یک کارشناس کشاورزی در خصوص میزان بازده گندم در اراضی کشاورزی استان کرمانشاه، گفت : بازده اسمی تعریف شده برای بذر گندم در مرحله برداشت با بازده واقعی آن، ۵۰ درصد اختلاف دارد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازکرمانشاه ،افشین شورجه کارشناس کشاورزی گفت : در استان کرمانشاه حدود ۱۰۰ هزار هکتار زمین آبی و حدود ۳۵۰ هزار هکتار زمین دیم به کاشت گندم اختصاص داده شده است و با توجه به بازده تعریف شده برای بذر‌های به کار برده شده اگر حداقل ۳ تن برای هر هکتار زمین دیم و ۷ تن برای هر هکتار زمین آبی در نظر بگیریم قطعا باید بیش ۱.۵ میلیون تن گندم در استان برداشت کنیم.

وی گفت : در تولید گندم چهار رکن اساسی حضور دارند، بذر در مراکز تحقیقاتی و اصلاحی تهیه می‌شود و به مراکز تولید کننده بذر ارائه و در مراکز تولید کننده بذر در شرایط استاندارد تهیه و سپس در اختیار واحد‌های بسته‌بندی قرار می‌گیرد و این واحد‌ها بذر را پس از بسته‌بندی به منظور کاشت و برداشت در اختیار کشاورز قرار می‌دهند.

وی یادآور شد: در مراکز تحقیقات کشاورزی برای هرگونه از بذر اصلاح و ارائه شده به چرخه کاشت در استان یک بازده که با توجه به شرایط آب و هوایی، خاک و اقلیم استان به دست آمده، تعریف می‌شود، اما کشاورز پس از کاشت این بذر به کمتر از ۳۰ درصد عدد تعریف شده در این تعریف دست پیدا می‌کند.

شورجه ادامه داد: مراکز اصلاح و تحقیقات بذر، واحد‌های تولید بذر، واحد‌های بسته‌بندی و کشاورز چهار حلقه یک زنجیر تولید گندم در استان هستند که با استفاده از آب، خاک و بذر مناسب بالاترین برداشت محصول را در شرایط فعلی اقتصادی کسب می‌کنند، اما در طول این روند مشکلاتی وجود دارد که این بازده حداکثر میسر نمی‌شود.

وی با طرح این سئوال که چه کسی مقصر است، گفت: بررسی علت‌های عدم تحقق بازده اسمی بذر در دست کشاورز نیازمند تحقیقات گسترده و کاملی از هر چهار حلقه این زنجیر تولید بذر در استان است و ممکن است یک یا چند بخشی از این زنجیر در وظایف خود کوتاهی کنند.

شورجه تصریح کرد: براساس آمار و ارقام موجود در استان کرمانشاه حدود ۱۰۰ هزار هکتار زمین آبی و ۳۵۰ هزار هکتار زمین دیم در کاشت گندم فعال هستند و تمامی نمونه‌های بذر‌های معرفی شده همچون «رخشان»، «بهاران»، «پیشتاز»، «پیشگام» و یا «سرداری» دارای راندمان بیش از ۳ تن در زمین‌های دیم و بیش از ۷ تن در زمین‌های آبی دارند، اما بازده به دست آماده در عمل با این برآورد بسیار متفاوت است.

وی در پایان، گفت: حل کردن این مساله سبب تولید بیش از ۵۰۰ هزار تن گندم در استان خواهد شد که رشد تولید گندم در استان را بیش از ۵۰ درصد ارتقا خواهد بخشید .

 

 

انتهای پیام/د

۱۰۰ هزار هکتار زمین آبی و حدود ۳۵۰ هزار هکتار زمین دیم به کاشت گندم اختصاص داده شد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.