به گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، ساختمانی با معماری خاص که مراحل ساخت آن سال ۱۳۴۸ توسط شرکت طراحی مهندسی فرمان فرمائیان آغاز و در سال ۱۳۵۵ به بهره برداری رسید. این ساختمان در مجموع ۴۷ هزار متر مربع شامل ۵ طبقه است که ۴ طبقه آن روی زمین و ۱ طبقه زیر زمین است. ساخت این بنا در آن سالها نمادی شد از صنعتی شدن کشور.
با وجود آشنایی با نام این ساختمان در بین اهالی تهران، اما کمتر کسی از فعالیتهای شبانه روزی و کار سخت کارکنان شبکه پستی در آن خبر دارد. جایی که به عنوان قلب تپنده شرکت ملی پست، از سراسر کشور مرسولات را دریافت کرده و پس از دسته بندی آنها بر حسب اطلاعاتی مانند نوع سرویس، مقصد، وزن، اندازه و بسیاری عوامل دیگر، برای ارسال به آدرس گیرنده آماده میشوند.
تلاش داریم در این گزارش علاوه بر معرفی ساختمان لانه زنبوری پست که در حال حاضر به مرکز ملی پردازش و مبادله پستی تغییر نام داده، شما را با فعالیتهای این مرکز و تلاشی که کارکنان آن برای جلب رضایت مشتریان انجام میهند نیز آشنا کنیم.
ساعت کار و تعداد شاغلان
در مراکز دولتی و خصوصی معمولاً ساعت هشت صبح کار آغاز و تا چهار پایان مییابد. اما در مرکز ملی پردازش و مبادله پستی آغاز و پایان معنا ندارد تنها نیروها هستند که جابه جا میشوند. زیرا در اینجا کار هرگز متوقف نمیشود.
۵۰۸ نیروی زن و مرد در این ساختمان مشغول به کار هستند که از این تعداد ۴۳۳ نفر در بخشهای اجرایی و ۷۵ نفر در واحدهای ستادی فعالیت میکنند. تعداد کارکنان زن ۶۶ نفر است که فقط در شیفتهای صبح و عصر مشغول کارند و در واقع شیفت شب کاملا مردانه است.
حجم ترافیک در یک شبانه روز
در ایران کمتر ساختمان تجاری مانند این مرکز است که به معنی واقعی بیست و چهار ساعته شاهد ورود و خروج افراد، ماشین و مرسوله باشد. براساس اطلاعاتی که غفور قنبرزاده مدیرکل مرکز ملی پردازش و مبادله پستی در اختیار ما قرار داده، مجموع ترافیک یک شبانه روز این مرکز ۲۷۳ هزار مرسوله است.
امانات خارج از کیسه و بسته ۵۰ هزار، مرسولات اینترنتی ۲۰ هزار، پاکت پیشتاز و سفارشی ۱۷۰ هزار، پاکت و مطبوع عادی ۱۸ هزار، وارده و صادره خارجه ۱۵ هزار مرسوله. این آمار مربوط به سه ماهه نخست سال جاری است که در مقایسه با باقی ماههای سال کمتر است. یعنی ترافیک بیشتر در سه فصل باقی مانده سال و تلاش بیشتر کارکنان مرکز.
نقش نیروی انسانی در گردش کار این مرکز
این نکته که گردش امور پست بر محور نیروی انسانی قرار دارد همواره در سخنان مسئولان این شرکت شنیده شده، ولی اگر بخواهیم این نکته را به طور ملموس درک کنیم باید سری به مرکز ملی پردازش و مبادله پستی بزنیم. نقش پررنگ نیروی انسانی در این چرخه اقتصادی کاملاً مشهود است.
اگر کمی جزئیتر به روال کار این مرکز نگاه کنیم از بین ۴ عملیات پستی شامل قبول و جمع آوری، آماده سازی، رهسپاری و توزیع، دو عملیات آماده سازی و رهسپاری در مرکز ملی پردازش و مبادله پستی انجام میشود.
در مرحله آماده سازی، کارکنان مرسولات پست نامه، بسته کوچک، امانت و تجارت الکترونیکی را جهت ارسال به نقاط مختلف آماده سازی میکنند. رهسپاری نیز به سه روش زمینی، هوایی و ریلی انجام میشود که مرسولات با اولویت مانند ویژه و پیشتاز بیشتر به صورت هوایی و سایر مرسولات با توجه به مقصد، به صورت زمینی و ریلی رهسپار میشوند.
در سال ۹۵ خطوط مبادله ۱۴ خط بود که در سال ۹۷ با بازنگری در خطوط و بنا به نیاز، به ۲۶ خط افزایش یافت. همین افزایش خطوط، هم بر ترافیک کاری این مرکز افزوده و هم بر حجم کار کارکنان.
در حال حاضر این مکان به نسبت دیگر واحدهای پستی سراسر کشور، بیشترین حجم کاری را دارد و نقطه عطف آن تلاش و انگیزه کارکنان آن است که با همت خود برگ زرین دیگری بر افتخارات شرکت ملی پست افزوده اند.
انتهای پیام/
میگه باید1500دولار به گمدک فورودگاه ایران بدم چکاباید
کنم لطفاً بهمن جواب بدین ممنون میشم