نسرین عباسی مدیر نظارت و اعتباربخشی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتوگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره انجام اقدامات درمانی در آرایشگاهها و مراکز غیر پزشکی اظهار کرد: فعالیت درمانی دانشآموختگان رشتههای پزشکی در مطب یا موسسات درمانی تابع ضوابطی است که تحت عنوان آیین نامههای تاسیس مطب و موسسات تشخیصی درمانی ابلاغ شده است و وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی بر حسب وظیفه محول شده، نسبت به نظارت بر این اجرای این ضوابط اقدام میکنند.
وی ادامه داد: به عبارت دیگر مجموعهای از آیین نامههای که نتیجه قوانین بالادستی مانند " قانون تشکیل وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی مصوب ۱۳۶۴ هجری شمسی و "آیین نامه انتظامی سازمان نظام پزشکی مصوب سال ۱۳۸۳ ه. ش" است، این ۲ مرجع یعنی وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی را مکلف به نظارت بر نحوه تاسیس و فعالیت مطب و موسسات درمانی کرده است.
عباسی تصریح کرد: منظور از موسسات، مراکزی است که به نام مراکز تشخیصی و درمانی فعالیت دارند و از جمله آنها میتوان به مراکز ارائه کننده خدمات پوست و مو، مراکز جراحی محدود، مطبها و غیره اشاره کرد.
مدیر نظارت و اعتباربخشی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: با توجه به توضیحات بالا هر فعالیتی توسط پزشکان، در هر رده و با هر تخصصی خارج از این ضوابط، تخطی از آیین نامه محسوب میشود؛ دخالت افراد فاقد صلاحیت و غیر متخصص در امر تشخیص یا درمان که جایگاه خود را دارد و قطعا از منظر قانون و مطابق با ماده سه قانون امور پزشکی دارویی، مواد خوردنی، آشامیدنی مصوب ۱۳۳۴ جرم تلقی میشود.
وی تصریح کرد: با این دیدگاه، در صورتی که اثبات شود فردی در حوزه فعالیت صنف آرایشگران اقدام به انجام فعالیتی می کند که ماهیتاً در حیطه کاری پزشکان تعریف شده است، این فرد باید مورد پیگیری قانونی قرار بگیرد. پزشکان نیز ممکن است اقدامات درمانی یا تشخیصی را در محلی به غیر مراکز مجاز یا بدون رعایت استانداردهای ذکر شده در آیین نامههای مذکور ارائه دهد که این امر نیز از حوزه دادسرای انتظامی نظام پزشکی قابل پیگیری است ولو اینکه فرد آموزش آن فعالیت را دیده باشد.
عباسی با اشاره به این که صدور پروانه طبابت برحسب قانون برعهده سازمان نظام پزشکی گذارده شده است، تاکید کرد: حوزه های نظارت بر درمان و بازرسی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور علاوه بر انجام نظارت برنامه ریزی شده، آماده دریافت گزارشات مردمی و اقدام به احقاق حقوق دریافت کنندگان و گیرندگان خدمت هستند؛ امکاناتی مانند تلفن ۱۹۰ بهعنوان یک دسترسی آسان در تمامی استانها فعالیت میکنند.
انتهای پیام/