معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: در پی ثبت ملی مهارت قلم زنی اردبیل، احیای نقوش سنتی به همت هنرمندان دنبال می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، ملکه گلمغانی زاده، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با اعلام این خبر گفت: مهارت هنر قلمزنی اردبیل در نشست اخیر شورای ثبت میراث ناملموس به ثبت ملی رسید.

وی افزود: با ثبت ملی، معاونت صنایع دستی استان برنامه جامعی برای  احیا، توسعه و  آموزش هر چه بیشتر هنر قلمزنی اردبیل با سبک خاص در نظر گرفته است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ادامه داد: با توجه به اینکه قلمزنان جوان اردبیل در روند احیاء و ثبت ملی این هنر تلاش وافری داشتند، برگزاری دوره های آموزش و تحت پوشش قراردادن تعداد کثیری از صنعتگران قلمزنی برنامه ریزی شده است.

گلمغانی زاده افزود: تصویر سازی و احیاء نقوش و طرح های سنتی و قدیمی بویژه نقوش هنری بکار رفته در مجموعه میراث جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی نیز مورد تاکید است.

وی گفت: پیشینه فلزکاری اردبیل در دوره باستان با مفرغ های اردبیل پیوند خورده است. در هزاره اول قبل از میلاد نمونه های منحصربفرد شناسایی شده در اردبیل از هنرهای فلزی شامل حکاکی، قالب گیری و قلمزنی است که تعدادی از آنها در موزه های داخلی و خارجی به نمایش گذاشته شده و بیانگر بخشی از هنر این کهن دیار می باشد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اظهار کرد: همزمان با دوره اسلامی مخصوصا عصر صفوی هنر فلزکاری و قلمزنی در این نقطه جغرافیایی به اوج می رسد که شاهکار چنین هنری در میراث جهانی مجموعه مذهبی شیخ صفی الدین اردبیلی جلوه گر است.

گلمغانی زاده افزود: درب های نقره کوب و مطلا با تزئینات قلمزنی اثر جهانی مجموعه مذهبی شیخ صفی الدین اردبیلی از نظر قدمت پیشتاز هنر قلمزنی منطقه و ایران بوده  و حک و درج نام هنرمندان با پسوند اردبیلی از مهارت صنعتگران این شهر حکایت دارد.

وی گفت:  این هنر در دوره معاصر رو به فراموشی بود که با پشتکار و توانمندی هنرمندان جوان استان و شهر اردبیل به ویژه مهسا قنبرزاده و احمد عطایی و حمایت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هنر قلمزنی اردبیل جان دوباره گرفت.

انتهای پیام/ع

توسعه و آموزش هنر قلمزنی در اردبیل

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.