آفت زنجره در هفت هزار هکتار از باغات استان چهارمحال و بختیاری مشاهده شده است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، فرشید شبانی مدیر حفظ نباتات اداره کل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: هم اکنون هفت هزار هکتار از باغات این استان به آفت زنجره آلوده شده که ۳۰۰ هکتار آن جزو باغات جوان با عمر زیر پنج سال است.

وی با اشاره به اینکه حشره این آفت هیچ خطر و نگرانی ندارد، افزود: آفت زنجره در مناطق جنوب غرب و مرکز کشور شیوع یافته است.

شبانی اضافه کرد: این آفت، مرتعی است و بیشترین آلودگی، مربوط به باغات مجاورمراتع است و ۵۰ درصد این افت بر روی گیاهان مرتعی و گون‌ها متمرکز می‌شود.

وی ادامه داد: خسارت این آفت مربوط به زمان تخم‌ریزی حشره نر بر روی شاخه درختان جوان است که با گرم شدن هوا، فعالیت آن‌ها افزایش می‌یابد.

شبانی خاطرنشان کرد: در صورتی که کشاورزان بر روی شاخه درختان تخم‌ریزی آفت زنجره را مشاهده کردند، باید شاخه را هرس و اقدام به آتش زدن آن کنند تا جمعیت این آفت به نوعی برای سال‌های آتی کاهش یابد، زیرا اگر تخم بر روی زمین و ریشه بیفتد به مدت چهار سال از شیره گیاهی درخت تغذیه و به ریشه آسیب می‌زند.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان افزود: برای کنترل این آفت باید سم‌پاشی در نهالستان‌ها و باغات استان انجام شود.

وی شهرستان‌های سامان، بن و شهرکرد را از کانون‌های آلوده به این آفت اعلام کرد و گفت: خسارت این آفت به درختان جوان موجب خشکیده شدن شاخه درخت از محل تخم‌ریزی می‌شود.

انتهای پیام/خ

هفت هزار هکتار از باغات به آفت زنجره آلوده شده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار