دستگاه مکنده توربووکیوم یک دستگاه مکنده صنعتی است که جوانان خوزستانی با ذهن خلاق و دستان توانمند خود توانستند طرح‌های خود از نوشته‌های کاغذ به عمل تبدیل کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، اعمال تحریم‌ها و شرایط نامطلوب اقتصادی نه تنها کشور را از پای در نیاورد، بلکه سبب شد جوانان مقتدر و آگاه ایران، بیش از پیش وارد میدان عمل شوند و دانسته‌ها و علوم خود را با اختراع و ساخت دستگاه‌های مختلف به نمایش بگذارند و ثابت کنند که شعار "ما می‌توانیم" یک شعار نیست، بلکه عمل است و عملی می‌شود.

دستگاه مکنده توربووکیوم یک دستگاه مکنده صنعتی است که در انواع ثابت و قابل حمل در استان خوزستان و توسط شرکت ناب اندیش صنعت اعصار، پا به عرضه ظهور گذاشت.

دستان توانمند جوانان خوزستانی، کشور را از ورود دستگاه مکنده توربووکیوم بی نیاز کرد/حمایت‌ها از کاغذ به عمل تبدیل شود

پیش از این، دستگاه مذکور از سایر کشور‌ها به ایران وارد می‌شد، اما از زمانیکه جوانان خوزستانی با ذهن خلاق و دستان توانمند خود توانستند طرح‌های و نوشته‌های روی کاغذ خود را عملی کنند، از واردات آن بی نیاز شدیم.

در ادامه این گزارش، از صفر تا صد دستگاه مکنده توربووکیوم را از زبان عوامل تولیدکنندگان این دستگاه می‌شنویم.

برتری شرکت سازنده در جشنواره کشوری "ابداع و عمل"

رضا بیژن زاده، مدیرعامل شرکت ناب اندیش صنعت اعصار خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: در سال ۱۳۹۱ به واسطه کسب مقام برتر در جشنواره کشوری "ابداع و عمل" موفق شدیم دانش بنیان شویم و از سال ۹۱ تا ۹۳ در مرکز رشد دانشگاه شهید چمران اهواز حضور داشتیم و مراحل پیش رشد و رشد را گذراندیم.

وی افزود: پس از اتمام مراحل پیش رشد و رشد، زیر نظر پارک علم و فناوری خوزستان قرار گرفتیم و سرانجام از اواخر سال ۹۳ با استفاده از سرمایه شخصی، توانستیم کارگاهی با ماهیت صنعتی را راه اندازی نماییم.

دستان توانمند جوانان خوزستانی، کشور را از ورود دستگاه مکنده توربووکیوم بی نیاز کرد/حمایت‌ها از کاغذ به عمل تبدیل شود

پارک علم و فناوری، حامی ما از ابتدا تاکنون

بیژن زاده بیان داشت: از همان ابتدای کار، پارک علم و فناوری حامی ما بود و شاید تنها ارگانی که به ما برای پیشرفت و ادامه کار کمک کرد، همین پارک بود و کمک‌های معنوی آن همیشه شامل حال ما شد.

مدیرعامل شرکت ناب اندیش صنعت اعصار خوزستان اظهار کرد: در سال ۹۷ که موفق شدیم مقام برگزیده پژوهش‌های کاربردی جشنواره بین‎المللی خوارزمی را کسب کنیم، تنها کسی که در این جشنواره حضور داشت و ما را حمایت کرد، رییس پارک علم و فناوری خوزستان بود.

این مقام مسئول اذعان داشت: کمک‌های پارک علم و فناوری خوزستان به بضاعت خود بسیار محدود است، اما همین کمک‌های محدود را هم از ما دریغ نکردند.

دستان توانمند جوانان خوزستانی، کشور را از ورود دستگاه مکنده توربووکیوم بی نیاز کرد/حمایت‌ها از کاغذ به عمل تبدیل شود

پیشرفت و خودکفایی در گرو حمایت صنایع

وی تصریح کرد: محصولات و دستگاه‌ها مربوط به صنایع هستند و انتظار و خواسته من و همه اعضای تیم از صنایع استان خوزستان این است که از ما حمایت کنند، البته بدلیل حمایت نکردن از ما بعنوان یک خوزستانی، مجبوریم در سایر استان‌ها از جمله؛ اصفهان، یزد و بندرعباس کار کنیم.

رضا بیژن زاده اظهار داشت: ناراحتی من از این موضوع این است که چرا دستگاهی که در خوزستان ساخته شده است، نباید از آن در این استان استفاده شود و در سایر استان‌ها بکار رود.

وی بیان کرد: دستگاه مکنده توربووکیوم در سال ۸۹ و با توجه به نیازی که در صنعت بود، اختراع شد، در سال ۹۱ ثبت اختراع در ایران صورت گرفت و در سال ۲۰۱۶ بعنوان یک دستگاه یونیک در دنیا که نمونه داخلی و خارجی آن وجود ندارد، در ایالات متحده، ثبت اختراع بین المللی شد.

دستان توانمند جوانان خوزستانی، کشور را از ورود دستگاه مکنده توربووکیوم بی نیاز کرد/حمایت‌ها از کاغذ به عمل تبدیل شود

بیژن زاده در ادامه گفت: با این دستگاه محصولات مختلفی ساخته شده، ولی محصولاتی هم وجود دارند که پتانسیل ساخت آن را داریم و تحقیقات کامل در این زمینه نیز صورت گرفته است.

وی افزود: یکی از این دستگاه ها، دستگاه لایروبی مخازن سد است که آن را در مقیاس بسیار کوچک‌تر در صنایع فولادی ساخته ایم و تنها شرکتی که قادر به انجام این کار است، شرکت ما است که تمایل داریم این اقدام را در مخازن سد بست دهیم.

مدیرعامل شرکت ناب اندیش صنعت اعصار خوزستان تصریح کرد: اگر لایروبی مخازن سد‌ها انجام می‌شد، علاوه بر ذخیره سازی مناسب آب، با مشکلاتی که در سیلاب اخیر رخ داد و گریبان بسیاری از هموطنان بخصوص روستاییان را گرفت، بسیار کم‌تر می‌شد.

یک قدم تا ساخت دستگاه‌های صنعتی مانده است

بیژن زاده اظهار داشت: ۹۹ درصد اقدامات و محاسبات برای ساخت دستگاه لایروبی مخازن سد انجام شده و یک درصد باقیمانده زمانی محقق می‌شود که بتوانیم آن را در قالب واقعی و در محل، تست و پیاده سازی نماییم.

وی با بیان اینکه باید یک اقدام عملیاتی روی این دستگاه صورت گیرد، گفت: سازمان آب و برق خوزستان می‌تواند متولی این اقدام شود.

بیژن زاده بیان کرد: تکنولوژی ساخت لایروب به چند کشور خاص محدود می‌شود که ما می‌توانیم با یک تکنولوژی جدید و کاملا مقرون به صرفه اجرایی کنیم و در تهیه این دستگاه هم خودکفا شویم.

دستان توانمند جوانان خوزستانی، کشور را از ورود دستگاه مکنده توربووکیوم بی نیاز کرد/حمایت‌ها از کاغذ به عمل تبدیل شود

رضا بیژن زاده اذعان داشت: یک موضوع بسیار استراتژیک که شاید مباحث مالی در آن چنان نقشی نداشته باشد، شیرین سازی آب دریا است که ما می‌توانیم با کمک همین موتور‌ها آب دریا را شیرین و تصفیه کنیم.

وی تصریح کرد: موضوع شیرین سازی و تصفیه آب دریا، شاید موضوعی ملی و فرامنطقه‌ای باشد که برای اجرایی کردن آن، نیاز به یک حمایت قوی داریم تا بتوانیم آن را عملی نماییم.

تولید ۱۰۰ درصدی دستگاه مکنده توربووکیوم در کشور

امیر خدارحم پور، مدیر بازرگانی شرکت ناب اندیش اعصار خوزستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: دستگاه مکنده توربووکیوم بدلیل اختراعی بودن آن، بصورت ۱۰۰ درصد داخل کشور تولید می‌شود.

وی افزود: استفاده کننده‌های دستگاه مکنده توربووکیوم در کشور، ناگزیر هستند پمپ‌های مکنده را از خارج کشور وارد نمایند که با توجه به وضعیت اقتصادی و تحریم‌های تحمیلی که کارخانه‌ها و تولیدکننده‌های مختلف کشور با آن دست به گریبان هستند، علاوه بر خروج ارز از کشور و تحمیل هزینه‌های سنگین به واردکننده ها، زمان زیادی برای دست یابی به آن نیاز است و در نتیجه در فرآیند تولید اختلال ایجاد می‌شود.

دستان توانمند جوانان خوزستانی، کشور را از ورود دستگاه مکنده توربووکیوم بی نیاز کرد/حمایت‌ها از کاغذ به عمل تبدیل شود

خدارحم پور با بیان اینکه تولید و ساخت این دستگاه بصورت ۱۰۰ درصدی در داخل کشور صورت می‌گیرد، اظهار داشت: بخاطر دستیابی به آن در کم‌ترین زمان، به صرفه بودن هزینه‌ها و خرید با واحد ریال بجای دلار و جلوگیری از خروج ارز، به نفع خریداران است.

قیمت دستگاه تولیدی داخل کشور، ۶۰ درصد کمتر از مشابه خارجی آن

وی تصریح کرد: در برآورد‌های انجام شده در زمینه مقایسه هزینه‌ها با مدل‌های مشابه خارجی، قیمت تمام شده این دستگاه با تولید داخلی حدود ۶۰ درصد کم‌تر است که می‌توانیم از خروج ارز از کشور جلوگیری نماییم.

مدیر بازرگانی شرکت ناب اندیش اعصار خوزستان اذعان داشت: آمریکا، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، سوئد، هند و ترکیه از جمله کشور‌هایی هستند که از تکنولوژی ساخت دستگاه مکنده توربو وکیوم برخوردار هستند.

دستان توانمند جوانان خوزستانی، کشور را از ورود دستگاه مکنده توربووکیوم بی نیاز کرد/حمایت‌ها از کاغذ به عمل تبدیل شود

وی بیان کرد: دستگاه پمپ مکش را به محصولات مختلفی از جمله؛ لَجَن کِش و دستگاه جاروی صنعتی به صورت ثابت و قابل حمل، تبدیل کردیم که در صنایع سنگین نظیر صنایع معدنی و نفتی استفاده می‌شود.

رفع چالش لایروبی چاهک‌های سیللِگ شرکت فولاد

امیر خدارحم پور ادامه داد: به طور خاص و در حال حاضر این دستگاه به نحوه و مدل‌های مختلفی در شرکت‌هایی از جمله؛ شرکت فولاد خوزستان، فولاد شادگان، فولاد مبارکه اصفهان، شرکت غدیر ایرانیان و شرکت فولاد و آهن ارفع در اردکان کاربرد دارد.

وی گفت: در برخی کارخانه ها، لایروبی چاهک سیللِگ که کاری انحصاری است و تنها شرکت در ایران هستیم که بصورت انحصاری توانایی انجام این کار را داریم و موفق شدیم کار تخصصی لایروبی این چاهک‌ها را که در صنعت فولاد یک چالش بود، رفع کنیم.

دستان توانمند جوانان خوزستانی، کشور را از ورود دستگاه مکنده توربووکیوم بی نیاز کرد/حمایت‌ها از کاغذ به عمل تبدیل شود

خدارحم پور افزود: همچنین این دستگاه مواد اولیه‌ای که به دلایل مختلف در محیط کارخانه پخش و از چرخه تولید خارج می‌شوند را با این دستگاه جمع آوری کرده و مجدد به چرخه تولید باز می‌گرداند که در تولید قابل استفاده هستند.

مدیر بازرگانی شرکت ناب اندیش اعصار خوزستان اظهار داشت: این اقدام هم به صورت ثابت انجام می‌شود و هم در مکان‌هایی که فضا محدود است و امکان دسترسی وجود ندارد و دستگاه مکنده به دلیل کمبود فضا ماشین نمی‌تواند حضور داشته باشد، تجهیزات را بصورت ثابت نصب می‌کنیم که این اقدام راندمان بهره وری را افزایش می‌دهد.

دستگاه مکنده توربووکیوم چه مزیت‌هایی دارد؟

وی درخصوص مزیت‌های دستگاه مکنده توربووکیوم بیان کرد: تامین، هزینه و جلوگیری از خروج ارز، از مزیت‌های تولید این دستگاه در داخل کشور به شمار می‌رود که بدلیل اینکه دستگاه های مشابه، کاملا خارجی هستند و باید وارد شوند، دستگاه ساخت داخل، مشکلاتی از جمله زمان بر بودن انتقال، هزینه بالا و خروج ارز از کشور را ندارد.

خدارحم پور، کوچک کردن دستگاه را از دیگر مزیت‌های این دستگاه عنوان کرد و اذعان داشت: موتور‌های دستگاه ساخت خارج، معمولا سایز بزرگی دارند و امکان نصب تجهیز آن روی یک کامیونت وجود ندارد و ناگزیر هستند از دستگاه‌های بزرگتر استفاده کنند که این مورد باعث می‌شود تعمیر و نگهداری و هزینه‌های بهره برداری از طرح افزایش یابد، همچنان که بحث هزینه‌ها و آماده به کار بودن دستگاه برای کارفرما اهمیت دارد و ما موفق شدیم با کوچک کردن دستگاه این مشکل را حل کنیم.

دستان توانمند جوانان خوزستانی، کشور را از ورود دستگاه مکنده توربووکیوم بی نیاز کرد/حمایت‌ها از کاغذ به عمل تبدیل شود

//// کل پاراگراف////حمایت متولیان امر دانش بنیان از حالت کاغذی خارج شود

وی تصریح کرد: خواسته و انتظار ما از متولیان امر در بحث دانش بنیان این است که حمایت‌ها خود را از کاغذی خارج کرده و آن‌ها عملی کنند، چون بسیاری از قوانینی که وضع می‌شود، متاسفانه یا عملی نمی‌شوند یا در اجرای آن بصورت سلیقه‌ای اقدام می‌شود، پس لازم است قوانین وضع شده عملیاتی باشند، نه صرفا بیان شود و عملی نشود، چراکه وضع نشدن آن خیلی بهتر از وضع شدن و عملی نشدن است.

مدیران صنایع با اعتماد به شرکت‌های دانش بنیان از آن‌ها حمایت کنند

امیر خدارحم پور در ادامه گفت: حمایت مدیران صنایع از شرکت‌های دانش بنیان بصورت عملی، خواسته دیگر ما است، چرا که بار‌ها اتفاق افتاده که صنایع به سختی و پس از گذشت مدت زمان طولانی به شرکت‌های دانش بنیان اعتماد می‌کنند.

مدیر بازرگانی شرکت ناب اندیش اعصار خوزستان افزود: لازمه وارد شدن به یک صنعت، آغاز یک عملیات است، اگر قرار باشد تست‌ها و آزمایش‌ها را انجام دهیم و محصول نهایی را تولید کنیم و مشکلی هم نداشته باشد، بحث طرح تحقیقاتی معنا نخواهد داشت. چه بسا با این مسئله مواجه شده ایم که مدیران از ما می‌خواهند پروژه تحقیقاتی را با هزینه خود تعریف و اجرا کنیم و اگر به نتیجه مطلوب رسید هزینه را پرداخت نمایند که این موضوع با روح پروژه تحقیقاتی کاملا مغایرت دارد.

دستان توانمند جوانان خوزستانی، کشور را از ورود دستگاه مکنده توربووکیوم بی نیاز کرد/حمایت‌ها از کاغذ به عمل تبدیل شود

هوای فشرده، اساس کار مکنده توربووکیوم

مهران رحیمی، مدیر فنی شرکت ناب اندیش اعصار خوزستان هم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: اساس کار دستگاه توربووکیوم، هوای فشرده است، به این صورت که هوای فشرده از یک سمت به دستگاه توربووکیوم وارد می‌شوند و طی یک مکانیزم خاص، این هوا به مکش تبدیل می‌شود.

وی افزود: مکش تولید شده به وسیله لوله‌های انتقال وارد مخازنی که با سایز‌های مختلف طراحی و ساخته می‌شوند منتقل شده و در نهایت از روی این مخزن، انشعاباتی دریافت می‌کنیم و می‌توانیم کار پاکسازی صنعتی را انجام دهیم.

دستان توانمند جوانان خوزستانی، کشور را از ورود دستگاه مکنده توربووکیوم بی نیاز کرد/حمایت‌ها از کاغذ به عمل تبدیل شود

موتور توربووکیو، یک پدیده تجاری قابل فروش

بابک مختاری، رییس پارک علم و فناوری خوزستان در این باره به خبرنگار گروه استان‎های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: شرکت ناب اندیش صنعت اعصار از جمله شرکت‌هایی است که از سال ۱۳۹۰ به مرکز رشد دانشگاه شهید چمران اهواز مراجعه کرد و ایده‌ای با عنوان موتور توربووکیوم را مطرح کردند و به مرور زمان و طی ۸ سال به یک پدیده تجاری تبدیل شد و طی مدت مذکور تمام استاندارد‌های لازم را از مراجع مختلف از جمله؛ اداره ثبت اختراعات کشور، اداره ثبت اختراعات آمریکا یا یو، اس، پتنت دریافت کرد و خوشبختانه در جشنواره خوارزمی در سال ۹۷ حائز رتبه شد.

دستان توانمند جوانان خوزستانی، کشور را از ورود دستگاه مکنده توربووکیوم بی نیاز کرد/حمایت‌ها از کاغذ به عمل تبدیل شود+فیلم

وی بیان داشت: دستگاه موتور مکنده توربوروکیوم دستگاهی است که در حال حاضر در صنعت فولاد کاربرد دارد و بعنوان دستگاهی با فناوری بالا و با تکنولوژی انحصاری این شرکت در حال فعالیت است.

مختاری درخصوص حمایت‌هایی که از شرکت ناب اندیش صنعت اعصار شده تصریح کرد: بخشی از حمایت‌ها در قالب تسهیلات و بخشی دیگر از حمایت‌ها کمک به شرکت برای اخذ تسهیلات از سایر بخش‌ها نظیر؛ معاونت علمی ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی است.

این مقام مسئول، بخشی دیگر از حمایت‌ها را حمایت‌های معنوی عنوان کرد و افزود: خوشبختانه این شرکت اقدامات خوبی در بازاریابی برای فروش دستگاه تولید شده را انجام داد.

رییس پارک علم و فناوری خوزستان درخصوص فعالیت های این پارک در بازاریابی و ثبت اختراعات شرکت‌های دانش بنیان در استان اذعان داشت: در خوزستان بر خلاف سایر استان ها، بیشتر طرح‌هایی که در حوزه دانش مطرح می‌شوند، طرح‌های پروژه محور هستند که بازار آن ها، بازار انحصاری است و شرکت‌های بزرگی مثل؛ شرکت مناطق نفت خیز جنوب، شرکت ملی حفاری، پتروشیمی ها، شرکت فولاد، لوله سازی، نیشکر و ... فعالیت دارند، این در حالی است که در استان‌های دیگر بخاطر ساختار اقتصادی و تولیدی، بیش‌تر طرح‌ها ایده محور هستند و بازار این طرح ها، بازار عموم است.

بابک مختاری اظهار داشت: خوشبختانه طی ۳ سال گذشته، با برنامه ریزی و حوزه بندی شرکت‌ها و برگزاری جلسات متعدد با مدیران عامل و مدیران تامین تجهیزات شرکت‌های مذکور انجام دادیم، قرارداد‌هایی با پروژه‌های خوب برای شرکت‌های دانش بنیان منعقد کردیم که در سال گذشته از معدود پارک‌های علم و فناوری در کشور بودیم که موفق شدیم میزان درآمد اختصاصی از محل طرح‌های پژوهشی را که در بودجه پیش بینی شده بود، محقق نماییم.

دستان توانمند جوانان خوزستانی، کشور را از ورود دستگاه مکنده توربووکیوم بی نیاز کرد/حمایت‌ها از کاغذ به عمل تبدیل شود+فیلم

وی بیان کرد: بازار کار شرکت ناب اندیش صنعت اعصار، شرکت‌های فولاد هستند که درحال حاضر فعال است، اما بازار‌های دیگری از جمله؛ شهرداری و سایر ارگان‌های مشابه است که مکاتبات انجام شده، ولی تاکنون به نتیجه مطلوب نرسیده ایم.

مختاری درخصوص انبوه سازی اختراعات و تولیدات درون استان گفت: در پارک علم و فناوری و مراکز رشد قرار است نمونه اولیه محصول ساخته و با دانش فنی تولید شود، چراکه تولید انبوه در حوزه کاری این پارک نیست و مدلی که این شرکت برای پروژه دارد، مدلی است که می‌خواهد با این دستگاه خدمات ارائه دهد.

برای برون رفت از واردات و خروج ارز از کشور، حمایت حرف اول را می‌زند، چرا که حمایت از تولید داخلی، به حرکت صنعت سرعت می‌بخشد، از این رو صنایع پیشرو بیش از دیگر صنایع، چشم به حمایت‌های اقتصادی دولت دوخته اند.

مسئولان با حمایت از تولیدکنندگان می‌توانند گامی مهم و عظیم در رفع بیکاری، واردات محصولات خارجی و جلوگیری از خروج ارز و همچنین رونق تولید بردارند.

گزارش از ملیحه گریزی نسب

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.