نوازنده و استاد تنبور گفت: بعد از زبان و مشتقات آن شامل شعر، رمان، فیلم نویسی و ... موسیقی بزرگترین شاخص فرهنگی یک قوم است.

موسیقی بزرگترین شاخص فرهنگی هر قوم استبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، علی اکبر مرادی در دومین پنل تخصصی کنگره بین‌المللی مشاهیر کرد با محور هنر و موسیقی که با حضور علی اکبر مرادی، قطب‌الدین صادقی، و کلیم‌الله توحید در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد در پنل تخصصی شناساندن هنر کردی که در راستای کنگره مشاهیر کرد برگزار شد اظهار داشت: بعد از زبان و مشتقات آن شامل شعر، رمان، فیلم نویسی و... موسیقی بزرگترین شاخص فرهنگی یک قوم است.

وی افزود: هر قومی که موسیقی شاخصی نداشته باشد قوم ثروتمند نیست و حرفی برای گفتن ندارد.

مرادی به ساز تنبور اشاره کرد و گفت: تنبور یکی از قدیمی‌ترین ساز‌های مشرق زمین است و طبق یافته‌های باستان شناسی نشان می‌دهد این ساز قدمتی ۵ الی ۷ هزار ساله دارد.

وی تصریح کرد: عده‌ای معتقد هستند که تنبور قبل از خلقت انسان وجود داشته است، چرا که حضرت جبرئیل با ساز تنبور در روح انسان دمیده است.

این استاد و نوازنده تنبور گفت: برخلاف برخی از سازها، تنبور و نوازنده تنبور در سراسر ایران از احترام خاصی برخوردار هستند.

وی یادآور شد: ساز تنبور علاوه بر اینکه در ایران و در استان‌های بلوچستان، خراسان، لرستان، کردستان و گیلان و مازندران بصورت ویژه وجود دارد در کشور‌های مختلف دنیا مثل عراق، ترکیه، سوریه، آلبانی، چین و... البته با عناوین مختلف نواخته می‌شود.

این نوازنده تنبور عنوان کرد: مقامات تنبور سه بخش اصلی دارد از جمله مقامات کهن که قدمتی بیشتر از موسیقی سنتی ایران دارد، مقامات باستانی که شامل آواز‌های بی‌ریتم و کد است و در نهایت مقامات مجازی که به موسیقی زندگی زمینی مردم مرتبط است.

انتهای پیام /ز

موسیقی بزرگترین شاخص فرهنگی هر قوم است

برچسب ها: دانشگاه ، اخبار هنری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.