معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: فشارخون۱۹۶ هزار نفر در محدوده زیر پوشش این دانشگاه از ابتدای اجرای طرح غربالگری مورد سنجش قرار گرفت که منجر به شناسایی ۱۸ هزار بیمار شد.

۱۹۶ هزار نفر در سیستان و بلوچستان در طرح ملی فشار خون غربالگری شدندبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، سید مهدی طباطبایی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان اظهار داشت: همزمان با اجرای این طرح ۴۴۰ مرکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی، ۱۴ پایگاه بیمارستانی و ۱۲ داروخانه علاوه بر ایستگاه‌های سیار که در مراکز پرتردد شهر‌ها قابل دسترسی است افراد را از لحاظ ابتلاء به پرفشاری خون سنجش و رقم فشار خون آنان را در سامانه کشوری ثبت می‌کنند.

وی ادامه داد: طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا با هدف شناسایی افراد و پیشگیری از عوارض فشار خون در افراد بالای ۳۰ سال، زنان باردار و بیماران کلیوی همزمان با سراسر کشور در سیستان و بلوچستان آغاز شده و در ۲ بخش اطلاع رسانی و آموزش از ۲۷ اردیبهشت تا ۱۷ خرداد و تشخیص و درمان از ۱۷ خرداد تا ۱۵ تیر به اجرا در آمده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیان کرد: هزار و ۴۷۰ نفر از کارکنان و داوطلبان سلامت این دانشگاه پس از پشت سر گذاشتن آموزش‌های لازم آماده‌اند در قالب ۵۳۷ تیم برای سنجش فشار خون گروه‌های هدف اقدام کنند.

وی افزود: کاهش میزان مصرف نمک به کمتر از پنج گرم، به حداقل رساندن مصرف چربی‌ها در رژیم غذایی روزانه، حذف مصرف الکل، دخانیات، کنترل وزن و استرس و انجام سه روز فعالیت بدنی و ورزش در هفته از جمله اقداماتی است که افراد می‌توانند برای پیشگیری از ابتلاء به بیماری فشارخون انجام دهند.

طباطبایی بیان کرد: در مراحل اولیه بیماری علامت ندارد، اما در مراحل بعدی علائمی مانند سردرد، عرق کردن، درد در قفسه سینه و احساس درد در دست چپ از نشانه‌های فشارخون بالاست.

سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور به سبب گستردگی جغرافیایی و قرار گرفتن در همسایگی ۲ کشور افغانستان و پاکستان در حوزه بهداشت و درمان به سه بخش تقسیم شده که شهرستان‌های شمالی شامل زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زابل، شهرستان‌های زاهدان، میرجاوه، خاش، سراوان و سیب و سوران زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و شهرستان‌های ایرانشهر، بمپور، سرباز، نیکشهر، مهرستان، چابهار، کنارک، دلگان، فنوج و قصرقند زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر قرار دارد

انتهای پیام/ع

طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا در سیستان وبلوچستان 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار