به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا ظفرقندی رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران در حاشیه آخرین نشست شورای عالی، اقتصاد سلامت را یکی از چالشهای اصلی حوزه سلامت خواند و اظهار کرد: اقتصاد سلامت چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی تابع قوانین اقتصادی است و مشکلات این حوزه به طور مستقیم روی کیفیت خدمات موثر خواهد بود.
ظفرقندی ادامه داد: همواره برای قیمت گذاری یک محصول یا خدمت، ابتدا باید قیمت تمام شده و واقعی آن محاسبه شود و اگر قیمت گذاری کمتر از این مقدار باشد به کاهش کیفیت محصول و خدمت و گاهی به تعطیلی یک واحد اقتصادی منجر خواهد شد.
وی ادامه داد: سازمان نظام پزشکی در حوزه پزشکی معتقد است محاسبه هزینه تمام شده خدمات برای تعیین تعرفهها ضروری است و طبق برنامه ششم، مردم کمتر از ۳۰ درصد این هزینهها را پرداخت میکنند و مابقی باید توسط بیمهها و دولت تامین شود.
وی با بیان اینکه، پیشنهاد نظام پزشکی به شورای عالی بیمه پس از بررسیها و ارزیابیهای دقیق این بود که برای اصلاح تعرفهها باید هزینههای واقعی یا تمام شده در بخش خدمات، ویزیت، هتلینگ و فعالیتهای جاری بیمارستانی مبنا قرار گیرد و رشد تعرفهها نیز باید در بخش خدمات معادل حقوق و دستمزد و در بخش هتلینگ و سرویسهای ارائه شده معادل رشد تورم کشور باشد، گفت: هرچند در این بین تورم در حوزه پزشکی به دلیل وابستگی به ارز بهطورمعمول یک و نیم برابر رشد تورم در حوزه جاری کشور است.
به گفته رئیس کل سازمان نظام پزشکی برای جلوگیری از رکود حوزه سلامت و کاهش کیفیت خدمات چارهای جز اصلاح تعرفهها و تحقق هزینههای واقعی نداریم.
وی با اشاره به مکاتبات نظام پزشکی با دکتر جهانگیری معاون اول محترم رئیس جمهور درخصوص لزوم اصلاح تعرفه ها تصریح کرد: آقای جهانگیری این موضوع را به شورای عالی بیمه منعکس کردند تا پس از بررسی دوباره با توجه به واقعیتهای موجود تعرفهها اصلاح شود.
ظفرقندی با تاکید بر اینکه نباید افزایش تعرفهها از جیب مردم پرداخت شود، گفت: در حال حاضر تعرفههای مصوب با تعرفههای واقعی فاصله بسیار زیادی دارد که به اعتقاد ما بیمهها باید این مابه التفاوت را متقبل شوند.
رئیس سازمان نظام پزشکی ایران، از انصراف دانشجویان و رزیدنتهای برخی رشتههای پزشکی بهدلیل شرایط سخت کاری و معیشتی خبر داد و اذعان کرد: امروزه بسیاری از فارغ التحصیلان پزشکان عمومی در حرفه پزشکی شاغل نبوده و یا به حرف دیگری روی آورده اند که این به معنی هدر رفت منابع کشور است.
ظفرقندی بیان کرد: قویترین بیمهها و بیشترین سرانههای بهداشت و درمان در دنیا محال است که نسخهای بدون عبور از یک چارچوب استاندارد و ساختار مشخصی تجویز شود چراکه نبود یک سیستم مشخص موجب هدررفت منابع و ولخرجی میشود؛ بنابراین ما باید به سمت اصلاح ساختارها در نظام ارجاع، پزشک خانواده، پرونده و نسخه الکترونیک و حرکت بر اساس گاید لاینها گام برداریم.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خویش سرمایه اجتماعی رااساس حرفه پزشکی خواند و گفت: اعتماد بین پزشک و بیمار مهمترین اصلی است که علاوه بر علم و مهارت پزشک و جراح به روند درمانی کمک میکند؛ بنابراین اخلاق حرفهای از جانب پزشک بسیار حائز اهمیت بوده و اعتماد بهعنوان یک سرمایه اجتماعی نقش کلیدی دارد.
رئیس کل سازمان نظام پزشکی با تاکید بر برنامه ریزی برای تحقق اعتماد بین پزشک و بیمار ادامه داد: کاهش هجمههای بی مورد به جامعه پزشکی و پالایش درونی از جمله اقداماتی است که موجب ارتقا اعتماد مردم به جامعه پزشکی خواهد شد.
ظفرقندی بیشترین شکایات پزشکی را مربوط به رشتههای جراحی پلاستیک و زیبایی و زنان و زایمان دانست و یادآور شد: البته یکی از دلایل شکایات جراحیهای پلاستیک و زیبایی، مشکلات فرهنگی کشور ماست چرا که در هیچ کشوری حجم تقاضای اعمال زیبایی به اندازه ایران بالا نیست.
وی گفت: در حوزه جراحیهای زیبایی، ایران به نسبت جمعیت رتبه اول را دارد.
انتهای پیام/