افشای جزئیات جاسوسی چینی‌ها از طریق گوشی‌های هوشمند

امروز چند خبرگزاری معروف از جاسوسی دولت چین از توریست‌های منطقه سین کیانگ پرده برداشتند.

افشا جزئیات جاسوسی چینی‌ها از طریق گوشی‌های هوشمندبه گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، گزارشی که به تازگی در فضای مجازی منتشر شده است از جاسوسی چین خبر می‌دهد. مدت‌ها بود که صحبت‌هایی درباره این مسئله در سراسر جهان صورت می‌گرفت اما این داستان شایعات جاسوسی دولت چین را تائید کرد.

بر اساس خبری که منتشر شده است مسئولان مرز چین بر روی تلفن همراه مسافرانی که از مرزهای خاصی در منطقه سین کیانگ می‌گذشتند برنامه‌های جاسوسی نصب می‌کردند. سین کیانگ منطقه‌ای در چین است که دولت این کشور به نظارت شدید بر گروه‌های اقلیت قومی مخصوصا مسلمانی که در آنجا زندگی می‌کنند، شهرت داد. داستان نرم‌افزارهای جاسوسی امروز به وسیله خبرگزاری‌هایی از جمله The Guardian و The New York Times منتشر شده است.

نحوه نصب نرم‌افزار جاسوسی

بر اساس گزارش‌های منتشر شده عوامل مرزی به توریست‌ها می‌گفتند که پیش از ورود به آن منطقه تلفن‌های همراه خودشان را به همراه رمز عبور آن تحویل دهند. پس از آن مسئولان با تلفن‌های همراه ناپدید می‌شدند یا بتوانند از آن‌ها سوءاستفاده کنند. در این گزارش به اسکن دستگاه‌های آیفون به وسیله متصل کردنشان به یک دستگاه برای جاسوسی در اطلاعات موجود در آن‌ها اشاره شده است. اما برای دستگاه‌های اندروید کار فراتر نیز می‌رفته است زیرا مسئولان آن بخش باید برای جمع‌آوری اطلاعات کاربران یک نرم‌افزار جاسوسی در آن‌ها نصب می‌کرده‌اند.افشا جزئیات جاسوسی چینی‌ها از طریق گوشی‌های هوشمند


بیشتر بخوانید: ابر رایانه‌های چینی جدیدترین قربانی جنگ تجاری آمریکا با چین


نرم‌افزار جاسوسی استفاده در این عملیات

نام نرم‌افزار استفاده شده برای جاسوسی از دستگاه‌های اندروید BXAQ یا Fēng cǎi است. Fēng cǎi توانایی جمع‌آوری اطلاعات دفترتلفن، پیام‌ها، تاریخچه تماس، ورودی‌های تقویم، نرم‌افزارهای موجود در گوشی و نام‌های کاربری که در بعضی برنامه‌ها استفاده شده است را دارد. این نرم‌افزار پس از جمع‌آوری داده‌ها آن‌ها را به یک سرور ارسال می‌کند. این برنامه همچنین تلفن کاربر را برای دریافت بیش از ۷۳۰۰۰ فایل اسکن می‌کند.

لو رفتن ماجرای جاسوسی دولت چین

به طور معمولی این نرم‌افزار پس از انجام عملیات جاسوسی از دستگاه پاک می‌شده است اما مثل اینکه عوامل مرزی فراموش کرده‌اند این کار را در بعضی از دستگاه‌ها انجام دهند و به همین دلیل اکنون جاسوسی چین از توریست‌ها علنی شده است. پس از این که خبرگزاری‌ها متوجه وجود این نرم‌افزار شدند با کمک تحلیلگران توانایی‌های آن را کشف کردند.

تاکنون دولت چین به ادعای این نشریات پاسخی نداده است.

انتهای پیام/

لو رفتن جاسوسی دولت چین از توریست‌ها

برچسب ها: فناوری ، چین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار