رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت آخرین اقدامات هلال احمر برای حج تمتع ۹۸ را تشریح کرد.

۸ هزار زائران بین ۷۰ تا ۸۰ سال هستند/ حضور ۱۳۰ مطب پزشکی در عربستانبه گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدتقی حلی ساز رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در نشست خبری که صبح امروز (یک شنبه ۱۶ تیر) در ساختمان صلح برگزار شد، آخرین اقدامات هلال احمر برای حج تمتع ۹۸ را تشریح و اظهار کرد: در ایام حج نقش اصحاب رسانه اهمیت بسیاری دارد و اطلاع رسانی و آموزش‌های مورد نیاز سبب می‌شود که مشکلات به حداقل باید.

وی با بیان اینکه حج امسال چند ویژگی متفاوت نسبت به سال‌های گذشته دارد، گفت: متوسط سن افراد ۵۵ سال است و حدود ۸ هزار زائر بین ۷۰ تا ۸۰ سال داریم؛ همچنین ۱۸۰۰ زائر هم بالای ۸۰ سال هستند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت با بیان اینکه ۱۴۰ نفر زائران زیر ۱۸ سال هستند افزود: دمای هوا در کشور عربستان رو به افزایش است و به خاطر این شرایط احتمال گرمازدگی نیز وجود دارد و ما باید خدمات خود را در این شرایط خاص ارائه دهیم.

حلی ساز با اشاره به اینکه اولین گروه پزشکی ۱۳ تیرماه وارد عربستان شده است، گفت: دو گروه پزشکی دیگر در تاریخ ۱۶ و ۲۰ تیرماه وارد عربستان خواهند شد.

وی افزود: دارو‌ها پیش از عید خریداری و ارسال شده است و همکاران ما در حال ترخیص و پخش این دارو‌ها هستند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت با بیان اینکه آموزش بهترین راه پیشگیری است، گفت: انتقال بحث‌های آموزشی از طریق رسانه تاثیرات خودش را خواهد داشت.

حلی ساز با اشاره به این‌که ۱۳۰ مطب پزشکی برای ارائه خدمات به زائران وجود دارد، مطرح کرد: به غیر از دو بیمارستانی که در مکه و مدینه وجود دارد، ۴ مجتمع درمانی در مدینه و ۵ تا در مکه مکرمه است و طبیعی است هنگامی که زائران در عرفات و منا هستند بیمارستان‌های صحرایی وجود داشته باشند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت درخصوص دارو‌های ممنوعه به کشور عربستان تاکید کرد: دارو‌هایی که پسوند کدئین دارند و یا ماده‌ای که در ترک اعتیاد کمک کننده است ورودش به عربستان ممنوع اعلام شده است.

وی ادامه داد: افرادی که دچار بیماری‌های خاص هستند حتما دارو‌های تخصصی خود را برای مدتی که در آنجا هستند به همراه داشته باشند.

حلی ساز عنوان کرد: حتی یک گرم ماده مخدر در کشور عربستان جرم خیلی سنگینی ایجاد می‌کند و اکنون سیستم‌هایی که وجود این ماده را تشخیص می‌دهد نسبت به سال‌های گذشته خیلی پیشرفته‌تر است.

وی اظهار کرد: آب زمزم برای آشامیدن مناسب است بنابراین زائران نگران این موضوع نباشند.

حلی ساز با بیان اینکه شعار مرکز پزشکی برای حج امسال دیده بانی برای سلامت است، گفت: امسال مسن‌ترین زائر مردی ۱۰۷ ساله اهل کردستان، که در مرحله اول تایید سلامت شده و جوان‌ترین زائر ما یک کودک یک ساله است.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت تاکید کرد: بحث آموزش در این حوزه بسیار اهمیت دارد و در این رابطه قبل از اعزام، موضوعات آموزشی به همه زائران ارائه می‌شود، چراکه همواره پیشگیری بهتر از درمان است همچنین بیش از ۸۰ هزار بروشور تهیه و در بین زائران توزیع خواهد شد.

وی تصریح کرد: ۲۰ درصد از زائران دچار فشار خون و ۱۵ درصد آن‌ها دیابت دارند. در میان زائران امسال ۳۱ نفر نیاز به دیالیز دارند که با هماهنگی‌های صورت گرفته در مراکز شهر‌هایی که مراسم حج در آن‌ها برگزار می‌شود، به این افراد خدمات ارائه خواهد شد.

رئیس مرکز حج و زیارت سازمان هلال احمر در پایان گفت: مهم‌ترین تهدید امسال در حوزه سلامت، بحث گرمازدگی است، زیرا فصل خاصی است و شدت گرما در این منطقه بسیار بالاست. از سوی دیگر تعدادی زائر داریم که مستعد بیماری‌های کلیوی و قلبی هستند، به همین دلیل به آن‌ها توصیه می‌کنیم که کمترین تحرک را داشته و در ساعاتی که کمترین تابش نور را دارد، از محل اقامت خود خارج شوند.

انتهای پیام/

برچسب ها: حج و زیارت ، حج 98
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار