معاون وزیر خارجه چین تأکید کرد این کشور اجازه نمی‌دهد مسائل اخیر در هنگ کنگ در نشست آتی گروه ۲۰ مطرح شود.

مقام چینی: هنگ کنگ منطقه ویژه دولت چین است/هیچ کشوری حق دخالت در امور دخلی ما را نداردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، ژانگ ژوئن، معاون وزیر امور خارجه چین تأکید کرد پکن اجازه نمی‌دهد کشور‌های «گروه ۲۰» در نشست هفته جاری خود درباره مسئله هنگ کنگ بحث کنند.

معاون وزیر خارجه چین در پاسخ به اینکه آیا در دیدار دونالد ترامپ و شی جین پینگ، سران آمریکا و چین درباره تحولات اخیر هنگ کنگ بحث خواهد شد یا نه گفت: «تنها چیزی که می‌توانم با اطمینان به شما بگویم این است که گروه ۲۰ درباره موضوع هنگ کنک بحث نخواهد کرد. ما به گروه ۲۰ چنین اجازه‌ای نخواهیم داد».

وی با بیان اینکه «هنگ کنگ منطقه ویژه دولت چین است. مسائل این منطقه مسائلی کاملا داخلی و مربوط به چین است. بنابراین هیچ کشور خارجی حق دخالت ندارد» تأکید کرد: «ما با هر شیوه و راهی به هیچ کشور یا شخصی اجازه دخالت در امور داخلی چین نخواهیم داد».

اخیراً در پی پیشنهاد لایحه جنجالی منطقه خودمختار هنگ کنگ، اعتراضات گسترده‌ای در این منطقه صورت گرفت. دولت چین اعلام کرد آمریکا و برخی از کشور‌های غربی پشت این اعتراض‌ها و آشوب‌ها قرار دارند. با تشدید اعتراض‌ها تصویب لایحه موسوم به «استرداد قضایی مجرمان» تعلیق شدم.

بر اساس لایحه جدید هنگ‌کنگ، درخواست‌های استرداد مظنونان از سوی کشور‌هایی که با آن‌ها توافقی صورت نگرفته نیز ممکن می‌شود. در صورت اجرایی شدن این لایحه، مقامات هنگ کنگ می‌توانند مظنونان را به حوزه‌های مختلف قضایی از جمله چین، بدون نیاز به موافقت دوجانبه که در حال حاضر برای اجرای آن لازم است، تحویل دهند.

هنگ کنگ در سال ۱۹۹۷ از استعمار انگلیس خارج و به جمهوری خلق چین پیوست و هم‌اکنون تحت فرمول «یک کشور، دو نظام» اداره می‌شود که به موجب آن از آزادی نسبی برخوردار است، اما جزئی از خاک کشور چین محسوب می‌شود.

شایان ذکر است، سران آمریکا و چین قرار است در حاشیه نشست گروه ۲۰ دیدار و گفتگو کنند. این نشست روز‌های ۶ تا ۸ تیر به مدت ۳ روز در ژاپن برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: چین ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار