سیاست پاداش دهی در فدراسیون دوومیدانی مشکلاتی را برای این رشته پایه و مادر ایجاد کرده است که در صورت تداوم ضربه سنگینی به ورزش می‌زند.

به گزارش خبرنگار پایه و آبی گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، پرداخت پاداش به جای حقوق از زمان ریاست کیهانی در فدراسیون دوومیدانی کلید خورد و کیهانی بعد از یک سال به یکباره حقوق مربیان و ورزشکاران این رشته ورزشی را قطع و اعلام کرد که به ازای مقام های کسب شده در مسابقات پاداش می دهد. کیهانی معتقد است که اهدای پاداش باعث می شود که بودجه فدراسیون هدر نرود.

به هر حال از زمان کفاشیان و کریمی روسای فدراسیون سابق دوومیدانی، حقوق ماهیانه به قهرمانان و آنهایی که شانس کسب مدال داشتند داده می شد و به مربیان حق الزحمه می دادند، اما کیهانی تغییر رویه داد و اهدای پاداش را جایگزین حقوق کرد. همین سیاست کیهانی به مرور آسیب هایی به دوومیدانی وارد کرد و مربیان برای اینکه ورزشکارانشان زودتر به نتیجه برسند فشار تمرینات را بیشتر کرده و از آن طرف هم برخی از دوومیدانی کاران برای اینکه به مدال دست یابند تا پاداش دریافت کنند از مواد نیروزا استفاده کردند. اگر ورزشکاری مقام چهارم را در مسابقات کسب کند پاداشی از فدراسیون دوومیدانی نمی گیرد و رتبه های اول تا سوم شامل دریافت پاداش می شوند و همین موضوع باعث ظهور پدیده شوم دوپینگ در دوومیدانی شده است.

پاداش محوری با سلیقه رئیس/ ارتباط پاداش‌ها با افزایش دوپینگ در دو و میدانی

به هر حال از زمانی که سیاست پاداش دهی به ازای دریافت مدال در فدراسیون دوومیدانی اتخاذ شد شاهد افزایش آمار دوپینگ در این رشته ورزشی هستیم. در سال های گذشته تست دوپینگ تعدادی از دوومیدانی کاران مثبت اعلام شد و اکنون هم خبر دوپینگ حسین کیهانی رسانه ای شده و او به مدت ۴ سال از حضور در مسابقات محروم شد.

علاوه بر این سیستم پاداش دهی در دوومیدانی باعث شده است که خیلی از جوانان این رشته ورزشی در سنین پایین از این رشته ورزشی خداحافظی کنند چرا که هزینه ها را خودشان تقبل می کنند و توانایی لازم برای پرداخت هزینه ها را ندارد. به هر حال قشر ضعیف جامعه به ورزش دوومیدانی روی می آورند و یک ورزشکار برای کسب مدال زمان طولانی را سپری می کند و هزینه هایش را پرداخت می کند تا با کسب مدال پاداش دریافت کند همین موضوع باعث می شود که انگیزه چندانی برای ادامه فعالیت در این رشته ورزشی نداشته باشد و خیلی زود از دنیای حرفه ای دوومیدانی کنار برود.

برخی از مربیان دوومیدانی معتقدند که پاداش محوری آسیب زیادی به این رشته ورزشی زده است و این تصمیم نادرست فدراسیون باعث شده که شاهد مسئله دوپینگ در این رشته پایه و مادر باشیم.

ورزشکاران برای دست یابی به پاداش دوپینگ می کنند 

اشکان اردیبهشت مسئول کمیته پزشکی و ضد دوپینگ فدراسیون دوومیدانی درباره اینکه سیاست پاداش دهی باعث رشد دوپینگ در این رشته ورزشی شده است، گفت: بحث دوپینگ از زمان های گذشته  در ورزش بوده است و منافع مالی یکی از علل روی آوردن ورزشکاران به مواد نیروزا بوده است. ورزشکاران در همه جای دنیا برای دست یابی به جوایز و پاداش دوپینگ می کنند و ما هر ساله شاهد مثبت شدن تست دوپینگ در بین ورزشکاران در همه رشته های ورزشی هستیم.

پاداش محوری با سلیقه رئیس/ ارتباط پاداش‌ها با افزایش دوپینگ در دو و میدانی

او ادامه داد: بحث دوپینگ فقط مختص به ورزشکاران ایرانی نیست و در همه جای دنیا این مسئله وجود آورد. دوومیدانی کارانی  از آمریکا، هند و ترکیه در سال های گذشته دوپینگ کردند و امسال هم گریبان ورزشکار ما را گرفته است. در دوپینگ یک ورزشکار عوامل مختلفی دخیل هستند و مربی و خود ورزشکار در این زمینه مقصر هستند. همچنین انگیزه مالی  باعث می شود که ورزشکار به سمت دوپینگ برود چرا که با کسب مقام می تواند جایزه و پاداش دریافت کند.

پاداش محوری یکی از دلایل دوپینگ در دوومیدانی است

هادی سپهرزاد مربی تیم ملی دوومیدانی درباره  اینکه حسین کیهانی  در مسابقات حاشیه خلیج فارس دوپینگ کرده است، گفت: به هر حال مشخص است و ما ۲ سال پیش در مسابقات هند ۵ مدال کسب کردیم که این مدالها زحمات روسای سابق فدراسیون بود اما بعد از ۲ سال ریاست کیهانی ۲ مدال در آسیا کسب کردیم. به هر حالی یکی از دلایلی که ورزشکاران ما آسیب می بینند و خیلی زود ورزش کنار می گذارند و تست دوپینگشان مثبت می شود به علت پاداش محور بودن فدراسیون است. هر کسی که مدال بگیرد حق و حقوقی می گیرد یعنی ورزشکاری که در  مسابقات قهرمانی آسیا آسیب ببیند چیزی گیرش نمی آید. دوومیدانی هم از قشر ضعیف جامعه تشکیل شده است و ورزشکاران با این شرایط اقتصادی سخت است که کار کنند و این رشته ورزشی به صورتی است که دوومیدانی کار باید به طور مرتب تمرین کند و نمی تواند شغل  دوم داشته باشد به همین علت به ورزشکاران فشار زیادی وارد می شود و آنها آسیب می بینند.

او ادامه داد: به هر حال ورزشکاران به سراغ مواد نیروزا می روند تا نتیجه بگیرند تا از پاداش بهره مند شوند چون اگر مدال نگیرند هیچ اتفاقی در زندگی شان رخ نمی دهد. همین مسئله باعث می شود ورزشکار از دوومیدانی کنار برود و دوومیدانی کار بیست ساله از این رشته ورزشی خداحافظی می کند. ورزشکاری که سال گذشته قهرمان آسیا و ستاره مسابقات شده است به خاطر بی توجهی فدراسیون مجبور است ورزش دوومیدانی را کنار بگذارد و فدراسیون علیه ورزشکار جبهه می گیرد و شروع به تخریب ورزشکار می کند به جایی که دست ورزشکار را بگیرد و او را کمک کند.

پاداش محوری با سلیقه رئیس/ ارتباط پاداش‌ها با افزایش دوپینگ در دو و میدانی

به هر حال سیاست پاداش محوری فدراسیون دوومیدانی که کیهانی رئیس فدراسیون روی آن پافشاری می کند حاشیه ها و مشکلاتی را برای این رشته پرمدال المپیکی به وجود آورده است که باید چاره ای برای این مسائل اندیشیده شود تا شاهد پدیده شوم دوپینگ در این رشته مادر و پایه نباشیم.

انتهای پیام/  

آخرین اخبار از فدراسیون دو و میدانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار