محمودی گفت: حدود ۹۷ درصد از اتباع در شهرها سکونت دارند، ۳ درصد ساکن ۲۰ مهمانشهر و ۳۰ درصد افراد قشر آسیب‌پذیر هستند.

حدود ۹۷ درصد از اتباع خارجی، در شهرها سکونت دارندبه گزارش خبرنگار حوزه دولت‌گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان‌ ،‌ نشست خبری مهدی محمودی مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی ظهر امروز (دوشنبه دهم تیر ماه) در وزارت کشور برگزار شد.

محمودی در ابتدای سخنانش اظهار کرد: اتباع غیر مجاز و غیر قانونی که از کشور مبدا خارج می‌شوند، به عنوان اتباع غیر مجاز محسوب شده و با آنها برخورد خواهد شد. در ارتباط با اتباع مجاز یعنی اتباعی که دارای گذر نامه هستند و یا در طرح آمایش شرکت کرده اند که تعداد آنها به ۹۵۰ نفر تا ۱ میلیون نفر می‌‌رسد. حدود ۹۷ درصد از اتباع در شهرها سکونت دارند، ۳ درصد ساکن ۲۰ مهمانشهر و ۳۰ درصد افراد قشر آسیب پذیر هستند.

وی افزود: چنانچه تاریخ گذر نامه اتباع به پایان برسد، جزو اتباع غیر مجاز قرار می گیرند و از کمیساریا و افغانستان انتظار داریم در مرحله اول در تعیین تکلیف این اتباع به ما کمک و شرایط را محیا کنند که به کشور خود بازگردند.

محمودی ادامه داد: دو هفته گذشته به همراه کمیساریای منطقه‌ای در کشور پاکستان و با حضور دولت افغانستان نشستی را داشتیم و آمارهای خوبی در این نشست عنوان شد. انتطار ما بر این است که دولت افغانستان شرایط را محیا کنند تا مهاجران به کشور خود برگردند.

مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی گفت: ۸۵۰ نفر از اتباعی که در کشور هستند طبق سرشماری مدارکشان منقضی شده و برای تعیین و تکلیف آنها دولت افغانستان باید پای کار بیاید تا این اتباع در وضعیت غیر مجاز قرار نگیرند. طرح آمایش مشخص است و هر سال اتباع باید در این طرح شرکت کنند و چنانچه در شرکت در این طرح وقفه ایجاد کنند، به عنوان افراد غیر مجاز تلقی می شوند.

وی افزود: شرایط اقتصادی و تحریم های ظالمانه علیه کشور ما، در کارهای حقوق بشر و کارهای خیر خواهانه آسیب رسانده است و این تحریم‌ها در راستای خدمات رسانی اثر گذاشته و میزان خدمت رسانی ما تحت شعاع این موضوع قرار گرفته است. بسیاری از سازمان ها، انجیوها و سمن ها تحت شعاع قرار گرفته‌اند و خدمات رسانی خود را به اتباع کم کرده اند. بنده در اینجا اولا می خواهم که این موضوع نسبت به پناهندگان برداشته شود تا ایران بتواند با شرایط مناسب به این موضوع رسیدگی کند.

محمودی در پایان گفت: با این شرایط ما بر هزینه های درمان، تحصیلات تکمیلی، بهداشت و درمان کم نگذاشته‌ایم و ما با آقای ایوو فریسن به عنوان رئیس دفتر سازمان ملل متحد، هر هفته نشستی داریم که بتوانیم هدفمان را که قانون‌مند کردن و بازگشت داوطلبانه اتباع است را انجام دهیم.

ایوو فریسن نماینده عالی کمیساریای سازمان ملل متحد در ادامه این نشست گفت: خوشحالم که در این نشست هستم چون این نشست بیانگر همکاری ایران با کمیساریا است. آقای محمودی صحبت جامعی درباره اتباع داشتند، اما نکاتی هست که باید بنده بگویم. همانطور که در مراسم گفتیم دو هفته پیش کمیساریا گزارشی را داد که نشان دهنده تلاش ما به جذب جامعه بین المللی در ابن رابطه بوده است.

فریسن گفت: تعداد اتباعی که مجبور به ترک محل زندگی و خانه خود شدند، امروز به ۷۰ میلیون نفر رسیده؛ علت بزرگ بودن این است که بسیاری از پناهندگان مدت طولانی پناهنده هستند، هنمچنین مزید بر این قضیه درگیری جدید در دنیا داریم که باعث افزایش پناهندگان می‌شود که در سوریه و یمن هم شاهد قضیه هستیم. ایران سالهاست که پذیرای اتباع است و جامع بین المللی باید برای حل و فصل این مشکل راهکاری را ارائه دهند.

وی در ادامه افزود: تمام تلاشهای ما در آذر ماه سال گذشته به این منجر شد که در سازمان ملل متحد سندی ذیل همین موضوع تصویب شود، این پیمان جهانی برای پناهندگان در کنار سندی در منطقه با موضوع راه حل راهبردی برای پناهندگان دارای ۴ اصل کلی است. البته سعی میکنیم این اصولی که دنبال می شود، که به کشور مبدا کمک شود و در صورتی که شرایط خوب باشد، با آسایش به کشور خود باز گردند. عنصر بعدی که در این مسئله وجود دارد این است که تا زمانی که پناهندگان در کشور میزبان قرار گرفتند ه کشور میزبان باید کمک شود.

فریست در پایان گفت: آخرین مسئله این است که همچنان باید شرایطی را محیا کنیم که به اسکان اتباع در کشور ثالث کمک شود. در نهایت تاکید میکنم چهارچوبی که گفتم به عنوان ابزاری برای حل و فصل مشکلات پناهندگان از جمله پناهندگان کشور ایران استفاده کنیم.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: اخبار سیاسی ، دولت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار