مدیر دفتر نظارت بر بهره برداری از فاضلاب شهری آبفای مازندران گفت: با توجه اثرات سوء فاضلاب، استفاده از طرح‌های جمع آوری و تصفیه فاضلاب امری ضروری است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،وریجی مدیر دفتر نظارت بر بهره برداری از فاضلاب شهری آبفای مازندران گفت: طرح فاضلاب به‌عنوان بزرگترین طرح محیط زیستی کشور با هدف ساماندهی و نجات‌بخشی از وضعیت ناخوشایند دفع غیربهداشتی و سنتی فاضلاب در مناطق مختلف شهر‌های استان در دست اجراست.

وی افزود: با اجرای این طرحها، فاضلاب تولیدشده در منازل مسکونی و مراکز تجاری که منابع محدود آب‌های زیر زمینی را به عنوان ارزشمندترین منابع ذخیره آب به منابعی آلوده و پرخطر تبدیل می‌کنند، به سادگی ساماندهی شده و شهروندان را از ابتلا به انواع بیماری‌ها و تهدید‌های پرخطر مربوط به آلاینده‌های محیط زیستی مصون خواهد داشت.

وی به تعریف فاضلاب پرداخت و گفت: فاضلاب آب مصرف شده یا پساب در جنبه‌های گوناگون زندگی انسان است که در اثر این مصارف، ترکیب اصلی و مهم طبیعی خود را از دست داده است و نه تنها قابل استفاده در مصارف مختلف نمی‌باشد بلکه با دقت به میزان آلاینده‌های موجود در آن و نوع آن‌ها خود می‌تواند خطری بر سلامت و فعالیت‌های مختلف انسانی می‌باشد.

وریجی افزود: در کشور ما نیز مثل همانند سایر کشور‌ها، افزایش جمعیت و در نتیجه بالا رفتن مقدار مصرف آب به تولید بیشتر فاضلاب‌ها منجر شده که خود باعث ایجاد مشکلاتی بهداشتی و آلودگی محیط زیست، می‌شود.

مدیر دفتر نظارت بر بهره برداری از فاضلاب شهری آبفای مازندران با اشاره به اینکه مقدار پساب و فاضلاب‌های شهری و صنعتی کشور ایران در سال ۱۳۹۰ نزدیک به۶ میلیارد متر مکعب محاسبه شده بود، افزود: با توجه به این که هر متر مکعب فاضلاب تصفیه شده در حدود ۴۰ متر مکعب آب را آلوده می‌کند، این میزان وجود فاضلاب در صورتی که جمع آوری و تصفیه نشود منبع آلودگی عظیمی خواهد بود که به پذیرنده‌های سطحی و زیر زمینی کشور تحمیل می‌شود

وی گفت علاوه بر ایجاد تأسیسات لازم برای جمع آوری و تصفیه فاضلاب‌های شهری و صنعتی باید با تشویق و ترغیب مشترکین به استفاده از این طرح ها، روند آلوده سازی محیط را به سمت بهبود سوق داد.

وی افزود: تکنولوژی استفاده از پساب تصفیه شده فاضلاب با کیفیت بالا به عنوان یک منبع آب قابل اعتماد، توجه زیادی را به خود جلب کرده است به طوری که امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ابداع روش‌های تصفیه پیشرفته فاضلاب، می‌توان بخش عمده‌ای از فاضلاب‌های صنعتی و نیز فاضلاب‌های بهداشتی را مورد تصفیه قرار داده و پساب تصفیه شده را به سیکل استفاده مجدد بازگرداند.

وریجی گفت: با توجه به قرار گیری کشور ما در منطقه کم آب جهان و محدودیت دسترسی به منابع آبی در بخش وسیعی از کشور، استفاده از فاضلاب تصفیه شده در مصارف گوناگون می‌تواند گزینه بسیار مناسب و مقرون به صرفه جهت تامین آب مورد نیاز صنایع مختلف باشد که در عین حال منجر به حفظ منابع آبی موجود و جلوگیری از اتلاف آب و آلودگی محیط زیست نیز می‌شود.

مدیر دفتر نظارت بر بهره برداری از فاضلاب شهری آبفای مازندران، با تاکید بر اینکه آب اصلاح شده برای مصارف غیرآشامیدنی از قبیل آبیاری، خنک سازی صنعتی و شستشو، مناسب است گفت: بازیافت آب و بازگشت آن به طبیعت در حفاظت از محیط زیست موثر است.
انتهای پیام/س
 

استفاده از شبکه‌های جمع آوری و دفع فاضلاب ضروری است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.