مدیر جهادکشاورزی شهرستان خاتم از بیماری هاری و بروسلوز به عنوان شایع‌ترین بیماری مشترک بین انسان ودام یاد کرد وگفت:آموزش می‌تواند سهم بسزایی در کاهش موارد ابتلا انسان به این بیماری‌ها داشته باشد.

مجتبی آغاز مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاتم در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد از برگزاری دوره آموزشی ترویجی یک روزه بیماری‌های مشترک بین انسان ودام برای بهره برداران روستایی وعشایری ومددکاران ترویجی جهادکشاورزی شهرستان خاتم در محل جهاد کشاورزی این شهرستان خبرداد وگفت: دراین دوره آموزشی ماهیت این دو بیماری وراه‌های انتقال آن درجمعیت دامی وانسان وهمچنین راه‌های پیشگیری وکنترل آن بیان شد.

آغاز تصریح کرد: تب مالت یا بروسلوز یکی از رایج‌ترین ومهمترین بیماری‌های مشترک انسان ودام است که از طریق مصرف لبنیات غیر پاستوریزه ومصرف گوشت آلوده خام به انسان انتقال داده می‌شود و بیماری هاری نیز یک بیماری عفونت حاده سیستم عصبی مرکزی کشنده بوده که مخصوص گوشتخواران اهلی و وحشی است وانسان نیز اغلب از طریق حیوان گزیدگی به آن مبتلا می‌شود.

وی افزود: بیماری‌های مشترک بین انسان ودام به بیماری‌هایی اطلاق می‌شود که بین انسان وحیوانات قابل انتقال است، این بیماری‌ها یک معضل بهداشتی در اکثر کشور‌های جهان مطرح بوده و سالانه هزینه زیادی را به بخش دامپزشکی وبهداشت وارد می‌کند.

مدیرجهادکشاورزی شهرستان خاتم با اشاره به مجموع هزار و٨٠٠ عامل بیماری زا که ۴٩درصد آن بیماری‌های مشترک بین انسان و دام محسوب می‌شود، گفت: هرکدام از بیماری‌های مشترک بین انسان ودام که از طیف وسیعی برخوردار هستند علائم ونشانه‌های متفاوتی دارند و به تناسب هم باید راه‌های پیشگیری، درمان ومراقبت مختلفی را برای آن‌ها در پیش گرفت چراکه تماس مستمر با دام ویا حتی همزیستی با دام که در برخی مناطق روستایی وعشایری رواج دارد مهمترین عامل در بروز وشیوع این بیماری است.

آغاز بیان کرد: شهرستان خاتم به دلیل داشتن جمعیت عشایری، تعداد دام، و پراکندگی روستا‌ها از نظر انتقال بیماری‌های مشترک دام وانسان جایگاه مهمی دارد.

وی با اشاره به اینکه تب مالت یکی ازمهمترین بیماری قابل انتقال بین انسان ودام است، ادامه داد: تب مالت به بیماری هزار چهره معروف است که باعلائم‌های مختلفی ظاهر شده و موجب سقط جنین دردام، کاهش تولید شیر ونازائی دام می‌شود.

مدیرجهادکشاورزی شهرستان خاتم با اشاره به اینکه از ابتدا سالجاری تاکنون ۱۷ مورد بیماری هاری در شهرستان شناسایی شده است گفت: باتوجه به حساسیت بالای این بیماری سگ‌های صاحب دار باید سالیانه واکسینه شوند، سگ‌های ولگرد توسط شهرداری جمع آوری واز چرخه طبیعت نیز خارج شوند چرا که چرخه این ویروس درحیوانات ناقل ودر حیات وحش یک تهدید جدی برای سلامت افراد است

آغاز همچنین از برگزاری دوره راهنمای بالینی سقط جنین دردام درآینده نزدیک خبرداد.


انتهای پیام/ ا

شناسایی 17 مورد بیماری هاری در شهرستان خاتم

برچسب ها: درمان ، جهادکشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار