شبکه تلویزیونی «سی سی تی وی» چین در گزارشی به بررسی و تحلیل تصمیم اخیر اوپک درباره تمدید مدت توافقنامه کاهش تولید خود تا ماه مارس ۲۰۲۰ پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، شبکه تلویزیونی سی سی تی وی چین گزارش داد: تصمیم اخیر اوپک با چالش‌های زیادی روبه‌رو است.

در ابتدا مجری این شبکه تلویزیونی گفت: اعضای اوپک با تمدید مدت توافقنامه کاهش تولید خود تا ماه مارس سال ۲۰۲۰ موافقت کردند. این سازمان از سال ۲۰۱۷ میزان تولید نفت خود را کاهش داده است. این میزان ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز است. این تصمیم برای مقابله با کاهش جهانی بهای نفت است. آمریکا به بزرگترین تولیدکننده نفت در جهان تبدیل شده است و جایگاه روسیه و عربستان سعودی را گرفته است. شاخص‌های نفتی وست تگزاس اینترمیدیت و برنت تاکنون در سال جای هرکدام ۱۷ درصد و ۲۵ درصد افزایش یافته‌اند. پیش‌بینی می‌شود که میزان تقاضای جهانی نفت با وجود تصمیم نشست اوپک باز هم کاهش یابد. خالد فالح، وزیر انرژی عربستان اعلام کرد که درباره تقاضای جهانی نفت خوش‌بین است.

در ادامه این گزارش تصویری بخشی از اظهارات وزیر انرژی عربستان پخش شد که اعلام کرد: من صد درصد اطمینان دارم کشور‌های عضو به تعهدات خود عمل می‌کنند. من به بازار اعتماد دارم. به نظرم تقاضا در نیمه دوم سال افزایش پیدا خواهد کرد. تعهدات اعضاء بهبود خواهد یافت. به نظرم توافق ۹ ماهه می‌تواند ثبات را به بازار بازگرداند. من بسیار خوش بین هستم.


بیشتر بخوانید: حمایت کشور‌های اوپک از تمدید توافق کاهش تولید نفت


در ادامه خبرنگار این شبکه تلویزیونی از لندن گزارش داد: بیانیه اوپک تاثیر مثبتی بر بازار دارد، اما مشکل این است که نتیجه نشست اوپک و اعضای غیراوپک هنوز در عمل دیده نشده است. در اواخر هفته گذشته ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که با عربستان سعودی درباره تمدید مدت کاهش تولید موافق است. روسیه عضوی از اوپک نیست. تنش‌های داخلی در درون اوپک مشاهده می‌شود که این توافق را به چالش می‌کشد. نگرانی‌های اساسی درباره بازار‌های جهانی وجود دارد. ما شاهد تضعیف اقتصاد جهانی و افزایش تولید نفت آمریکا هستیم. هم اکنون آمریکا بزرگترین تولیدکننده نفت در جهان است. این دو عامل همراه با فشار بر بهای جهانی نفت می‌تواند توافق اوپک را تضعیف کند. سهم اوپک از بازار جهانی نفت به پایین‌ترین سطح خود از سال ۱۹۹۱ رسیده است. این موضوع سبب شد که شاهد کاهش بهای نفت باشیم. اما سرمایه‌گذاران نگران کاهش تقاضای جهانی برای نفت خام هستند. هم اکنون اقتصاد‌های عمده جهانی تحت فشار قرار دارند. این موضوع سبب می‌شود که حتی انتظار کاهش بیشتر تولید نفت اوپک را هم داشته باشیم.

وی افزود: عربستان سعودی با توجه به متوسط تولید پنج ساله خود این تصمیم را گرفته است. عربستان و روسیه و امارات به خوبی می‌دانند که این کاهش میزان تولید چگونه عمل خواهد کرد. آن‌ها به دنبال تدابیر خاص خود هستند. آن‌ها روی کشور‌هایی نظیر هند و چین تمرکز کرده‌اند. بر اساس تحقیق دانشگاه آکسفورد ۸۰ درصد تقاضای عمده نفت در جهان هم اکنون مربوط به کشور‌های هند و چین است. سعودی‌ها با توجه به تجربه خود در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ این پیشنهاد را داده‌اند. در آن زمان بهای نفت به بشکه‌ای ۳۰ دلار هم رسید. در آن زمان شاهد تولید بیش از اندازه نفت بودیم. بنابراین پیچیدگی‌های زیادی در مسیر این تصمیم اوپک وجود دارد.

خبرنگار در ادامه گفت: سوالات زیادی در ذهن بسیاری از تولیدکنندگان نفت در خاورمیانه (غرب آسیا) وجود دارد. آمریکا هم روی تصمیم اخیر اوپک حساب ویژه‌ای باز کرده است. آمریکا تلاش می‌کند که شکاف موجود ناشی از کاهش تولید نفت اوپک را پر کند. ترامپ تلاش می‌کند حتی از اعضای اوپک بخواهد که تولید نفت خود را افزایش دهند. آمریکا در آستانه انتخابات است و ترامپ به دنبال آن است که بهای بنزین را پایین نگه دارد تا جایگاه خود را در کاخ سفید حفظ کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار