مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمانشاه با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بخش کشاورزی این شهرستان گفت : کشاورزی کرمانشاه آنقدر جای کار دارد که آمار بیکاری شهرستان را به صفر برساند.

کرمانشاه آنقدر جای کار دارد که آمار بیکاری شهرستان را به صفر برساندبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازکرمانشاه ،شهرام آشتاب مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمانشاه گفت : برای جذب سرمایه گذاران در حوزه کشاورزی باید جاذبه‌های کشاورزی شهرستان کرمانشاه را به سرمایه گذاران معرفی کنیم.

وی گفت : شهرستان کرمانشاه به عنوان مرکز استان این پتانسیل را دارد که سرمایه گذاران زیادی را در حوزه کشاورزی جذب کند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمانشاه با بیان اینکه کار کردن جدی در حوزه کشاورزی شهرستان به نگاه ویژه دیگر دستگاه‌ها نیاز دارد، تاکید کرد: کشاورزی کرمانشاه آنقدر جای کار دارد که آمار بیکاری شهرستان را به صفر برساند.

آشتاب سپس با بیان اینکه شهرستان کرمانشاه بزرگترین شهرستان کشاورزی کشور است، افزود: وسعت اراضی این شهرستان از ۱۲ استان کشور بیشتر است.

آشتاب اضافه کرد: برخورداری از دشت‌های بسیار خوبی مثل دشت ماهیدشت، میاندربند، سراب نیلوفر و... در کنار ویژگی‌های اقلیمی شهرستان کرمانشاه این شهرستان را از نظر کشاورزی غنی کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمانشاه تاکید کرد: شهرستان کرمانشاه بین دو تا سه اقلیم مختلف دارد، به نحوی که مناطق گرمسیر آن در محدوده جلالوند منتهی به استان لرستان، مناطق معتدل آن در منطقه سرفیروزآباد و درود فرامان و مناطق با آب و هوای معتدل سرد آن در منطقه بیلوار و میاندربند واقع شده است.

آشتاب تاکید کرد: در شهرستان کرمانشاه منابع آبی خیلی خوبی در اختیار داریم که با مدیریت این منابع با استفاده از آموزش‌های متکی برعلوم نوین کشاورزی می‌توانیم در جهت ارتقای میزان بهره وری کشاورزی گام برداریم.

آشتاب سپس با بیان اینکه شهرستان کرمانشاه بیش از ۳۱۵ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد، اضافه کرد: سالانه بیش از ۶۶ هزار هکتار از اراضی زراعی شهرستان کرمانشاه زیر کشت آبی و بیش از ۲۴۴ هزار هکتار دیگر زیر کشت دیم می‌رود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمانشاه ادامه داد: سالانه یک میلیون و ۲۱۶ هزارتن انواع محصولات زراعی و باغی در این شهرستان تولید می‌شود که معادل ۳۳.۴ درصد تولیدات زراعی و باغی استان است.

آشتاب با بیان اینکه شهرستان کرمانشاه بیش از ۳۸۰۷ هکتار باغ دارد، میزان تولیدات باغی این شهرستان در سال را بیش از ۳۸ هزار تن اعلام کرد.

این مسئول در ادامه با اشاره به سنتی بودن کشاورزی کرمانشاه اظهار کرد: کشاورزان کرمانشاهی در حوزه‌های مختلف دامی، باغی و زراعی تاکنون به سمت مدرن کردن کشاورزی پیش نرفته‌اند.

آشتاب ادامه داد: برای بالا بردن میزان بهره وری بخش کشاورزی در شهرستان کرمانشاه دو کار باید انجام شود. اول اینکه برای استفاده بهینه از واحد‌ها و ظرفیت‌های موجود برنامه ریزی کنیم و دوم اینکه تلاش کنیم کشاورزان به ویژه کشاورزان جوان را با کشاورزی مدرن آشنا کرده و از این طریق کشاورزی شهرستان را سمت کشاورزی مدرن سمت و سو دهیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمانشاه اضافه کرد: نداشتن الگوی کشت مناسب، عدم کشت به موقع بر مبنای اقلیم و نداشتن مدیریت در کاشت، داشت و برداشت در کنار دانش فنی نسبتاً پایین در تمامی بخش ها، کشاورزی کرمانشاه را در حالت سنتی نگه داشته است.

آشتاب سپس با بیان اینکه قطعات اراضی شهرستان کرمانشاه از نظر وسعت با استاندارد‌ها فاصله دارند، تصریح کرد: باید مدیریت یکپارچه اراضی در برنامه جهاد کشاورزی قرار بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از ادوات کشاورزی در اراضی کوچک معمولا هزینه بر است، گفت: برای حل این مشکل و اقتصادی کردن کشاورزی باید یکپارچه سازی اراضی را در برنامه قرار دهیم، چرا که در غیر اینصورت نمی‌توانیم از سبک و سیاق کشاورزی سنتی فاصله بگیریم .

 

 

انتهای پیام/د

کشاورزان کرمانشاهی به سمت کشاورزی مدرن نرفته‌اند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.