عملیات اجرایی منطقه ویژه اقتصادی كاشان با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت آغاز شد.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،خداداد غریب پور، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ایجاد منطقه اقتصادی کاشان از سال ۸۹ به تصویب دولت و مجلس رسید که در این سال‌ها بدلیل نداشتن مجوز زیست محیطی به تاخیر افتاد.

وی با تاکید بر اشتغال ۱۰ هزار نفری در منطقه ویژه اقتصادی کاشان افزود: در مجموع ۶ میلیارد تومان اعتبار اولیه برای زیرساخت‌ها در این منطقه اختصاص یافته است.

به گفته وی، عملیات اجرایی مرحله اول این منطقه با ۲۵۰ هکتار فنس کشی آغاز می‌شود.

رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی وزارت صمت، منطقه ویژه اقتصادی کاشان را چهارمین منطقه ویژه اقتصادی کشور برشمرد.

غریب پور، با اشاره به اینکه سیاست این سازمان بومی سازی صنایع معدنی و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای مشارکت سرمایه گذاران است افزود: اولویت ما استفاده از توانمندی بخش خصوصی بدون ایجاد رقابت با رفاقت مطابق با اصل ۴۴ قانون اساسی است.

وی، تصریح کرد: باتوجه به شرایط امروز جامعه صنایع معدنی حوزه صادرات غیرنفتی را رونق داده است.

به گفته وی، دولت برای اکتشاف ۳۰۰ هزار کیلومترمربع در سال‌های اخیر سیاست گذاری کرده است تا در اختیار بخش خصوصی قراربگیرد.

معاون وزیر صمت، افزایش تولید فولاد خلیج فارس به میزان ۱۰ میلیون تن با مشارکت بخش خصوصی را تاکید کرد و گفت: مشارکت با بخش خصوصی موفق بوده است.

فرماندار کاشان نیز در ادامه گفت: با تلاش همکاران و مسوولان محلی، یک هزار و ۳۴۴ هکتار زمین برای ساخت این مجموعه اختصاص یافته است.

علی اکبر مرتضایی قهرودی، با بیان اینکه زیر ساخت‌های لازم مانند آب و برق در منطقه ویژه اقتصادی کاشان تامین شده است، افزود: وجود راه آهن و امکانات ترانزیتی کالا از جمله مزیت‌های استقرار منطق ویژه اقتصادی کاشان است.

وی افزود: تاکنون اخذ مجوز زیست محیطی فاز اول منطقه ویژه اقتصادی کاشان به میزان ۲۵۰ هکتار، تامین آب و برق تامین زیرساخت‌های آب برق جاده، دسترسی و برنامه ریزی برای تامین زیر ساخت‌های دائم برای استقرار سرمایه گذاران، انتخاب پیمانکار فنس کشی و ساخت جاده دسترسی انجام شده است.

به گفته وی، قراراست با هدف برندسازی و تخصص ویژه در این منطقه ماشین آلات تولید و انتقال برق و تولید قطعه ماشین آلات با تجهیزات الکترونیکی، ماشین آلات با فناوری علمی، کانی‌های غیر فلزی، بازیافت فلزات وواحد‌های فرآوری اصلاح تبخیری همجواردریاچه نمک در این منطقه استقرار یابند.

مرتضایی، تاکید کرد:سهولت دسترسی به انرژی در این منطقه، اتصال منطقه به بزرگراه‌های اصلی محوریت فعالیت‌های صنعتی در کاشان با ارزآوری صادرات، واقع شدن در جاده ترانزیت شمال به جنوب کشور، وجود راه آهن سراسری شمال به جنوب موقعیت ویژه جغرافیایی، قرارگیری در مرکز ثقل سه استان بزرگ تهران اصفهان و قم ووجود سرمایه گذاران بالقوه با طیف متنوع از عملکرد‌ها از جمله مزایای ایجاد این منطقه است.

وی در پایان اظهارداشت:ظرفیت لازم برای استقرار واحد‌های صنعتی تولیدی متوسط و کوچک در منطقه ویژه اقتصادی کاشان فراهم است و با توجه به همکاری بین دستگاه‌های اجرایی و تعامل مسوولان محلی با مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت مشکلی وجود ندارد.

شایان ذکر است: منطقه ویژه اقتصادی کاشان در زمینی به مساحت یک هزار و ۵۰۰ هکتار در نظر گرفته شده که از این مقدار یک هزار و ۳۴۴ هکتار آن به منظور تشویق سرمایه گذار به تملک شرکت ایمیدرو درآمده است.

فاصله ۱۳۰ کیلومتری این منطقه تا تهران، واقع شدن صنایع مهم کشور در نزدیکی این منطقه، مجاورت شهر‌های بزرگ، اتصال به بزرگراه‌های اصلی کشور، دسترسی به راه آهن سراسری، وجود انرژی، نیروی انسانی و نزدیکی به مراکز سیاسی، اقتصادی و تجاری کشور از جمله مزایای منطقه ویژه اقتصادی کاشان است.

منطقه ویژه اقتصادی کاشان در ۳۰ کیلومتری کاشان در حوالی شهر مشکات در بزرگراه کاشان - قم - تهران واقع شده است.

انتهای پیام/م

 

آغاز عملیات اجرایی چهارمین منطقه ویژه اقتصادی کشور در كاشان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار