احمد کریمی دبیر انجمن صنفی کامیونداران کشور در گفتوگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه مشکل لاستیک کامیونداران همچنان به قوت خود باقی است، گفت: متأسفانه مسئولان دولتی در بحث شناسایی سایز لاستیکها نتوانستند به درستی عمل کنند و لاستیکهایی که در بین کامیونداران توزیع شده است هیچ کدام برای کامیونها مناسب نیست.
او افزود: سایز لاستیک مورد نیاز کامیونها به ویژه در بخش حمل و نقل عمومی ۱۲ × ۲۴، ۳۱۵ × ۳۸۵ است، ولی لاستیکهای دولتی توزیع شده در بین کامیون داران چنین سایزی ندارند.
دبیر انجمن صنفی کامیون داران کشور توضیح داد: بیشترین سایز مصرفی لاستیک در بین کامیون داران ۱۲× ۲۴ است که به شدت در بازار با کمبود آن مواجه هستیم و کامیونداران ناگزیرند که از بازار آزاد لاستیک مورد نیاز خود را با قیمتهای چندین برابری تأمین کنند.
او افزود: هماکنون لاستیک تولید داخل با نرخ مصوب به ۳ میلیون تومان رسیده این در حالی است که در بازار آزاد قیمت هر جفت لاستیک ۵ و نیم تا ۶ ونیم میلیون تومان است و قیمت لاستیکهای اروپایی و وارداتی هم به مرز ۷ تا ۸ میلیون تومان رسیده است.
بیشتر بخوانید:تامین روغن موتور معضل جدی کامیون داران/ ایجاد بازار سیاه به دلیل کاهش تولید
دبیر انجمن صنفی کامیون داران کشور با اشاره به اینکه متاسفانه با کمبود لاستیک دولتی در بازار مواجه هستیم، گفت: هماکنون همین نوع لاستیک در بازار آزاد با چندین برابر قیمت به فروش میرسد و این موضوع نشان دهنده آن است که دستگاههای توزیع کننده نظارت درستی در این بخش ندارند.
او با اشاره به اینکه کامیونداران به دلیل آنکه مجدد مشکل جابهجاییها و حمل کالا تکرار نشود، ناگزیر هستند که لاستیکهای خود را از بازار آزاد تأمین کنند، افزود: دولت باید با مدیریت صحیح مشکل توزیع لاستیک را برطرف کند، زیرا نرخ لاستیکها در بازار آزاد آنقدر بالاست که کامیون داران توان خرید ندارند.
کریمی توضیح داد:کامیونداران به دلیل تردد بیش از ۳۰ تا ۴۰ هزار کیلومتر، مقدار قابل توجهی لاستیک از دولت طلبکار هستند، بنابراین ارایه لاستیک های تشویقی به کامیون داران جهت جابهجایی کالا از بندر امام خمینی(ره) نمیتواند انگیزه مناسبی برای این صنف ایجاد کند.
دبیر انجمن صنفی کامیون داران کشور گفت: باید سیستم توزیع و شناسایی لاستیکهای مورد نیاز بخش حمل و نقل عمومی به درستی انجام شود تا اصلیترین مشکل آنها برطرف شود.
انتهای پیام/
من راننده کامیون از سبزوار هستم
لاستیک ۲۴ دولتی به هیچ عنوان پیدا نمیشه ، اگر هم در ماه چند جفت اعلام کنند لاستیک های بی کیفیت چینی و هندی هست که ما تا الان تو این ۳۰ سال که راننده هستیم اصلا اسم این لاستیک ها به گوشمون نخورده.
لطفا پیگیری کنید ما توان خرید لاستیک ازاد نداریم و مجبوریم ماشین رو بخوابونیم، مگر چقدر درامد داریم که ۸ میلیون به لاستیک ازاد بدیم ، خیلی از رانندگان مشکل مارو دارن و ممکنه دوباره حجم وسیعی از رانندگان به خاطر لاستیک دست از کار بکشند.
مرسی
یه تریلی الان ماهی ۱۰۰ میلیون کار میکنه
حالا ۲۰ میلیونش هم هزینه بشه که نمیشه