به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم؛ سیروس سلامتی مدیرکل ثبتاسناد و املاک استان قم ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات اداره کل ثبت اسناد و املاک استان برگزار شد ضمن گرامیداشت هفته قوه قضاییه گفت: کار ملاک عمل بوده و هر کسی که بیشتر خدمت کند از جایگاه بالاتری در جامعه اسلامی برخوردار است.
مدیرکل ثبتاسناد و املاک استان قم هدف این اداره کل را کاهش پروندههای قضایی عنوان کرد و گفت: سازمان ثبتاسناد و املاک دستگاهی حاکمیتی است که حدود صد سال قدمت دارد، وابسته به قوه قضاییه بوده و نتایج حاصل از اجرای صحیح تکالیف نقش ویژهای در امنیت جامعه، ایجاد بهداشت عمومی و ثبتی و جلوگیری از مفاسد اقتصادی را به دنبال دارد.
وی حرکت از ثبت سنتی به سمت ثبت مدرن و مکانیزه را مورد اشاره قرار داد و افزود: یکی از وظایف مهم اداره ثبت تثبیت مالکیت بوده که با استشهاد محلی و امضا از ریشسفیدان مهم نام مالک و حدود و صغور مالکیت ثبت میشود.
سلامتی ادامه داد: یکی از فرایندهای موفق دفاتر اسناد رسمی بوده و باید صلاحیت این دفاتر را بیشتر کنند که کمک به کاهش پروندههای قضایی خواهد کرد، زیرا اگر بتوانیم در جامعهای که زندگی میکنیم سند عادی را کم کنیم موفقتر هستیم.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان قم از چاپ ماهیانه ۵ هزار سند پستی در استان خبر داد و گفت: رواج هر چه بیشتر سند رسمی در جامعه کمک بهسرعت بخشی به کار ثبتاسناد بوده و موفقتر خواهیم بود.
وی اجرای مفاد سند رسمی در برنامه ششم توسعه را مورد اشاره قرار داد و مطرح کرد: هر کس که مطالبات بانکی و اختلاف در مالک دارد میتواند به اداره ثبت مراجعه کند و برای آن رأی صادر شود.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان قم با بیان اینکه این اداره کل با ۱۳۵ نیرو ۳۰ میلیارد تومان درآمد کسب کرده است، ادامه داد: در سال ۹۶، ۱۱۰ میلیارد تومان پول معوقات بانکی را وصول کرده و بهحساب بانکها برگشت دادیم در سال ۹۷، ۳۲ درصد این میزان افزایش پیدا کرد.
سلامتی ادامه داد: کاداستر ثبت قرار بود که در برنامه پنجم به اتمام برسد، اما با بیمهری عدم بودجه قرار گرفتیم، در صورت اجرای کاداستر هر کسی که بخواهد سند بگیرد سیستم اخطار میدهد.
وی گفت: اسکن کلیه پروندههای ثبتی نگهداری میشود و هیچ چیزی امحاء نشده است. در مدت سه الی چهار سال اخیر توانستهایم ۱۳ میلیون ۵۰۰ هزار برگ را اسکن کنیم و استان قم در این زمینه رتبه نخست کشوری دارد.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان قم با بیان اینکه استعلامات دفتر اسناد رسمی بهصورت آنلاین انجام میشود گفت: ۳۴ هزار و ۵۷۴ مورد در سال ۹۶ تعداد استعلامات بوده که در سال ۹۷ این رقم به ۴۵ هزار مورد رسیده است.
سلامتی تعداد دفاتر ازدواج استان را ۶۶ دفتر و طلاق را ۲۲ دفتر عنوان کرد و گفت: ۸ و ۸۸۹ مورد ازدواج در سال ۹۶ و هفت هزار و ۷۲۰ مورد ازدواج نیز در سال ۹۷ داشتیم که این آمار کاهش داشته است.
وی در مورد آمار طلاق استان در سالهای ۹۶ و ۹۷ نیز گفت: آمار طلاق در سال ۹۶، ۳ هزار و ۲۰۱ مورد بوده که در سال ۹۷ به ۳ هزار و ۱۵۱ مورد رسیده است.
در ادامه رئیس کانون دفترداران و سردفتر داران استان قم عنوان کرد: حدود ۱۰۰ دفتر اسناد رسمی در استان قم داریم که تعدادی در بخشهای استان و تعدادی نیز در سطح شهر قم در حال فعالیت هستند.
وی بیان کرد: حدود ۶ ماهه دفاتر اسناد رسمی ما بازرسی میشوند و با تدابیر اندیشیده شده آمار ۱۰ الی سه میلیون سند غیربازرسی شده کاهش یافته و بازرسی ۶ ماهه از این اسناد را داریم.
مهامد افزود: هر سندی که در دفتر اسناد رسمی تنظیم میشود بسیاری از بار مراجع قضایی کاهش مییابد، کانون سردفتران هم که برای نخستین بار در سال ۹۵، تشکیل شده در راستای کمک به ثبتاسناد رسمی استان بوده است.
رئیس کانون دفترداران و سردفترداران استان قم گفت: کل پروندههایی که در سال ۹۷، در دادگاه انتظامی تشکیل شده ۳۸ مورد هستند که همگی منجر به انفصال نمیشود.
مهامد با بیان اینکه ورود و خروج اسناد رسمی به خارج از کشور با یک سری محدودیتهایی روبهرو است، ابراز کرد: البته ممکن است در این زمینه تخلفاتی هم صورت بگیرد.
وی در رابطه با مشکلات به وجود آمده در مورد تعویض پلاک خودرو نیز گفت: دردسر آنجایی شروع شد که تعویض پلاک خودرو توسط نیروی انتظامی برگههای سبزرنگی که بهعنوان شناسنامه مالکیت خودرو ثبت کرده بودند بلافاصله به سند رسمی انتقال خودرو تبدیل شد، در سال گذشته بیش از دوازده میلیارد تومان از وسایل نقلیه مالیات گرفته شد.
انتهای پیام/ح