نشست خبری مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی برگزار شدنشست خبری مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی با حضور وزیر کشور و نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت‌گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان‌ ،‌  نشست خبری مهدی محمودی مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی با حضور عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و ایوو فریسن نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل متحد صبح امروز (دوشنبه دهم تیر ماه) در وزارت کشور برگزار شد.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی در نشست روز جهانی پناهنده در وزارت کشور در این نشست کشور گفت: مجمع عمومی سازمان ملل متحد، دسامبر سال ۲۰۰۰ میلادی روز ۲۰ ژوئن هر سال را به عنوان روز جهانی پناهندگان نامگذاری کرد. روزی که کنوانسیون پناهندگی سازمان ملل با تصویب مجمع عمومی سازمان ملل رسید. روز جهانی پناهنده، روزی است که کمیسریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد تلاش می‌کند به جهانیان یادآوری کند میلیون‌ها انسان پناهنده که مجبور به ترک خانه خود شده‌اند، با چه مشکلاتی روبرو هستند.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی ادامه داد: روز جهانی پناهنده، این رویداد بزرگ فرهنگی به مصداق سرود سعدی شیرازی شاعر نامدار ایرانی (بنی آدم اعضای یکدیگر که در آفرینش ز یک پیکرند)، یادآور این مهم است که تمام انسان‌ها، جامعه جهانی و به ویژه سازمان‌های متولی در اجرای وظایف، تکالیف و حس انسان دوستی در حمایت از میلیون‌ها انسان بی پناه و نیازمند که بنا به دلایلی مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شدند از هیچ کوششی دریغ ننمایند.

محمودی افزود: در کشور ایران و با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی بنابر فرمایشات امام راحل در خصوص رسیدگی به امور پناهندگان به خصوص برادران و خواهران عزیز و مسلمان کشور دوست و همسایه امان افغانستان که بنابر مشکلات اقتصادی و سیاسی وارد خاک ایران شدند، این امر مهم در دستور کار دولت قرار گرفت.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی بیان کرد: تشکل اداره کل امرو اتباع خارجی یکی از سیاست‌های انسان‌دوستانه جمهوری اسلامی ایران است که در دوران مختلف و بنابر مقتضیات زمان رسیدگی به امور پناهجویان را به نحو احسن انجام داده است این رسیدگی‌ها در همه دولت‌ها انجام و پیگیری شد، امروزه نیز با توجه به سیاست‌های انسان دوستانه کشور ایران اسلامی دایره خدمات به مهاجران وسیع‌تر شده است.

وی گفت: هر ساله با توجه به اهمیت موضوع پناهندگی مراسم روز پناهنده در کشورمان برگزار می‌شود و امسال نیز چهلمین سالی است که میزبان پناهندگان در کشورمان هستیم امسال مراسم روز پناهنده علاوه بر تهران در استان‌های اصفهان، کرمان، مشهد و تربت جام در خراسان رضوی، بیرجند در خراسان جنوبی، گلستان و سمنان برگزار شده است و در آینده‌ای نزدیک این مراسم در استان‌های خوزستان، شیراز و یزد نیز برگزار می‌گردد.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی اظهار کرد: بدون شک چراغ دولتمردان و مسئولان جمهوری اسلامی ایران فرمایشات مقام معظم رهبری است، همانطور که رهبری چندی پیش در سخنان خود تأکید ویژه‌ای در خصوص رسیدگی به امور تحصیلی پناهجویان داشتند فرمودند: هیچ کودک افغانستانی، حتی مهاجرینی که به صورت غیر قانونی و بی مدرک در ایران حضور دارند، نباید از تحصیل باز بمانند و همه آن‌ها باید در مدارس ایرانی ثبت نام شود. در این رابطه حجت بر ما تمام است.

محمودی تصریح کرد: هر چند جابه‌جایی‌های گسترده پناهندگان؛ و مهاجرین دارای آثار و پیامد‌هایی فراتر از مرز‌های بین المللی کشور‌ها است و حل آن نیز از توان یک کشور به تنهایی خارج بوده و در گرو همکاری و تعامل جامعه جهانی در برخورد مسئولانه آن‌ها در مواجه با این جابه‌جایی‌ها در کشور‌های مبدأ و میزبان است، اما ایران اسلامی علی رغم کمک‌های محدود بین المللی و شرایط ناشی از جنگ تحمیلی و بازسازی کشور و متعاقب آن در حال حاضر در تحریم‌های ظالمانه با اتکا به مانبع داخلی و مساعدت‌های کمیسری‌ها و سازمان‌های بین‌المللی به ارائه خدمات مختلف به این جمعیت نیازمند پرداخته است.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی ادامه داد: در همین راستا وزارت کشور در محور‌های مختلف فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام می‌دهد. محور‌هایی از قبیل رفع نیاز‌های پناهندگان در بخش آموزش از مقاطع ابتدایی تا آموزش عالی، ارائه خدمات بهداشتی و رایگان از جمله بهداشت محیط و فردی، واکسیناسیون، پیشگیری از بیماری‌های واگیر، مراقبت‌های مادر و کودک، ایجاد تسهیلات درمانی به ویژه برای بیماران خاص، صعب‌العلاج و معلولین، آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای و ایجاد توسعه کارگاه‌های کسب و کار.

وی در ادامه افزود: با تلاش همکاران بنده در این سال‌ها، توفیقات زیادی به دست آورده‌ایم امروز جمعیت قابل توجهی از اتباع خارجه در کشور ایران زندگی می‌کنند که طبق این آمار از این تعداد ۹۷ درصد ساکن شهرها، ۳ درصد ساکن ۲۰ مهمانشهر و ۳۰ درصد قشر آسیب پذیر هستند. هر ساله حدود ۹۵۰ هزار نفر از اتباع خارجی در طرح آمایش شرکت می‌کنند. طرح آمایش از آن دسته طرح‌هایی است که مزیت‌های زیادی را به همراه دارد که می‌توان به این موارد اشاره کرد صدور پروانه موقت کار، اجرای طرح ارتقای سنجش سلامت پناهندگان تحت عنوان پروژه غربالگری و درمان بیماری سل در سه استان کرمان، یزد و خراسان رضوی در صورت تأمین اعتبار لازم اجرای طرح مذکور در سایر استان‌های دارای پناهنده و امکان اخذ گواهینامه رانندگی است.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی بیان کرد: در حوزه بهداشت و بیمه سلامت همگام با اینکه مسئولان در جهت رشد و پیشرفت مسائل مربوط به بیمه و درمان مردم عزیز ایران قدم برداشتند از سال‌های قبل با امضای تفاهم‌نامه مشترک بین وزارت کشور و چند وزارتخانه دیگر طرح بیمه سلامت همگانی برای پناهندگان ساکن ایران به اجرا درآمد.

محمودی تصریح کرد: امروزه کلیه پناهندگان ثبت‌نام شده همانند ایرانیان از مزایای بسته بیمه سلامت جوامع همچون خدمات درمانی سرپایی، بستری و بستری موقت است برخوردار هستند و طبق آخرین آمار تعداد کل بیمه شده‌ها ۹۲ هزار نفر است که در پوشش صددرصدی حق بیمه قرار دارند.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی ادامه داد: با همکاری کمیسریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان و سازمان بیمه سلامت ایران ۹۲۴۷۴ نفر از پناهندگان آسیب پذیر و یا مبتلا به بیماری‌های خاص مثل تالاسمی، هموفیلی، دیالیزی، پیوند کلیه و MS از خدمات بیمه سلامت بهره‌مند شدند. ارائه خدمات توانبخشی به ۷۶۰ معلول و توانخواه عزیز پناهنده واکسیناسیون، بهداشت محیط، مراقبت‌های مادر و کودک و بهداشت فردی نیز از فعالیت‌های بهداشتی است که به تمامی پناهندگان قانونی و غیر قانونی ساکن و یا خارج مهمان شهر‌ها ارائه شده است.

وی ادامه داد: تأمین معیشت مقوله‌ای است که با حرفه و کسب و کار یک انسان به صورت مستقیم در ارتباط است، اگر فردی به صورت صحیح تحت آموزش فنی و حرفه‌ای قرار بگیرد می‌تواند معیشت خود، خانواده خود و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کندد را رونق دهد در همین راستاد اداره کل امور اتباع خارجی و مهاجرین خارجی در سال ۲۰۱۸ در این بخش معیشت تعداد ۲ هزار و ۲۰۲ نفر از پناهندگان در کلاس‌های آموزش فنی و حرفه‌ای شرکت و دوره‌های مربوط به آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای پشت سر گذاشته‌اند.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی ادامه داد: در بخش آموزش نیز تعداد ۱۴ مدر سه از طریق مشارکت سازمان‌های دولتی، بین‌المللی و سازمان‌های مردم نهاد فعال داخلی و خارجی احداث شده است، ۲۴ مدرسه تجهیز و تعداد ۵ هزار و ۹۰۰ نفر از پناهندگان ساکن در استان‌های کشور در کلاس‌های سوادآموزی شرکت کرده‌اند.

محمودی گفت: جمعا ۴۸ مدرسه طی سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ میلادی احداث و تعداد ۲۲۵۵۵ پناهنده از دوره‌های سواد آموزی منتفع و تعداد ۶۶ کلاس بازسازی شده است طبق فرمان مقام معظم رهبری در سال ۲۰۱۵ میلادی مبنی بر دسترسی کلیه فرزندان لازم‌التعلیم اتباع خارجی به آموزش صرف نظر از وضعیت مدرک اقامتی در سال تحصیلی ۲۰۱۸ – ۲۰۱۹ تعداد ۳۶۳۹۲۰ دانش‌آموز پناهنده به صورت رایگان ثبت‌نام کرده‌اند.
مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی در ادامه افزود: در سال تحصیلی ۲۰۱۸ – ۲۰۱۹ تعداد ۱۳۰۰۰۰ دانش‌آموز بدون مدرک ثبت‌نام کرده‌اند، به این آمار می‌توان موارد زیر را اضافه کرد: ۱۶.۵۰۰ پناهنده در دانشگاه‌های ایران مشغول به تحصیل می‌باشند. آموزش سواد به پناهندگان: در سال ۲۰۱۸ میلادی بالغ بر ۲۶۰۰ نفر در دوره‌های سوادآموزی تا امسال شرکت کردند.

وی با بیان اینکه یکی از تلاش‌های مقدس جمهوری اسلامی ایران توجه به موضوع فرهنگ است گفت: در راستای ارتقای فرهنگ سطح جامعه در کشور، در مقوله فرهنگی پناهندگان نیز ورود پیدا کرده و دستاورد‌های خیلی خوبی را اعم از مسابقات ورزشی، مسابقات قرآنی، کلاس‌های مشاوره، مراکز حل اختلاف و نشست با ریش سفیدان، علمان، نخبگان علمی و فرهنگی اتباع خارجی را به همراه داشته است.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی اظهار کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران تمام بار سنگین سیاست‌های فراگیر را به دوش می‌کشد، به خصوص در زمینه‌های بهداشت و درمان، آموزش و معیشت.

محمودی بیان کرد: سرانه هزینه تحصیل دانش‌آموزان در تمامی مقاطع تحصیلی ابتدایی تا متوسطه ۳۰ میلیون ریال، سرانه هزینه تحصیلی دانشجویان در مقطع کارشناسی و کارشناسی مبلغ ۴۵ میلیون ریال، سرانه هزینه سواد آموزی مبلغ ۱۲ میلیون ریال، سرانه هزینه بهداشتی مبلغ ۱۰ میلیون ریال و سرانه هزینه آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای مبلغ ۲۲ میلیون ریال بوده است.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی ضمن گرامیداشت روز جهانی پناهنده گفت: از حامیان مالی، سازمان‌های دولتی و همکاری، سازمان‌های بین‌المللی، دولتی و غیر دولتی قدردانی می‌نماییم و انتظار است جامعه جهانی ضمن افزایش حمایت‌ها، کشور‌های میزبان پناهندگان، بازسازی، ایجاد زیرساخت‌های مناسب و برای صلح و ثبات در کشور‌های مبدأ از جمله کشور افغانستان مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام /

برچسب ها: اخبار سیاسی ، دولت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار