شبیه سازی سیستم‌های کوانتومی به کمک هوش مصنوعی

محققان به تازگی برای سریع‌تر کردن محسبات فیزیک از هوش مصنوعی برای شبیه سازی سیستم‌های کوانتومی استفاده کرده‌اند.

شبیه سازی سیستم‌های کوانتومی به کمک هوش مصنوعی، جهشی بزرگ در علم فیزیکبه گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، شبیه‌سازی فیزیک کوانتوم واقعا کار سختی است. دلیل این امر هم پیچیده‌‌تر شدن محسابات سیستم آن در هر مرحله است. برای انجام این محاسبات حتی ممکن است یک ابررایانه نیز کافی نباشد. اما قرار نیست این شرایط همین گونه باقی بماند زیرا هوش مصنوعی به درجه‌ای از پیشرفت رسیده است که به کمک علم فیزیک می‌آید.

هوش مصنوعی و فیزیک کوانتوم

محققان به تازگی یک روش محاسباتی جدید خلق کرده‌اند که از شبکه‌های عصبی (neural networks) برای شبیه سازی سیستم‌های کوانتومی بدون در نظر گرفتن هندسه‌ آن‌ها و در اندازه قابل توجه استفاده می‌کند. برای خلق این روش تیم سازنده روش‌های آشنا برای مطالعه سیستم‌های کوانتومی (مانند نمونه‌گیری تصادفی مونت کارلو) را با یک شبکه عصبی که می‌تواند به طور همزمان حالت‌های کوانتومی را نشان دهد ترکیب کردند.

اهمیت استفاده از هوش مصنوعی در محاسبات کوانتومی

درک اهمیت این فناوری جدید آسان است. اکنون فیزیکدانان کوانتومی می‌توانند سیستم‌های پیچیده را بدون نیاز به محاسبات زیاد مطالعه کنند. این امر می‌تواند به دانشمندان کمک کند جنبه‌های بیشتری از رفتار کوانتومی را درک کنند. این تکنیک ممکن است به ویژه برای ساخت کامپیوترهای کوانتومی مفید باشد، جایی که می تواند تاثیرات نویز بر روی سخت‌افزار را تعیین کند. بسیاری معتقند که این فناوری باید محاسبات کوانتومی را یک گام به سمت جریان اصلی نزدیکتر کند.

 مدتی است که هوش مصنوعی از سوی محققان مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. دلیل آن هم مطمئنا وسیع بودن ویژگی‌ها و امکاناتی است که در این فناوری وجود دارد. هوش مصنوعی در علم‌های مختلفی مانند پزشکی، معماری، رایانه، فیزیک و موارد دیگر به کار گرفته می‌شود. حتی در بعضی از ویژگی‌های جدید تلفن‌های هوشمند از فناوری هوش مصنوعی استفاده می‌شود. سیستم‌هایی که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند توانایی آموزش دارند و توسعه دهندگان می‌توانند با آن‌ها برای یادگیری بهتر یک مسئله تمرین کنند. هوش مصنوعی را می‌توان یکی از بهترین گام‌های‌ پیشرفت فناوری دانست. استفاده از هوش مصنوعی در بسیاری از مسائل مختلف در حال توسعه است و می‌توان آینده آن را بسیار درخشان دانست. محققان می‌توانند به کمک هوش مصنوعی گام‌های بزرگی در دنیای فناوری بردارند.

انتهای پیام/

هوش مصنوعی بار دیگر به کمک علم می‌آید

برچسب ها: فناوری ، هوش مصنوعی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۳۹ ۰۱ مرداد ۱۳۹۸
شبكه هاي عصبي اساس هوش مصنوعي هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۱ ۳۰ تير ۱۳۹۸
ما كه از اين كوانتوم سر در نياورديم
آخه چطور ميشه اونطور كه صالحي انرژي اتمي ميگه اگه دو تا ذره اي كه ميليونها سال نوري از هم فاصله دارن هر بلايي سر يكيشون بياريم سر اون يكي هم بياد ؟؟؟
آخرین اخبار