اگر تا به حال بسته، امانت یا نامه ای از دیگر کشورها دریافت یا به کشور دیگری ارسال نکرده اید، احتمالاً با روند کار پست خارجه آشنا نیستید.

آن چه در پست خارجه می گذردبه گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، همان گونه که در مرسولات داخلی کشور قوانین مشخص وجود دارد، در مرسولات خارجی هم، مقررات اتحادیه جهانی پستی (UPU) و قوانین گمرکی هستند که چگونگی و روند سیر مرسوله را تعیین می‌کنند. در این گزارش سعی شده ضمن آشنایی با مراحل ورود و خروج کالا‌ها و امانات به داخل و خارج، مراحل کار نیز به زبان ساده برای خواننده شرح داده شود.

انواع کالای ارسالی و دریافتی پستی

تمامی مرسولات پستی اعم از صادره و وارده در دو تقسیم بندی پست نامه؛ شامل مرسولات کمتر از ۲ کیلو گرم، اسناد و مدارک، نمونه کالای تجاری، هدیه و سوغات، دارو (در حد مصرف شخصی) و امانت که شامل بسته‌های بیش از ۲ کیلوگرم و گاهی هدیه و سوغات و نمونه کالای تجاری نیز برحسب وزن در تقسیم بندی امانت قرار می‌گیرد.

دانستنی‌های ضروری

به گفته جابر آزادی رئیس اداره پست‌های خارجه مرکز ملی پردازش و مبادله پستی، هموطنان باید بدانند برای ارسال هر نوع بسته به خارج (صرف نظر از وزن) باید به دفاتر منتخب پستی در سطح شهر‌ها مراجعه نمایند تا بسته توسط مامور و ارزیاب گمرک یا کارشناسان پست که به صورت نیابت از گمرک حضور دارند، رویت شده و ارزش مرسوله برای اظهار عوارض گمرکی مشخص شود. طبق اظهار مامور گمرک مرسولات با ارزش تا ۸۰ دلار معاف از عوارض گمرکی می‌شوند.

وی همچنین گفت: قبل از ارسال مرسوله به خارج از کشور باید از ممنوع نبودن آن اطلاعات کافی کسب کرد و حتی با گیرنده در خارج از کشور هم هماهنگ شود، زیرا ممکن است مرسوله جزو ممنوعات کشور ما نبوده، اما در مقصد ذر این فهرست باشد.

آن چه در پست خارجه می گذرد

ذکر این نکته در اینجا خالی از لطف نیست که می‌توانید به سایت شرکت ملی پست به آدرس www.post.ir سر زده و ضمن اطلاع از لیست ممنوعات پستی یا تعیین نرخ کرایه پستی (داخلی و خارجی)، مسیر طی شده مرسوله تا مقصد را آنلاین مشاهده کنید. در سایت پست شما به اطلاعات دیگری مانند تعرفه‌ها و مقررات پستی نیز دسترسی دارید.

و، اما مرسولات وارده به کشور

تمامی مرسولات وارده پیش از ارسال به آدرس گیرنده، برای اطمینان از آن توسط ناظران گمرک ارزیابی و سپس برای ارسال به گیرنده آماده می‌شوند.

برخی از مرسولات پس از ورود به کشور، به صورت غیابی (بدون حضور گیرنده) و در حضور نماینده گمرک ارزیابی می‌شوند، این کار با در نظر گرفتن مقررات تا مبلغ ۵۰ دلار بدون دریافت حقوق و عوارض گمرکی، برای توزیع به پست تحویل داده می‌شود.

اما برخی از مرسولات نیز هستند که نماینده گمرک، ارزش آن را بالاتر از مبلغ معافیت (۵۰ دلار) از عوارض تشخیص می‌دهد، بنابراین مبلغ عوارض گمرکی روی برگه‌ای به نام پته گمرکی درج و روی مرسوله چسبانده می‌شود، تا نامه رسان عوارض آن را هنگام مراجعه به منزل از گیرنده دریافت و به گمرک تحویل دهد.

عوارض گمرکی به کدام دسته از مرسولات تعلق می‌گیرد؟

برخی مرسولات وارده، نیاز به مراجعه حضوری گیرنده یا نماینده‌ی قانونی آن‌ها دارد و حضور آن‌ها الزامی است.

رئیس اداره پست‌های خارجه در مورد این دسته مرسولات گفت: مرسولاتی هستند که بنا به تشخیص نماینده گمرک، نیاز به دریافت مجوز‌های قانونی دارند، بنابراین، این اداره با ارسال دعوتنامه کتبی، زمان مراجعه حضوری را به گیرنده اعلام کرده و پس از بررسی مدارک و انجام تشریفات گمرکی، مرسوله تنها به شخص گیرنده که دارای کارت شناسائی معتبر باشد، تحویل داده می‌شود.

آن چه در پست خارجه می گذرد

وی گفت: برای رفاه حال گیرنده، جلوگیری از اتلاف وقت و سرعت بخشیدن به تحویل مرسوله، در اداره پست‌های خارجه شرکت ملی پست مستقر در فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) تمهیداتی اندیشیده شده و نمایندگانی از نهاد‌های قانونی در این اداره مستقر هستند تا در صورت نیاز، مرسوله از کانال‌های قانونی و نهاد‌های نظارتی عبور کند. آزمایشگاه جهت تعیین ماهیت کالا، نماینده شرکت مخابرات، نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده سازمان غذا و دارو، نماینده سازمان حفظ نباتات کشور از جمله همکاران پست در فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) هستند.

البته در پست‌های وارده از خارج، مرسولاتی نظیر تلفن همراه که نیاز به تایید گمرک و ثبت در سامانه رجیستری دارد یا بسته‌های مربوط به سفارتخانه‌ها که نیاز به ارسال سریع دارند، مراحل گمرکی را در مرکز ملی پردازش و مبادله پستی در چهار راه لشکر طی می‌کنند و در سایر استان‌ها نیز از اداره پست مرکزی استان توزیع می‌شوند.

براساس آماری که رئیس اداره پست‌های خارجه از میزان ورود بسته و امانت وارده ارائه داد، روزانه بیش از ۲ هزار بسته به فرودگاه امام خمینی (ره) وارد و پس از طی مراحل قانونی در سراسر کشور ارسال و توزیع می‌شود.

نیروی انسانی به اضافه تخصص و تجربه کاری

به گفته آزادی رییس اداره پست‌های خارجه، همکاری و تعامل بین کارکنان پست و سایر سازمان ها، عامل مهمی در ارائه خدمات با کیفیت به مشتری است.

آزادی همچنین گفت: تعداد مرسولات خارجه قابل توجه بوده، ولی نیرو‌های ارزشمند و ماهری در این اداره مشغول فعالیت هستند که تجربه آن‌ها در سرعت بخشیدن به کار‌ها بسیار موثر است. گمرک جمهوری اسلامی، شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی، نیروی انتظامی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت جهاد کشاورزی، شرکت مخابرات و چندین نهاد و دستگاه نظارتی دیگر در این زمینه با پست همکاری می‌کنند.

آن چه در پست خارجه می گذرد

از وی در خصوص ابزار‌های آموزشی و نیازمندی‌های تجهیزاتی پرسیدیم که در پاسخ گفت: مطمئناً با پیشرفتی که در دانش و مهارت ایجاد شده، هر چه آموزش تخصصی، بیشتر باشد در بهبود و ارتقاء کار تاثیرگذارتر است و این در مورد ابزار نیز صدق می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۵
در انتظار بررسی: ۲
Canada
حامد
۰۰:۳۳ ۰۸ آذر ۱۴۰۲
سلام اون خانم به نام انیتا با من پیام داده و ۲۰۰ میلیون کلاهبرداری کرد
Iran (Islamic Republic of)
Kimia
۱۳:۲۱ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
برای دریافت بسته پستی با ارزش بالا باید هزینه پرداخت کرد؟ درصورتی ک فرستنده هم پولی را پرداخت کرده باشید؟
Belgium
لاله
۰۰:۰۹ ۱۲ اسفند ۱۴۰۰
با سلام حدود ۲۲ روز پیش یک بسته حاوی مدرک شناسایی با پست bpost از کشور بلژیک با شماره RF104828356BE ارسال کردم که مقصد جزیره کیش میباشد ولی تاکنون به دست خانواده ام نرسیده و با پیگیری های متعدد و رهگیری از اینجا گفتند در گمرک ایران میباشد لطفا خواهشن برای ارسال آن به مقصد اقدام نمایید ضروری میباشد با تشکر
Australia
ناشناس
۰۸:۱۲ ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
چرا از بسته های پستی که از خارج‌ارسال می‌شود در پست ایران دزدی می‌شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۴ ۰۷ دی ۱۴۰۰
نظرات رو ک خوندم وحشت کردم بخدا.دیر ک میرسه دستمون وسایل.درب و داغون ک میرسه.از وسایل کم ک میشه.تازه کلی پولم باید بدیم کمرگ.خدایا داریم کجا زندگی میکنیم مگه
Japan
ناشناس
۰۶:۲۵ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
من بسته از ژاپن به ایران فرستادم وقتی بدست خونوادم رسید چند قلم جنس از بسته کم شده بود
اصلا به پست ایران نمیشه اطمینان کرد
Germany
ناشناس
۱۳:۰۷ ۲۰ آذر ۱۴۰۰
سلام من بسته ایران ارسال کردم کفش بوده و ویتامین واسه خانوادم. هنوز به دستشون نرسیده داخل گمرک هست
Iran (Islamic Republic of)
بهرام موسوی
۱۸:۰۸ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
داداش چرانظر منو نمیزاری که مردم سرشون کلاه نره خواهشا ازاین حرکتا نزنین
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۱:۲۳ ۱۵ آبان ۱۴۰۰
این خانم تو اینستا گرام خودش زده به مریضی و میگه میخاد کار خیر کنه کلاهبردار البته من کولش را نخوردم ولی بقی حواسشان باشه خیلی قشنگ وبا عکس و کارت شناسایی نقش بازی میکنه همش جعلی
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۶:۳۹ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
چن روز پیش خانمی تو اینستاگرام پیام داد ومن از طریق واتساب با اودر ارتباط بودم مبنی بر این که ایشون سرطان دارد وپول خود را برا خیریه میخواهد بفرستد و به من گفت که من از طریق شرکت WFDc فرستادم سفرشی بعد فردای اون روز نماینده شرکت بنام ولیام پترز به من پیام مبنب بر نماینده این شرکت که مبلع۴۰میلیون برای ترخیص ای صندق باید واریز کنید که من بانک تعطیل بود ومبلغ۳۰تومن از ۳تا کارت واریز کرد و فردایش قرار بود ترخیص کند گفتند که گواهی از سفارت بریتانیا میخواد که این بسته برا مقامات بریتانیایی که این صندوق باز نکنن ومن گفتم که این مبلغ رو ندارم وبعدا فهمیدم اینها همش کلاهبرداری هست لطفا به من بگویید که چگونه باید پیگیری شککایت باشم هم عکس اون خانم که تو بیمارستان وکارت شناسایی نماینده شرکت وشماره کارتی که بنام صرافی دارم لطفا کمک کنید دست به دست به همجا پخش بشه تا این کلاهبردارها از بقیه نتونن پول بگیرن
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
فرزادرستم پور
۰۱:۵۳ ۲۱ دی ۱۴۰۰
سلام عکسشوداری اون خانم که بیمارستان بوداسمش توواتساب چی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۲۲ دی ۱۴۰۰
سلام وقتتون بخیر.اسمشون چی بود چون این پیام برای ما هم اومده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۲۲ دی ۱۴۰۰
عکس مرسوله و برگه ی پست رو هم بهتون نشون داد؟؟؟
Germany
ناشناس
۰۱:۵۸ ۰۷ بهمن ۱۴۰۰
واسه منم اومد سپاس از راهنماییت
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۱۷ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
باسلام کسی از دوستان که با آنها تماس گرفتند که بسته حاوی کمک به نیازمندان هست برایشان ارسال شده به جایی پولی پرداخت کردند یا چیزی دریافت کردند لطفا پیام بگذارید تا دیگر هموطنان در این دام نیافتند
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۳:۲۷ ۱۱ مهر ۱۴۰۰
سلام هم وطنم این روز ها زنی با نام انگیلسی از واتساب به شما پیام می دهد که برای بچه های یتیم بیوه زنان پول می‌فرستد تا شما آن را در میان آنها تقسیم کنید کلاغ کلاه برداریه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۰۹ شهريور ۱۴۰۰
سلام هیچ کس تلفنی جوابگو نیست مرسوله رو که میزنیم وارد کشور مقصد شده و هر سری خیلی دیر به دستمون میرسونن از هلند میاد مادرم که عکس میفرسته جعبه مرتب و تمیز و به دسته ما که میرسه متلاشی فقط هم لباس و وسایلش هست برای دخترم ولی اصلأ از نظم و پیگیری و جوابگویی راضی نیستم و ۱ بار هم یه عطر داخلش بود برداشته بودن
Iran (Islamic Republic of)
الهه
۱۳:۲۱ ۱۱ مرداد ۱۴۰۰
سلام شما منظورتان از نیروهای ماهر چه کسانی هستند دقیقا ؟؟؟؟بعد 20 روز بسته پستی ما از گمرک در میاد و بعد دو سه روز جعبه ی داغون پستی که از ده جا باز شده می رسه دستمون در حالی که در شکلات نوتلایی که برامون فرستاده شده بود هم باز شده در خمیر دندان باز شد و قوطی قهوه و 3 عدد مسواک و 3 عدد ژیلت از بسته ما برداشته شده به کلی شما اولین اصل امانت داری رو به جا نمیارید شما اگه اهل صیانت هستید از حق ناس صیانت کنید
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۱۸:۵۵ ۱۶ دی ۱۳۹۹
چه موقع جواب میدین ... نظر کار بر رو می پرسین ولی جواب سولاتشون نمیدین ... این چ خدماتی هستش؟؟؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۱۹:۴۹ ۱۰ دی ۱۳۹۹
سلام من ی بسته پستی از کشور هلند داشتم حدودا یک ماه پیش ارسال شده سوعات بوده ولی تا کنون دریافت نشده ..وزن تقریبا 20 کیلو .. لطفا راهمایی کنید...
Iran (Islamic Republic of)
Sahar
۰۰:۲۸ ۰۴ دی ۱۳۹۹
چطور میتونم پیگیری کنم که بدونم بسته پستی من از خارج رسیده یا نه؟
United States of America
حسین
۰۱:۲۴ ۰۱ دی ۱۳۹۹
سلام...یه بسته از لندن با طرح نمایندگی دیپلماتیک یا یه همچین چیزی برای من گفتند که فرستادیم...میخوام در باره ی بسته های دیپلماتیک یه توضیحی بدهید؟؟چجوری به دست ما میرسه؟چه قانون هایی داره؟؟یا هر چیزی که ما باید بدونیم...که هیچی نمیدونیم..ممنون میشم جواب بدید.
Iran (Islamic Republic of)
سعیدی
۲۲:۲۸ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
سلام
ضمن تشکر از اطلاع رسانیتون میخواستم بسته برام اومده از لیبی ولی الان دوبی گیر کرده و در ضمن شماره بارنامه هوایی هم روش نمیبینم میخواستم بدونم چطوری میتونم از بودنش اطمینان پیدا کنم و در ضمن 1050 دلار هم میخوان تا ترخیص بشه . چ باید کرد؟
Iran (Islamic Republic of)
Narges
۱۹:۴۲ ۰۵ آذر ۱۳۹۹
از کره جنوبی برام بسته ای ارسال شده. الان تو کرونا امکان پذیره؟ چقدر طول میکشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۰ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
با سلام من یک بسته از انگلستان دارم که خیلی با ارزش هست که میخواهند با خدمات پیک های دیپلماتیک برای من ارسال کنند لطفا بفرمایید که چند روز طول میکشه که برسه وچقد هزینه گمرک داره آیا ارزش بسته به گمرکی آن تاثیر داره یا وزن بسته
Brazil
سید حامد حسینی کهنوج
۰۲:۰۷ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
سلام من ناشنوا هستم من خارج برزیل شهر سالوادور هستم. شما خرما بسته آماده پشت می خواهم خرما بسته قیمت گل ؟
Netherlands
ناشناس
۰۵:۲۱ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
سلام من بسته پستی به آلمان دارم میتونم بسته بفرستم
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
سمیه
۱۹:۱۶ ۳۱ شهريور ۱۳۹۹
با سلام
من در تاریخ ۲ سپتامبر از منچستر انگلستان بسته ای (هدیه تولد خواهرم )پست کردم و هنوز در گمرک ایران هست ، تولد خواهرم هم گذشت ولی بسته دریافت نشد
Netherlands
منیژه کاظمی
۱۷:۰۰ ۰۲ تير ۱۳۹۹
با سلام این دومین بار است که من شکایت مینویسم و هیچ جوابی نمیگیرم. حدوا هفت هفته پیش بسته ای ارسال کردم برای خانواده ام به گرگان که شامل کادو های کوچیک و داروی صد در صد گیاهی برای پدر بیمارم اما هنوز بدستشان نرسیده و عجیب اینکه دوست بنده هم ده روز دیر تر به تهران بسته ارسال کرد و نرسید بارها اتفاق افتاد که از وسایل داخل بسته کم شد اما باز اقلا میرسید ! آیا امانت داری شیوه پیامبر ما مسلمانان نیست ?? پس چگونه است که اینگونه رسیدگی میشود ? من مبلغ زیادی پول پست پرداخت کردم و با شوق این بسته را برای خانواده ام فرستادم و این واقعا انصاف نیست وقتی حتی از آنطرف هم باید خانواده ام پول پست بپردازند دو باره بسته بدستشان نرسد این در شان کشور ما و پست ایران نیست واقعا با احترام از شما میخواهم لطفا پاسخگو باشید . سپاسگزارم.
Iran (Islamic Republic of)
محمدحسین یوسفی
۰۱:۴۹ ۱۶ خرداد ۱۳۹۹
پرکردم چهگونه بایدجواب بگیرم راهنمایی کنیدممنون
Iran (Islamic Republic of)
محمدحسین یوسفی
۰۱:۴۸ ۱۶ خرداد ۱۳۹۹
لطفاً جواب
Iran (Islamic Republic of)
محمدحسین یوسفی
۰۱:۳۹ ۱۶ خرداد ۱۳۹۹
لطفاً جواب
Iran (Islamic Republic of)
محمدحسین یوسفی
۰۱:۳۲ ۱۶ خرداد ۱۳۹۹
پرکردم چهگونه بایدجواب بگیرم راهنمایی کنیدممنون
Iran (Islamic Republic of)
محمدحسین یوسفی
۰۱:۲۴ ۱۶ خرداد ۱۳۹۹
من ازکشورانگلستان یک بست پستی دارم ولی شرکت فرستند میگ توفورودگاه ایران گمرک 1500دولا پول میخواهد چکاربایدکنم این پول به شرکت واریزکنم یانه
7ساعت پیشم همین پیام ارسال کردم ولی جوابی نیامد
ممنون میشم بهم جواب بدین
Iran (Islamic Republic of)
محمدحسین یوسفی
۱۹:۳۲ ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
برای من یک بسته پستی دیپلوماتیک ازکشورانگلستان امده شرکت فرستنده میگه توگمرک فورودگاه امد باید1500دولارپرداخت کنید چکاربایدکنم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۶:۱۹ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
شما بسته رو گرفتید؟
Iran (Islamic Republic of)
شراره مرحمتی
۱۷:۱۷ ۰۵ خرداد ۱۳۹۹
میشه بپرسم الان بسته ی پستی ازاروپادریافت میشه یانه پست هوایی هست یازمینی چندروزطول میکشه دریافت بشه
Iran (Islamic Republic of)
Milad asadi
۱۰:۲۶ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام من یک کیف سامسونیت مشکی به وزن 7کیلوگرم برایم ارسال کردندازسوریه وکدرهگیریم دارم که الان به ایران رسیده است وفرستنده میگویدبا1800$به گمرک بپردازم که ازطریق دیپلوماتیک به ادرس من بیاورندوتحویل دهند ممنون خواهش میکنم پیگیری کنیدباتشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۱ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
سلام
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۲۰:۰۵ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام. اواسط اسفند ۹۸ از سایت بست چاینا یک گوشی خریدم. با اینکه پرسیدم کرونا مشکلی ایجاد نمیکنه گفتند نه مرسولات ارسال میشن، اما تلان بیش از ۲ ماه گذشته و نه موبایلم رسیده نه جواب درست به من میدن. هیچ تعهدی در قبال مشتری ندارن
تا سوتل هم میکنی هی میگن با تاخیر ارسال میشه! آخه چقد تاخیر؟ ۶ماه؟ یک سال دو سال؟!
Iran (Islamic Republic of)
محمد حسن ایرانمنش
۲۰:۴۴ ۲۹ فروردين ۱۳۹۹
سلام یک بسته 3کیلویی برای امریکا پست کردم 5اسفند 98 اللن 29فروردینه هنوز نرسیده چکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
غزاله الراهيميان
۰۱:۵۵ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
سلام من يه بسته از تايلند واسم إرسال كردن
فرستنده ميگه شمال بايد مبلغ ١/٥٠٠دلار پرداخت كنيد
كدرهگيري بسته روو هم چك كردم مشخصات درسته لطفا راهنمايي كنيد
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۰:۰۶ ۱۵ اسفند ۱۳۹۸
سلام، بسته پستی من برای کره جنوبی از 26 ژانویه ارسال شده و هنوز نرسیده، داره میشه 2 ماه، پست نباید غرامت بده؟؟؟؟؟
France
جواد
۱۹:۰۵ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
سلام یه بسته از کانادا داشتم۱۵جنوری ری کردن الان ۱۵فوریه است سی روز میشه ترخص نکردن مگه چیه که ترخص نمیشه خواهشمندم اقدامات جدی بگیرن و مردم تا انتظار نمانن
Iran (Islamic Republic of)
ایراندوست
۰۲:۲۲ ۲۴ بهمن ۱۳۹۸
با سلام یه بسته از نروژ داشتم از سوم فوریه وارد ایران شده ولی هنوز به دستم نرسیده ...متونید راهنمایی کنید ..
Iran (Islamic Republic of)
عزیز
۰۹:۲۶ ۱۵ شهريور ۱۳۹۸
سلام وقت بخیر .بسته پستی خارجی بنده(تلفن همراه،خریدازسایت بست چاینا)باکدرهگیریRF722841593SG ازسی ام مرداد تحویل گمرک شده وتااین تاریخ(15شهریور) نسبت به ترخیص آن اقدام نشده،خواهشمندم نسبت به ترخیص آن اقدام فرمایید.باسپاس
آخرین اخبار