شورای نظامی انتقالی سودان مجبور به تقسیم قدرت با مخالفان شد

در پی اعتراضهای مداوم مردم سودان، شورای نظامی حاکم سرانجام پذیرفت که قدرت انتقالی را با نمایندگان مخالفان و دولت مدنی تقسیم کند.

شورای نظامی انتقالی سودان مجبور به تقسیم قدرت با مخالفان شدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاخ خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، شورای نظامی انتقالی سودان و ائتلاف گروهای مخالف و معترض بر سر تقسیم قدرت در دروه انتقالی به توافق رسیدند.

«محمد حسن لِبات» میانجی‌گر اتحادیه آفریقا روز جمعه در نشستی مطبوعاتی با اعلام این خبر افزود: دو طرف طی دو روز گذشته سرگرم مذاکره بودند و سرانجام توافق کردند که طی یک دوره سه ساله، نظامیان و نمایندگان دولت مدنی به صورت چرخشی، قدرت دولت انتقالی را به دست بگیرند. پس از این دوره سه ساله انتخابات سراسری برگزار خواهد شد. مردم سودان با حضور در خیابانها از این توافق استقبال کردند و به شادی پرداختند.

دو طرف همچنین توافق کردند که یک دولت تکنوکرات مستقل را تشکیل دهند و تحقیقاتی شفاف و مستقل نیز در خصوص خشونت‌های هفته‌های گذشته انجام شود. به تعویق انداختن شورای قانون‌گذاری از دیگر توافقات دو طرف است.

پیش از حمله نیروهای امنیتی شورای نظامی انتقالی علیه معترضان در سوم ژوئن (ماه گذشته) که ده‌ها کشته در پی داشت و گفتگوها به بن‌بست خورد، دو طرف  توافق کرده بودند که ائتلاف «نیروهای آزادی و تغییر» مخالفان باید دو سوم کرسی‌های شورای قانون‌گذاری را در دست داشته باشند.

«عمر البشیر» رئیس‌جمهور سابق سودان، ۲۲ فروردین در پی گسترش اعتراضات مردمی به نابسامانی اوضاع اقتصادی، با دخالت ارتش برکنار شد و پس از آن شورای نظامی سودان قدرت را به دست گرفت که تا به امروز در برابر خواسته معترضان برای انتقال قدرت به دولت مدنی مخالفت کرده بود. مردم سودان طی هفته‌ها اعتراضات گسترده‌ای را در خارطوم، پایتخت این کشور و دیگر شهرهای بزرگ علیه نظامیان حاکم به راه انداختند و  خواهان انتقال سریع قدرت به دولت مدنی شدند.

نیرو‌های امنیتی نظامیان حاکم نیز با خشونت تمام اعتراض‌های مردم را سرکوب کردند. بنابر آخرین گزارش‌ها دست‌کم ۱۳۰ نفر در اثر خشونت‌های پلیس و نیروهای امنیتی شورای نظامی حاکم کشته شده‌اند.

به گفته بسیاری از تحلیل‌گران و ناظران، تصمیم شورای نظامی انتقالی سودان به سرکوب خشن معترضان با سفر اخیر مقامات ارشد این شورا به عربستان، امارات و مصر و دیدار با مقامات این کشورها در ارتباط است.

انتهای پیام/

برچسب ها: تظاهرات ، آفریقا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار