به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، پیروز حناچی شهردار تهران در مراسم افتتاح دومین نمایشگاه دوچرخه شهری که امروز (سهشنبه یازدهم تیرماه) برگزار شد، با بیان اینکه سهم دوچرخه در حمل و نقل عمومی تهران زیر یک درصد است، اظهار کرد: دوچرخه در گذشته اصلیترین مدل حمل و نقل بود، چراکه در دورهای که هیچ خودرویی در شهرها وجود نداشت، مردم از دوچرخه استفاده میکردند و کسبه با دوچرخه سرویس میدادند.
وی با اشاره به شعری از مولوی مبنی بر اینکه هرکسی دور ماند از اصل خویش/ روزگاری بازجوید وصل خویش افزود: ما باید تلاش کنیم که به گذشته برگردیم و از دوچرخه استفاده کنیم.
شهردار تهران با بیان اینکه به خاطر سلامت جان انسانها موضوع استفاده از دوچرخه اهمیت دارد، گفت: موضوع دیگری که در شهر رو به رو هستیم موضوع موتورسوارهاست، زیرا سالانه ۷۰۰ نفر تلفات ناشی از حوادث رانندگی در تهران داریم که نیمی از آنها موتورسوار و نیمی دیگر هم عابرانی هستند که با موتور سواران برخورد میکنند.
حناچی با بیان اینکه معمولا بیشتر موتورسواران از هیچ قاعدهای پیروی نمیکنند، تصریح کرد: باید فضایی به وجود آوریم که رفتار آنها به عنوان یک ضد ارزش شناخته شود.
وی با ابراز تأسف از اینکه اکنون قاعده تخلف در حال انطباق با قاعده موتورسواری است، افزود: حتی اگر موضوع ترافیک را هم نداشته باشیم، به خاطر حفظ سلامتی شهروندان باید در نوع وسایل حمل و نقل تغییر ایجاد کنیم و سمت حمل و نقل پاک برویم.
شهردار تهران با اشاره به تفاهم نامهای که با معاونت علمی ریاست جمهوری امضا شد، گفت: تلاش میکنیم تا میزان وابستگی قطارهای شهری را به حداقل برسانیم.
حناچی با بیان اینکه در قدمهای بعدی به سمت خودرو برقی و دوچرخه برقی میرویم، تصریح کرد: دوچرخه باطری دار ۹۵ درصد مسیرهای تهران را جواب میدهند.
وی با بیان اینکه آمار تلفات جادهای ایران از هند بالاتر است، افزود: علت این است که در آنجا مد حمل و نقل ریلی قالب است، اما در کشور ما ۹۵ درصد حمل و نقل بر روی جادهها صورت میگیرد.
حناچی در ادامه خاطر نشان کرد: ما نمیتوانیم شعار دهیم، اما نمیتوانیم مسیرهای جادهای را هم توسعه دهیم.
انتهای پیام/