معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: دولت مکلف شده در برنامه ششم توسعه ۱۰۰ هزار تسهیل‌گر را در کشور پرورش دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد امید معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در آیین افتتاح دومین دوره آموزش تسهیل گران اقتصادی و اجتماعی بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) که صبح امروز (یکشنبه ۹ تیر ماه) برگزار شد، اظهار کرد: رویکرد بنیاد برکت و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در زمینه اشتغالزایی در مناطق محروم و روستایی بسیار مناسب است، چرا که شاهد هستیم که پس از مدرسه‌سازی، به اشتغال روستایی توجه شده است.

وی با بیان اینکه بنیاد برکت در ساخت ۱۰۰۰ مدرسه، به زیرساخت‌های روستایی، بهداشت روستاها، راه و آب و برق توجه اساسی داشته است، ادامه داد: در حال حاضر ۸۵ درصد روستا‌ها از گاز برخوردار هستند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در عرصه خدمت به روستاییان، کار‌های بزرگی انجام داده است، گفت: البته این مربوط به نظام است و دولت خاصی مد نظر نیست.

امید گفت: با تمام این تلاش‌ها، شاهد کاهش جمعیت روستا‌ها هستیم، چرا که میزان جمعیت در گذشته ۶۵ درصد روستایی و ۳۵ درصد شهری بوده است، اما امروز به ۲۶ درصد در مناطق روستایی و ۷۴ درصد در مناطق شهری رسیده است.

وی افزود: جمعیت روستایی تغییری نکرده و همچنان ۲۱ میلیون نفر است، همچنین این نشان می‌دهد که نتوانسته‌ایم ظرفیت‌های جدیدی در روستا‌ها ایجاد کنیم.

امید با بیان اینکه یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستایی در نظر گرفته شده است، ادامه داد: این مبلغ با اعتبار بانک‌ها، حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان می‌شود که عملیات اجرایی آن از سال گذشته آغاز شده است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با بیان اینکه تاکنون بر اساس آمار‌های موجود، ۱۵۰ هزار فرصت شغلی در روستا‌ها ایجاد شده و توانسته‌ایم بار بیکاری روستایی را کاهش دهیم، افزود: بر اساس بررسی‌هایی که انجام شده، طرح‌های اشتغالزایی نیازمند نظارت‌های دقیق و مداوم هستند که اگر این موضوع نیز در نظر گرفته شود، آسیب‌پذیری آن کم می‌شود.

امید بیان کرد: طرح‌های کوچک اشتغال ۶ مرحله دارد که به ترتیب استعدادسنجی، آموزش، تأمین منابع، نظارت، بازاریابی و در نهایت کارآفرینی، از جمله این مراحل هستند که باید تسهیل‌گران به این مراحل توجه داشته باشند تا طرح‌های موفقی ایجاد شود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: دولت مکلف شده در برنامه ششم توسعه ۱۰۰ هزار تسهیل‌گر را در کشور پرورش دهد که در این امر بنیاد برکت و ستاد اجرایی تاکنون پیشتاز بوده‌‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار