کارشناس مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت یزد گفت: از میان هزار و ۷۰۹ عامل بیماری زا ۸۳۲ عامل (۴۹%) از حیوانات به انسان منتقل می‌شوند.

علی اکبر تاج فیروزه کارشناس مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان یزد در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد  گفت: براساس گزارشات سازمان جهانی بهداشت، از میان هزار و ۷۰۹ عامل بیماری زا ۸۳۲ عامل (۴۹%) از حیوانات به انسان منتقل می‌شوند که عوامل ایجاد کننده این بیماری‌ها باکتری، ویروس، انگل، قارچ و بسیار متنوع هستند.

تاج فیروزه افزود: بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان از هر دو جنبه اقتصادی و بهداشت عمومی از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند.

کارشناس مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان یزد ادامه داد: طی ۳۰ سال اخیر بسیاری از بیماری‌های عفونی جدید شایع شده که بخش وسیعی از آن‌ها زئونوز می‌باشند و تعدادی از این بیماری‌ها برای اولین بار ظاهر شده، درحالی که بسیاری از آن‌ها پس از دوره‌های خاموشی بار دیگر تظاهر یافته اند.

وی اظهارداشت: برخی از این بیماری های زئونوز از قبیل؛ هاری، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، طاعون و ... بدلیل بروز همه گیر و احتمال مرگ و میر در انسان موجب رعب و وحشت می‌شوند.

کارشناس مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت یزد اضافه کرد: سالک، تب مالت، سیاه زخم، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، سارس، طاعون، آنفولانزای پرندگان و ... بیماری‌هایی هستند که بطور طبیعی بین حیوانات و انسان منتقل می‌شوند.

وی همچنین با بیان اینکه  خوشبختانه موارد مرگ هاری انسانی از سال ۸۶ صفر بوده است خاطرنشان کرد: در سال‌های ۹۵، ۹۶ و ۹۷ به ترتیب ۱۸۳۷، ۲۴۰۴ و ۳۰۳۹ مورد حیوان گزیدگی در یزد اتفاق افتاده است که  در اسرع وقت اقدامات درمانی و پیشگیری انجام شده است.

شایان بذکر است که ۱۵ تا ۲۱ تیرماه بعنوان هفته اطلاع رسانی بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان (زئونوز) نامگذاری گردیده است .

انتهای پیام/ غ

انتقال۴۹ درصد بیماری‌ها از حیوان به انسان 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار