کارشناس مسائل اروپا گفت: مبادلات بانکی مورد انتظار ایران عملی نخواهد شد؛ اما اروپا تلاش دارد ما را برای خروج از برجام منصرف کند.

مبادلات بانکی مورد انتظار ما در اینستکس به هیچ وجهه عملی نخواهد شد/انتظارات ایران با توانایی‌های اتحادیه اروپا تفاوت فاحشی دارد/در مرافعه بین ایران و آمریکا، اروپا خواهان پیروزی تهران است/به گزارش  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ خروج آمریکا از برجام، اعمال تحریم و ناتوانی اروپایی‌ها در تأمین منافع اقتصادی ایران در این توافق، باعث شد تا جمهوری اسلامی ایران برای توقف اجرای برخی موارد مندرج در توافق هسته‌ای بر اساس مفاد برجام تصمیم‌هایی را اعلام کند.

«مجید تخت روانچی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد با اشاره به سازوکار مالی اروپا موسوم به «اینستکس» معتقد است که اینستکس در وضعیت فعلی، کافی نیست و این سازوکار بدون پول را به ماشین بسیار زیبای بدون بنزین تشبیه کرده است.

در حقیقت از زمانی که آمریکا از برجام خارج شد، اروپایی‌ها کار ملموسی انجام نداده‌اند، یعنی برجام به درستی کار نمی‌کند، به عبارت دیگر ما نمی‌توانیم به ایفای تعهدات خود در برجام به صورت یکطرفه ادامه دهیم و از منافع آن بهره‌مند نشویم.

علی بیگدلی کارشناس مسائل اروپا در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: توانایی اروپایی‌ها فاصله عمیق و گسترده‌ای با انتظارات ما دارد، در حقیقت عملی شدن خرید و فروش نفت  و برداشتن موانع شبکه بانکی  که رئیس جمهور کشورمان مطرح کرد، بسیار مشکل خواهد بود،  چراکه اروپا هم بی پرده گفته است که نمی‌تواند معجزه کند و این موضوع حدود اختیارات آن ها در برابر تهدیدات آمریکا را نشان می دهد.

وی افزود: اگر بانک‌های اروپایی  سخاوت مندانه در‌های خود را به سمت مبادلات پولی با ایران باز کنند، واشنگتن آن ها را تحریم خواهد کرد، بنابراین تقاضای روحانی بسیار  سخت و سنگین بود ، در نتیجه هیچ وقت عملی نخواهد شد.

بیگدلی ادامه داد: اروپا در اینستکس محدودیتی را برای ایران به وجود آورده است چراکه پول کالاهایی که صادر خواهیم کرد، مستقیما به شبکه بانکی ایران برنمی گردد، در حقیقت مرکز تصمیم گیری ساز و کار اینستکس پاریس، نظارتش با لندن و اجرا آن با برلین است، همچنین در سفر وزیر خارجه آلمان به ایران هم به آن اشاره شد لذا اگر جنسی به اروپا صادر کنیم، پولش  در صندوق می ماند و تنها می توانیم کالاهای ضروری خود نظیر دارو و مواد غذایی مان را خریداری کنیم.

کارشناس مسائل اروپا با بیان اینکه مبادلات بانکی مورد انتظار ما به هیچ وجهه عملی نخواهد شد، گفت:  اروپا تلاش می کند که ایران را به شیوه های مختلف از خروج از برجام و کاهش تعهداتش منصرف کند، در حقیقت  سفر آینده مکرون هم در همین مسیر به انجام خواهد رسید.

وی با اشاره به سلطه کاخ سفید، تصریح کرد: اروپا تحت فشار آمریکا نمی‌تواند تعهدات خود را عملی کند، در حقیقت در اتحادیه اروپا کشور ها مستقل هستند، همچنین بانک‌ها زیر نظر دولت فعالیت نمی‌کنند و مستقل از تصمیمات آن هستند، بنابرابن بانک‌های مهم اروپایی در صورت برقراری ارتباط با ایران، بازار واشنگتن را از دست خواهند داد.

بیگدلی تاکید کرد:  اروپا زیر فشار‌های نظامی و اقتصادی آمریکا است، در حقیقت کاهش تعهدات ایران در برجام و در نهایت خروج آن، اروپا را به هراس وا داشته است و آن ها نمی خواهند، امنیت منطقه خاورمیانه به خطر بیوفتد ،در نتیجه در حال تلاش هستندکه ایران را به شیوه‌ای راضی به ماندن در برجام کنند.

این تحلیلگر مسائل اروپا ادامه داد:اگر اروپا زیر فشار آمریکا به تعهدات خود عمل نکند، ایران با کاهش تعهدات خود به تدریج از برجام خارج خواهد شد و این موضوع هم دردسر‌های خود را خواهد داشت چراکه یک اجماع بین المللی علیه کشور ما به وجود می‌آید، همچنین نهاد‌هایی نظیر شورای امنیت ما را تحریم خواهند داد.

وی افزود:  در صورت خروج  ایران از برجام ، کانون بحران جدیدی به وجود می آید و نظام تک قطبی آمریکا کامل می شود، ولی اتحادیه اروپا نمی خواهد این موضوع اتفاق بیافتند.

بیگدلی با بیان اینکه اتحادیه اروپا در نظام بین المللی یک کانون قدرتمند به حساب می آید، خاطر نشان کرد:ما نباید  اروپا را از دست دهیم چراکه یک مثلث قدرت در نظام بین المللی علیه کشورمان شکل خواهد گرفت ، در حقیقت  قاعده این مثلث آمریکا، یک ضلع آن عربستان و اسرائیل وضلع دیگرش اتحادیه اروپا خواهد بود.

 کارشناس مسائل اروپا در پایان تصریح کرد:اروپا نمی خواهد در مرافعه بین ایران و آمریکا، واشنگتن به پیروزی دست یابد، ولی باید بدانیم که انتظارات ما با توانایی‌های اتحادیه اروپا تفاوت فاحشی دارد و در حقیقت فروش نفت و برداشتن موانع بانکی انتظار بزرگی است که اروپا قطعا نمی‌تواند آن را عملی کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار