عضو انجمن علمی گیاهان دارویی خراسان رضوی گفت: ۱۴۰ تا ۱۵۰ گونه گیاه دارویی را در کلکسیون دارویی خراسان رضوی وارد شده است تا مباحث مربوط به سازگاری آن در این استان بررسی شود.

تکمیل کلکسیون گیاهان دارویی باورود 140 گونه گیاه

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، براتعلی غلامی عضو انجمن علمی گیاهان دارویی خراسان رضوی گفت:هدف از ورود این گیاهان به سیستم زراعتی، انجام اقداماتی جهت کشت و اهلی کردن آن و نیز حفظ این ذخایر ژنتیکی است.

وی افزود: وضعیت تولید گیاهان دارویی در استان اظهار کرد: در کل ورود 140 گونه گیاه دارویی به سیستم زراعتی خراسان رضوی کشور از هشت هزار گونه گیاهی، دو هزار و 300 گونه آن دارویی است و در خراسان رضوی هم از دو هزار و 480 گونه گیاهی، بیش از 300 گونه دارویی است.

براتعلی غلامی گفت: محل رشد بسیاری از گیاهان دارویی طبیعت است و یکی از اهداف ما برای ورود این گیاهان به سیستم زراعتی، انجام اقداماتی جهت کشت و اهلی کردن آن و نیز حفظ این ذخایر ژنتیکی است.

تصریح کرد: خوشبختانه در مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی اقداماتی انجام شده که از طریق آن 140 تا 150 گونه دارویی را در مجموعه و کلکسیون دارویی استان وارد کرده‌ایم تا مباحث مربوط به سازگاری آن بررسی شود.

عضو انجمن علمی گیاهان دارویی خراسان رضوی گفت: خوشبختانه بسیاری از این گیاهان دارویی با شرایط زراعی سازگار هستند، بیان کرد: در ابتدا گیاهان را برای مشخص شدن میزان سازگاری آن با شرایط زراعی، بررسی و سپس اقدام به کشت آن در سطح وسیع می کنیم و در نهایت برنامه‌های مناسبی برای کشت آن در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

وی افزود: از جمله گیاهان دارویی که برای اولین بار به صورت زراعی کشت کرده‌ایم، آنقوزه، باریجه، کندل یا وشا است که همگی جزو انواع کُما هستند یا گیاهانی مانند زیره سیاه، زیره کوهی، کلپوره و کبوده که جزو گیاهان شاخص در استان به شمار می‌روند.
 
انتهای پیام//م.ی
 

ورود 140 گونه گیاه دارویی به سیستم زراعتی خراسان رضوی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار