رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایرانشهر گفت: ۲۶۰ هزار نفر در محدوده زیر پوشش این دانشگاه از ابتدای اجرای طرح غربالگری فشار خون تاکنون شرکت و خدمات آموزشی، بهداشتی این بیماری را دریافت کرده اند.

۲۶۰ هزار نفر در طرح غربالگری فشار خون دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر شرکت کرده اندبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،  محمد مهران امینی فرد رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایرانشهر اظهار داشت: طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا با هدف شناسایی و پیشگیری از عوارض فشار خون در افراد بالای ۳۰ سال، زنان باردار و بیماران کلیوی همزمان با سراسر کشور در سیستان و بلوچستان آغاز شد.

وی ادامه داد: این طرح در ۲ بخش اطلاع رسانی و آموزش از ۲۷ اردیبهشت تا ۱۷ خرداد و تشخیص و درمان از ۱۷ خرداد تا ۱۵ تیر به اجرا در آمده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایرانشهر تعداد ایستگاه‌های سنجش فشارخون در حوزه زیر پوشش این دانشگاه را ۷۵۱ پایگاه عنوان کرد و افزود: شمار افراد شناسایی شده مبتلا به فشارخون تا تاریخ ۳۱ خرداد ۲۷ هزار و ۱۳۰ نفر بوده است.

وی گفت: از جمعیت یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر زیرپوشش این دانشگاه در جنوب سیستان و بلوچستان بیش از ۴۰۰ هزار نفر جمعیت هدف این طرح را تشکیل می‌دهند.

دکتر امینی فرد اظهار داشت: هزار و ۵۰۰ نفر نیروی انسانی پزشک، پرستار، بهیار و مراقب سلامت به طور مستقیم در این طرح شرکت دارند.

وی پیش بینی کرد که بیش از ۲۵ درصد جمعیت هدف در جنوب سیستان و بلوچستان مشکل فشار خون داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه فشار خون با علائم خاموش پس از ۱۵ سال باعث نارسایی‌های کلیوی، دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود بیان کرد: مصرف نمک، استرس و چاقی از عوامل مهم ابتلاء به فشار خون است.

سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور به سبب گستردگی جغرافیایی و قرار گرفتن در همسایگی ۲ کشور افغانستان و پاکستان در حوزه بهداشت و درمان به سه بخش تقسیم شده که شهرستان‌های شمالی شامل زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زابل، شهرستان‌های زاهدان، میرجاوه، خاش، سراوان و سیب و سوران زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و شهرستان‌های ایرانشهر، بمپور، سرباز، نیکشهر، مهرستان، چابهار، کنارک، دلگان، فنوج و قصرقند زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر قرار دارد.

انتهای پیام/ع

آغاز طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار