رئیس شبکه دامپزشکی فهرج گفت: نظارت بر عرضه شیر فله‌ای به منظور تامین امنیت سلامت مردم از مهمترین برنامه‌های دامپزشکی فهرج است.

تشدید نظارت شبکه دامپزشکی فهرج بر مراکز شیرفروشیبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، بماندشتی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: شیر به عنوان یک ماده غذایی ارزشمند نقش مهمی در سبد خانوار دارد به همین دلیل تاکید می‌شود که مصرف شیر‌های فله‌ای می‌تواند به صورت ذاتی خطرآفرین باشد.

وی با اشاره به فسادپذیری سریع شیر و توانایی انتقال بیماری‌های مشترک از جمله سل و بروسلوز از دام به انسان از طریق شیر‌های آلوده، افزود: در راستا توجه به سلامت مردم، نظارت بر سلامت شیر فله‌ای نیز بسیار حائز اهمیت است.

وی توزیع شیر‌های فله‌ای را یکی از عوامل ابتلای جمعیت انسانی به تب مالت عنوان کرد و گفت: استفاده از فرآورده‌های دامی که بدون حرارت از شیر فله‌ای تهیه می‌شوند مانند سرشیر، پنیریا بستنی سنتی برای انسان خطرناک است.

بماندشتی اظهار داشت: از مهمترین نکاتی که دامداران باید به آن توجه کنند می‌توان به بهداشت دام در جایگاه، نحوه دوشش، صاف کردن، سرد کردن سریع شیر، بهداشت وسایل شیردوشی، تانکر‌های حمل شیر و آب مورد استفاده در دامداری‌ها جهت شستشوی وسایل شیردوشی اشاره کرد.

وی افزود: دامپزشکی در راستای تامین سلامت شهروندان، مصرف انواع شیر پاستوریزه و استریلیزه را توصیه می‌کند. اما به دلیل رغبت مردم شهرستان به مصرف شیر فله ای، شبکه دامپزشکی فهرج اقدام به نظارت بیشتر بر مراکز شیرفروشی کرده است و همچنین به شکل دوره‌ای نمونه برداری‌هایی از شیر این مراکز انجام می‌شود.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج از شهروندان خواست از مصرف شیر، سرشیر، خامه، پنیر، بستنی و سایر فرآورده‌های غیرپاستوریزه بصورت محلی و سنتی خودداری نموده و در صورت امکان از شیر‌های پاستوریزه استفاده نمایند و در صورت مصرف شیر فله‌ای حتما قبل از مصرف به مدت چند دقیقه جوشانده شود.

انتهای پیام/س

تامین امنیت سلامت مردم از مهمترین برنامه‌های دامپزشکی فهرج است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار