در حالی آمریکا روز استقلال خود را جشن گرفت که دونالد ترامپ با زیر پا گذاشتن عرف جاری، بار دیگر خشم همگان را برانگیخت.

سی‌ان‌ان: انتقادات گسترده از ترامپ بخاطر سیاسی کاری در روز استقلال آمریکابه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی شبکه سی‌ان‌ان در گزارشی نوشت: در حالی که آمریکا چهارم ژوئیه، روز استقلال خود را جشن گرفت، دونالد ترامپ عرف جاری را زیر پا گذاشت و بار دیگر خشم منتقدان را برانگیخت.

منتقدان می‌گویند ترامپ جشن‌های روز چهارم ژوئیه را به سود خود مصادره می‌کند؛ او در مکان بنای یادبود لینکلن برای گروهی دست چین شده از هواداران و هم حزبی‌های خود سخنرانی کرد و همچنین نمایشی پرهزینه از ادوات نظامی و جنگنده‌های پیشرفته‌ ارتش آمریکا را سازماندهی کرد.

از سوی دیگر معترضان و مخالفان ترامپ هم نمایش‌های ویژه‌ خودشان را برنامه‌ریزی کردند؛ از جمله عروسکی غول پیکر از دونالد ترامپ که پیشتر در لندن رونمایی شد.


بیشتر بخوانید: پرچم آمریکا در برابر کاخ سفید به آتش کشیده شد + تصاویر


ترامپ پیشتر گفته بود مراسم باشکوهی برای روز چهارم ژوئیه تدارک دیده شده که در نوع خود بی نظیر است. وی در پیامی توئیتری نوشت: «مراسم درود بر آمریکا در بنای یادبود لینکلن، خیلی باشکوه برگزار خواهد شد.» در این مراسم خودرو‌های زرهی و تسلیحات ساخت آمریکا در خیابان‌های واشنگتن نمایش داده شدند.

ترامپ در پیام دیگری نوشته بود: «پنتاگون و فرماندهان نظامی ارتش خیلی هیجان زده هستند و می‌خواهند پیشرفته‌ترین و قدرتمندترین ارتش سراسر دنیا را برای مردم آمریکا به نمایش بگذارند.» اما به گفته‌ منابع وزارت دفاع، برخی از فرماندهان نظامی و افسران رده بالای ارتش، همچون ترامپ شور و شوق نشان ندادند و نگران این بودند که مراسم جشن استقلال به رویدادی سیاسی تبدیل شود.

ماذی هیرونو، نماینده‌ دموکرات مجلس سنای آمریکا گفت: «روز چهارم ژوئیه قرار بود روز تعطیل ملی باشد؛ او (ترامپ) نه تنها این روز را سیاسی می‌کند، بلکه دارد همه چیز را برای خودش مصادره به مطلوب می‌کند.» ترامپ در پاسخ به انتقاد‌هایی که از هزینه هنگفت مراسم شده در پیامی توئیتری نوشت: «هزینه جشن باشکوه درود بر آمریکا در مقایسه با ارزش و بهایی که این روز برای ما دارد خیلی ناچیز است.»

در ادامه این گزارش آمده است: اما این ادعا گمراه کننده است چراکه بسیاری از جنگنده‌هایی که در این مراسم به نمایش گذاشته شدند از گوشه و کنار آمریکا به واشنگتن پرواز کردند. جنگنده‌های اف - ۳۵ از کالیفرنیا، جنگنده بمب افکن بی - ۵۲ از میسوری، بالگرد‌های آپاچی از کنتاکی و جنگنده‌های بلو انجل (فرشتگان آبی) از فلوریدا به سوی واشنگتن پرواز کردند. رئیس جمهور آمریکا همچنین به هزینه‌های اضافی که برای تامین امنیت، نیروی انسانی و زیرساخت نیاز است هیچ توجهی ندارد.

نمایندگان دموکرات کنگره از وزارت کشور درخواست کرده اند حسابرسی دقیق، ریز هزینه‌ها و چگونگی استفاده از منابع مالی را در گزارشی ارائه کند. واشنگتن پست در گزارشی نوشته بود اداره‌ی ملی پارک‌ها و فضای سبز رقمی بالغ بر ۲.۵ میلیون دلار برای تامین هزینه‌های جاری مراسم اختصاص داده است.

رائول گریجالوا، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان به سی‌ان‌ان گفت: «اختصاص این بودجه برای رویدادی که از پیش مشخص نشده بوده و اکنون ترامپ دارد این مراسم را مصادره به مطلوب می‌کند، اقدامی غیرقانونی است.»

برخلاف بازخوردی که این اقدام ترامپ در سطح عمومی داشته، کاخ سفید ادعا می‌کند شرکت در این رویداد برای همه امکان پذیر بود. کلین کانوی، مشاور ترامپ گفته بود: «از حضور همه مردم استقبال می‌کنیم؛ کشور باشکوه ما بزرگترین دموکراسی در دنیاست! شما (خبرنگاران) دارید این مراسم را سیاسی می‌کنید!»

ترامپ این نمایش را از مراسم چهاردهم ژوئیه سال ۲۰۱۷ در پاریس الهام گرفت. مراسم رژه نظامی که به یادبود گذشته انقلابی فرانسه برگزار شد که دو جنگ جهانی را پشت سر گذاشت. رئیس جمهور آمریکا آشکارا از مارش‌های نظامی، پرواز جنگنده ها، رژه‌ منظم و هماهنگ سربازان و رژه تانک‌ها هیجان زده شده و به وجد آمده بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۹ ۱۴ تير ۱۳۹۸
جالبه امریکا روز استقلال داره ولی
ایران و چند تا دیگه از کشور ها روز استقلال ندارند
حالا امریکا میخواد ما زیر یوق اون باشیم و حرف گوش کن
ترامپ خودت داری میبینی ایران تا حالا مستقل بوده و خواهد بود
زیاد زور نزن چند وقت دیگه تو هم باید بری ولی ایران محکم سر جایش ایستاده و خواهد
براشون عقده شده نه این که مستعمره بودن خیلی بهشون سخت گذشته دارن تلافی سر بقبه در میارن
آخرین اخبار