نرمی و پوکی استخوان عامل اصلی ایجاد زانوی پرانتزی و انحراف زانو از مسیر اصلی است که باید با اقدامات درمانی و تغییر شیوه زندگی سعی در بهبود این بیماری کرد.

نرمی استخوان؛ عامل اصلی زانوی پرانتزیبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، دکتر علی بیرجندی نژاد دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد و متخصص ارتوپدی گفت: نرمی و پوکی استخوان عامل اصلی ایجاد زانوی پرانتزی وانحراف زانو از مسیر اصلی است که باید با اقدامات درمانی و تغییر سبک زندگی سعی در بهبود شرایط کرد.

وی تصریح کرد: انحراف زانو یکی از بیماری‌های شایع است که در خردسالی و سالمندی به سراغ فرد می‌آید که باید با اقدامات درمانی واصلاح سبک زندگی شرایط بیمار را بهبود بخشید.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد و متخصص ارتوپدی با اشاره به اینکه همانطور که هر مکانی نیاز به ستون دارد، ستون بدن نیز اسکلت اوست و اگر این ستون دچار مشکل شود خمودگی در بیمار مشهود می‌شود، گفت: برای داشتن اسکلتی سالم باید از دوران جنینی مراقبت‌های لازم به عمل آید و به خصوص در سنین رشد و قبل از ۱۸ سالگی باید سعی کرد تا سلامت استخوان‌ها حفظ شود واز نرمی و یا پوکی استخوان جلوگیری شود چراکه بسیاری از بیماری‌های اسکلتی به خاطر نرمی و پوکی استخوان‌ها است.

بیرجندی نژاد با بیان اینکه استخوان بافت ترمیم پذیری است، اما اگر هر چه سریعتر به بیماری‌های آن پرداخته شود، روند درمان در این بافت زودتر و بهتر نتیجه می‌دهد، افزود: مشکلات ثانوی ناشی از پوکی استخوان می‌تواند برای فرد انحرافاتی را در مفاصل ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه از جمله مواردی که در سایه نرمی استخوان برای فرد ایجاد می‌شود پرانتزی شدن مفصل زانو است، تصریح کرد: در یک سال و نیم اول زندگی اکثر کودکان پا‌های پرانتزی دارند و یا در راه رفتن تعادل درستی ندارد، اما بعد از این مدت پا‌ها به شکل عادی در می‌ آید و اگر بعد از این مدت مشکل کودک مرتفع نشد خانواده باید برای درمان به پزشک معالج مراجعه کنند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه مهم‌ترین دلیل نرمی و پوکی استخوان کمبود ویتامین دی در بدن است، گفت: متاسفانه در رژیم غذایی ما ایرانی‌ها کمتر به غذا‌های دریایی اهمیت داده شده از همین رو کمبود ویتامین دی و امگا ۳ یک مشکل فراگیر است که باعث مشکلاتی برای فرد می‌شود.

بیرجندی نژاد با اشاره به اینکه شیر ولبنیات وماهی باید در برنامه غذایی عموم مردم گنجانده شود، افزود: همچنین می‌توان در هفته حداقل سه روز بدن را در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار داد تا کمبود ویتامین جبران شود.

وی با بیان اینکه نور از پشت شیشه برای تامین ویتامین دی بدن کافی نیست، ادامه داد: برای افرادی که مشکلات زانو دارند، کاهش وزن، تمرینات ورزشی که به زانو فشار نیاورد و مصرف ویتامین دی و استفاده از توالت فرنگی، ورزش‌های ابی و پیاده روی توصیه می‌شود.

بیرجندی نژاد با اشاره به اینکه خشکی صبحگاهی در مفاصل بیشتر ناشی از آرتروز و یا روماتیسم است، افزود: ژنو واروم، زانوی درون گرد، زانوی پرانتزی یا پاکمانی "واروس بیش از حد" اختلال در مفصل زانو است که در آن زانو‌ها از هم فاصله زیادی می‌گیرند؛ در این عارضه زاویه درشت نی- رانی به ۱۸۰ درجه نزدیک شده یا ازآن بیشتر می‌شود و بالطبع زاویه Q کاهش می‌یابد، این عارضه می‌تواند وضعیتی یا ساختاری باشد.

وی تصریح کرد:  این بیماری به علت‌های متفاوتی از قبیل وراثت، راه رفتن زودرس کودک و استفاده از پوشک‌های حجیم، نرمی استخوان، پوکی استخوان، آرتروز، آسیب به صفحات رشد، بد جوش خوردن شکستگی، فلج عضلانی، پارگی کپسول و رباط خارجی زانو، ضعف عضلانی و کوتاهی عضلات به وجود می‌آید.

متخصص ارتوپدی گفت: ورزش برای زانو پرانتزی عموماً بر روی تقویت عضلات اطراف زانو متمرکز بوده و با کاهش فشار وارده بر روی مفاصل و تاندون‌ها، زانوی پرانتزی را بهبود می‌بخشد.

 
انتهای پیام//ع.م
 
 

نرمی و پوکی استخوان عامل اصلی انحراف زانو

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
e
۲۱:۵۰ ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
من پوکی استخوان دارم ۱۶ سالمه پاهامم کمی پارانتزی
با این وضع گرونی لبنیات مگه میشه ویتامین دی و کلسیم ب بدن وارد شد خدا کمکمون کنه :/