عزیزی گفت: سرانه مطالعه در کشور بسیار پایین است حتی این سرانه مطالعه کشور افغانستان هم پایین‌تر هستیم.

محمد عزیزی مدیر مسئول نشر «روزگار» در گفت‌وگو با حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص سرانه مطالعه در کشور، گفت: اگر مطالعه را به معنای واقعی کلمه در نظر بگیریم یعنی کتاب های غیر درسی و آموزشی مثل رمان و داستان بسیار پایین است. در گذشته سرانه مطالعه در کشور حدودا روزانه دو دقیقه بود ولی الان سرانه مطالعه بسیار سقوط کرده و پایین تر از رده افغانستان قرار گرفته است.

مدیر مسئول انتسارات نشر «روزگار» با اشاره به اکتسابی یا انتسابی بودن عادت به مطالعه، بیان کرد: این امر بیشتر اکتسابی است. وقتی یک نفر در دست اعضای خانواده اش کتاب می بیند که در حال خواندن است به این دلیل است که والدین آن فرد از سال های کودکی برایش کتاب خریده شده را خوانده اند فرزند خود را در واقع به خواندن کتاب عادت و علاقه مند کرده اند.

وی افزود: حتی وقتی به مدرسه رود اگر کتابخانه مدرسه پر از کتاب های جدید ادبی و داستانی باشد و در اختیارش قرار بگیرد این خواندن کتاب و علاقه مندی به کتاب برایش مستمرثمر واقع می شود تا در آینده به دنبال مطالعه کتاب رود و آن را عادت روزانه و مفید خود قرار دهد.

عزیزی درخصوص جلب توجه افراد به خواندن کتاب، گفت: از دوران کودکی خانواده ها باید کتابخوانی کودکان را مد نظر داشته باشند، مثلا پدر و مادر به همان نسبتی که علاقه دارد فرزندش لباس خوب بپوشد یا غذای کافی و مفیدی بخورد تا مریض نشود باید کتابی را مناسب با سن و سال کودک در اختیار فرزندش قرار دهد یا حتی اگر فرزند آن خانواده به مدرسه نمی رود نقاشی های کتاب را مشاهده کند و خانواده برایش کتاب بخواند تا علاقه مند شود.

وی در ادامه گفت: زنگ مطالعه و زنگ انشاء که در مدارس هر ساله تاکید می شود به طور جدی مورد توجه قرار بگیرد، ساعت هایی باشد که دانش آموزان به کتاب خانه بروند و این رفتن جزء درس آنان به حساب آید. حتی کودکان باید در اوقات فراغت خود به کتاب دسترسی داشته باشند. تمام این کارها تا زمان رفتن به دانشگاه تاثیر خوبی می گذراند به هر حال این عوامل می تواند تمامی افراد به خصوص کودکان و نوجوانان را به خواندن کتاب علاقه مند کند طوری که ما می توانیم آینده خوبی داشته باشیم چون وقتی مردم یک کشور اهل کتاب، تفکر و خلاقیت باشند قطغا به راحتی در برابر کشورهای دیگر مورد تهاجم قرار نمی‌گیرد.

مدیر مسئول نشر «روزگار» با اشاره به نقش صداو سیما و رسانه ها در ترغیب کودکان به مطالعه کتاب، گفت: می تواند تاثیر خیلی زیادی داشته باشد. مقام معظم رهبری بارها تاکید کردند که کتاب باید در دسترس مردم قرار بگیرد و باید افراد جامعه کتابخوان شوند.

وی در ادامه اظهار کرد: یک سری برنامه های سفارشی در شبکه‌هایی که کمتر بیننده دارد به عنوان گفت‌وگو های دو نفره درباره کتاب هایی که باز هم کتاب روز نیستند بسیار مشخص است که هیچ فردی با این وضعیت به خواندن کتاب علاقه پیدا نمی کند.

عزیزی در خصوص افزایش سرانه مطالعه جامعه ایرانی توسط نقش فضای الکترونیکی، گفت: تاثیر مثبت می گذارد چون فرهنگ فرهنگ غرب، اروپا، امریکا و کشور های مختلف سالهاست که الکترونیکی است. ولی باز هم ما می‌بینیم که تیراژ کتاب های رمان 100هزار تا یا گاهی میلیون ها، تیراژ کتاب های کاغذی است. پس آن فضای الکترونیکی نه تنها باعث تضعیف تیراژ کتاب های اکترونیکی نمی شود بلکه باعث افزایش هم می تواند شود چون فضای مجازی این امکان را برای برای ناشران و نویسندگان فراهم می کند تا کتاب هایشان را معرفی کنند.

این ناشر در پایان یادآور شد: معمولا خواندن یک رمان 500 صفحه ای در فضای الکترونیکی چشم را خسته می کند و آدم اذیت می شود، بنابراین اگر فردی اندکی از کتابی را خوانده باشد، دچار تردید می شود تا کتاب کاغذی اش را ازفروشگاه بخرد؛ بنده به شدت معتقدم که فضای مجازی به گسترش کتاب های کاغذی کمک می کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.