کنسولگری آمریکا در هنگ‌کنگ از تصمیم دولت این جزیره خودمختار مبنی بر تعلیق قانون استرداد مجرمان قضایی استقبال کرد.

حمایت آمریکا از تعلیق لایحه استرداد مجرمان قضایی در هنگ کنگبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، کنسولگری آمریکا در هنگ‌کنگ امروز (شنبه) از تصمیم کری لم، رهبر این جزیره خودمختار، برای تعلیق لایحه پیشنهادی به پارلمان که به موجب آن مجرمان قضایی به منظور دادگاهی شدن باید به چین استرداد می‌شدند حمایت کرد.

بیانیه کنسولگری آمریکا پس از آن منتشر شد که لم اعلام کرد پس از اعتراضات گسترده به این لایحه که در سی سال اخیر بی‌سابقه بود دولت تصیم به تعلیق لایحه استرداد مجرمان گرفت.

در ساعات اولیه امروز روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست به نقل از منابع آگاه گزارش داد مقامات چینی در امور هنگ کنگ در شهر «شنزن» به منظور مذاکره در خصوص ارائه راه حلی برای بحران فعلی بر سر لایحه استراداد مجرمان با هم دیدار کردند، مذاکراتی که بنابر گفته منتقدان به دولت اجازه خواهد داد تا به اختلاف‌نظر‌ها در هنگ کنگ پایان دهند.

هرچند پیش‌تر، خبرگزاری فرانسه گزارش داده بود هنگ‌کنگ با وجود اعتراضات گسترده، لایحه‌ای را که اجازه استرداد مظنونان به چین را می‌دهد، حفظ خواهد کرد.

در ماه فوریه سال جاری میلادی، دولت هنگ‌کنگ چند بند اصلاحی برای قانون خود پیشنهاد داد که بر اساس آن درخواست‌های استرداد مظنونان از سوی کشور‌هایی که با آن‌ها توافقی صورت نگرفته نیز ممکن می‌شود. پیش از این در مجلس قانون‌گذاری هنگ‌کنگ نیز بر سر این موضوع میان نمایندگان درگیری شدیدی صورت گرفت که چند تن از نمایندگان زخمی شدند. در صورت اجرایی شدن این لایحه، مقامات هنگ کنگ می‌توانند مظنونان را به حوزه‌های مختلف قضایی از جمله چین، بدون نیاز به موافقت دو جانبه که در حال حاضر برای اجرای آن لازم است، تحویل دهند.

چند روز پیش ده‌ها هزار نفر از مردم هنگ کنگ در اعتراض به این لایحه به خیابان‌ها آمدند و بزرگترین تجمع مردمی را در ده‌های اخیر آن تشکیل دادند.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، چین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار