به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، اگر دقت به جمله" زمان طلاست" کنیم میبینیم که هوشیاری انسان باعث میشود که از زمان بهره مطلوبی ببرد.
نود بهعلاوه یک!
همینالان که نوشتن این گزارش را شروع کردهام، روز آخری است که مهلتدارم مطلب را به تحریریه مجله ارسال کنم!
این مسئله بارها و بارها اتفاق افتاده است و حتماً برای شما، خواننده عزیز نیز رخداده که کار خاصی را بهروز و دقیقه آخرمی دانید.
گاهی اتفاق میافتد بااینکه ما وقت بسیار زیادی برای انجام دادن کارهای خودمان داریم، اما آن را بهروزها و دقایق پایانی موکول میکنیم و در روز آخر با ترس و اضطراب توأم باعجله، کاری را انجام میدهیم که از کیفیت کار میکاهد و باعث از دست رفتن انرژی زیادی نیز میشود.
از سوی دیگر گاهی همین تعللها باعث میشود که موقعیتهای خاصی را در زندگی از دست بدهیم.
بسیار شنیدهام که فردی به خاطر تعلل در امور، موقعیت شغلی بسیار خوبی را ازدستداده باشد؛ یا کسی را میشناسم که به خاطر سپردن کار بهروز آخر، بورسیه تحصیلی خود را دریکی از دانشگاههای معتبر دنیا بر باد داد.
بههرحال این وقایع در زندگی روزمره ما رخ میدهد و باعث ایجاد تنشهای روانی زیادی میشود. همواره در طول تحصیل دیدهایم که شب امتحان، تنها زمانی است که برخی برای آزمون صرف میکنند درحالیکه یکترم وقت داشتند.
تنبلها پرمشغلهترند!
دلایل عمدهای میتوان برای واگذاشتن کارها به دقایق آخر برشمرد.
سستی و تنبلی یکی از این دلایل است که عموماً در بخشی از افراد به شکل افراطی دیده میشود، اما برخی هم هستند که با جدیت به کارهای خود رسیدگی میکنند و سعی میکنند کارهای خود را در زمان مناسب انجام دهند.
اما وجود درگیریهای روزمره نیز از دیگر دلایلی است که باعث میشود ما کارهای خودمان را بهروزهای آخر موکول کنیم.
گاهی مشغله چنان زیاد میشود که نمیتوانیم سروقت مناسب به امورات خود رسیدگی کنیم.
در محیط خانه یا محیط کارگاهی باکارهای تلنبارشده زیادی مواجه میشویم که نمیدانیم باید از کدامیکی شروع کنیم و این مسئله را بغرنجتر میکند.
یکی از اتفاقاتی که هرساله در پایان سال و ایام نزدیک به نوروز در ایران رخ میدهد، انجام کارها باعجله برای رسیدن به سال جدید است.
مثلاً گاهی رخ میدهد که عموماً خریدهای خود را در ایام پایانی سال انجام بدهیم و این امر باعث ایجاد ترافیک سنگین در سطح شهر میشود.
اما اغلب ایرانیان به چند دلیل امور مربوط به نوروز را در پایان سال انجام میدهند. مثلاً واریز عیدی حقوقبگیران در روزهای پایانی یا ورود اجناس جدید به بازار از این دلایل هستند.
لیستی از امور مهم
بارها و بارها این را شنیدهایم که «زمان طلا است»! اما شاید دقت کمتری روی این گزاره داشتهایم. اما اگر دقت کنیم میبینیم که هوشیاری انسان باعث میشود که از زمان بهره مطلوبی ببرد.
ما هیچگاه نمیتوانیم زندگی خود را به یکلحظه عقبتر بکشیم. برای همین باید در همه لحظات زمان خود را مدیریت کنیم.
یکی از روشهایی که به ما در زمینه مدیریت زمان کمک میکند این است که همواره لیستی از «مهمترین کارهای جاری» خود تهیه کنیم و همواره سعی کنیم طبق اولویتی که به امور بسیار مهم خود میدهیم، کارهای خود را گامبهگام پیش ببریم.
البته لازم نیست این لیست دقیقاً مکتوب شده باشد؛ همینکه این امور را در ذهن خود دستهبندی و لیست کنیم کافی است، اما گاهی برای افراد پرمشغله ضروری است که همه امور خود را مکتوب کنند تا از زمان بهره کافی را ببرند.
برای این افراد توصیه میشود که زمانی را برای امور پیشبینینشده نیز اختصاص بدهند. چون افراد پرمشغله گاهی با بحرانهای خاصی مواجه میشوند که برای رفع آن بحرانها، نیاز به اختصاص زمان بیشتری است.
از سوی دیگر نباید برای انجام کارها، از زمان تفریح و تغذیه کاست، چراکه این امر باعث تحلیل جسم میشود.
واگذاری اختیار و خرید زمان
تفویض امور هم میتواند در مدیریت زمان)، برای افراد مؤثر واقع شود.
برخی از افراد وسواس خاصی در کارهای خود دارند و درحالیکه میتوانند بخشی از امور را به دیگران واگذار کنند، اما تلاش میکنند همه کارها را خودشان، انجام دهند.
در همان لیستی که برای کارهای بسیار مهم تهیه میشود، باید دقت کرد که کدامیک از کارها یا کدام بخش از کار را میتوان به دیگران سپرد.
این «دیگران» میتواند همکار، دوست، تعمیرکار یا همسر باشد که درازای گرفتن دستمزد یا بدون دستمزد و البته بدون منت کاری خاص یا بخشی از یک کار را برای ما انجام میدهد.
البته در این مورد هم باید دقت داشت که بیجهت وقت کسی گرفته نشود و کسی وادار به کاری نشود که به آن علاقهای ندارد و در معذوریت قرارگرفته باشد.
بههرحال باید به این موضوع توجه داشته باشیم که ما حق نداریم به خاطر موفقیت خود، باعث رنجش و آزار دیگران شویم یا احیاناً وقت دیگران را به خودمان معطوف کنیم.
چنانکه کارهای ما برای خودمان اهمیت دارند، کارهای دیگران نیز برای خودشان مهم و حیاتی هستند که باید در موعد مقرر انجام شوند.
اما درهرصورت میتوان با تفویض امور یا بخشی از امور موفق شد.
مدیریت دقایق
هدف از مدیریت زمان و برنامهریزی در زندگی این است که شما بتوانید در مدتزمان مشخصی به کارهای بیشتری رسیدگی کنید.
برنامهریزی یعنی کارها را بر اساس اولویت اهمیت (از مهم و فوری به غیرضروری) لیست کنیم و محدوده زمانی برای هریک مشخص کنیم و به این برنامهریزی و مدیریت زمان شدیداً پایبند باشیم.
همه ما دوست داریم در زندگی به موفقیتهای بزرگی برسیم. ما بسیاری افراد را در اطراف خودمان میبینیم که مثلاً برای افزایش درآمد بیشتر، اولین کاری که میکنند آن است که تلاش خود را بیشتر هم میکند.
ساعت کاری خود را افزایش میدهند
این افراد تنها ایدهای که به ذهنشان میرسد این کار است. اما به نظر میرسد راههای خیلی زیادی برای بهبود مدیریت زمان وجود داشته باشد.
به حسابرسی زمانی خود نگاهی بیندازید و تکالیفی را شناسایی کنید که بیش از زمان مورد انتظار طول کشیدهاند.
با تعیین محدوده زمانی برای این آیتمها، تمرکز بیشتری خواهید داشت و کاراتر خواهید بود.
اگر بازهم از محدوده زمانی خارج شدید، جریان کاری خود را بررسی کنید و کارهایی را مثل استراحتهای خارج از برنامه که باعث اتلاف وقت میشوند حذف کنید.
در چنین شرایطی میتوان با بازبینی وضعیت روزانه، زمان بیشتری به دست آورد و بهره برد.
منبع : زندگی آنلاین
انتهای پیام/