه، اختیارات مدیران استانی بیشتر شود.

حسینی افزود: ایران از تحریم‌های خارجی آسیب زیاد نمی‌بیند، آسیب اصلی از تحریم‌های داخلی است که باید گره‌های کور این بخش شناسایی و باز شوند.

 وضعیت مطلوب مشهد در رسیدگی به شکایات و تنظیم بازار

محمود بنانژاد رئیس اتاق اصناف مشهد گفت: در ۶ سال گذشته تشکیل دبیرخانه کمیسیون نظارت در راستای تبصره ۳ ماده ۲۸ قانون نظام صنفی در استان از بزرگترین دستاورد‌های حوزه تجارت بود که تاکنون در هیچ استانی چنین اقدامی صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: در این مدت ۵۸ آیین نامه داخلی اتحادیه‌های صنفی در مشهد به روزرسانی و تصویب شدند و اقداماتی نظیر حضور صنوف در نمایشگاه‌های خارجی، صادرات محصولات صنوف تولیدی، اعزام هیات‌های صنفی و پذیرش هیات‌های صنفی خارجی در داخل استان انجام شده است.

رئیس اتاق اصناف مشهد گفت: تشکیل شرکت مادر تخصصی اصناف، ایجاد شهرک‌های صنفی، پیگیری رفع مشکلات مالیاتی اصناف بویژه مالیات بر ارزش افزوده، تغییر و تحولات در ساختار اتاق اصناف از دستاورد‌های حوزه اصناف این استان در ۶ سال گذشته بوده است.

بنانژاد افزود: با توجه به حضور مضجع شریف ثامن الحجج حضرت علی بن موسی الرضا (ع)، مشهد در حوزه نظارت و بازرسی در بازار شرایط ویژه‌ای دارد و همواره طرح‌های مختلف نظارتی در آن در حال اجراست که در این راستا مشهد در رسیدگی به شکایات و تنظیم بازار در وضعیت مطلوب قرار دارد.

معادن و صنایع معدنی خراسان رضوی  جایگزین درآمد های نفتی

حمید بنایی رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی گفت: از ۴۶ هزار کیلومترمربع پهنه معدنی در استان تاکنون پنج هزار کیلومتر مربع تحت اکتشاف و بهره برداری قرار گرفته که رقم ناچیزی است.

وی ادامه داد: این در حالی است که یکی از مزیت‌های مهم اقتصادی خراسان رضوی، معادن و صنایع معدنی است که می‌تواند ارزش افزوده بسیار برای استان ایجاد کرده و جایگزین درآمد‌های نفتی شود.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی گفت: در برنامه ششم توسعه نیز برش استانی مبتنی بر مزیت‌های اقتصادی حوزه معدن خراسان رضوی قرار گرفته لذا باید در بخش معدن و صنایع معدنی استان کار بیشتری صورت گیرد.

بنایی افزود: هم اکنون ادارات صنعت، معدن و تجارت شهرستان‌های خراسان رضوی از جمله بجستان با کمبود نیرو مواجه است و پست‌های خالی در این ادارات فراوان است که باید در این زمینه تدبیری اتخاذ کرد.

وی ادامه داد: مجمع نمایندگان خراسان رضوی در حوزه تفویض اختیار به مدیران استانی، بررسی نموده که طی آن ۹۱ مورد مسئولیت اداری قابل تفویض به مدیران استان از سوی مرکز شناسایی شده است.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی گفت: در این راستا مواردی مصوبه لازم را از دولت گرفته که به زودی به مرحله اجرا گذاشته می‌شود.

بنایی افزود: برای تسهیل امور اقتصادی نیز باید تفویض اختیار بیشتری به مدیران بانک‌های استان بویژه در حوزه صنعت داده شود.
 
انتهای پیام//ج.ر
برچسب ها: رهبر انقلاب ، صنعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.