تحقیقات نشان می دهد اغلب کسانی که امروز در دام اعتیاد گرفتار شده اند نخستین بار از روی کنجکاوی با دم این عقرب سیاه بازی می کنند و بوسه بر دندان ماری می زنند که عاقبت، این کنجکاوی ساده زندگی، شخصیت و آینده شان را به تباهی می کشاند.

کنجکاوی خانمان سوزبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ،  کنجکاوی تنها یکی از دلایلی است که آدم‌ها را به سمت استفاده دائمی از مواد مخدر سوق می‌دهد. بعد از آن لذت، مشکلات روحی و روانی، مشکلات خانوادگی، کسب آرامش، تجربه هیجان و استفاده از مواد مخدر به عنوان درمان از دلایلی است که فرد را گرفتار می‌کند و در راهی می‌اندازد که جامعه از او به عنوان یک معتاد یاد می‌کند.

اعتیاد در روزگاری نه چندان دور در استانی مثل کهگیلویه و بویراحمد کاملاً مردانه بود، اما حالا چهره زنانه نیز به خود گرفته است. اگرچه به گفته ناصر رضایی، دبیر شورای هماهنگی مواد مخدرکهگیلویه وبویراحمد در کشور ۱۲ درصد معتادان را زنان تشکیل می‌دهند، اما این آمار در استان کهگیلویه و بویراحمد حدود ۵ درصد است. یعنی ۶۰۰ تا ۸۰۰ زن معتاد در این استان وجود دارد. زنانی که اغلب در باشگاه‌های ورزشی و یا آرایشگاه‌های زنانه در جستجوی زیبایی بوده اند و قبل از اینکه متوجه شوند با استفاده از قرص‌های لاغری و دارو‌های حاوی درصد کمی آمفتامین حالا نام معتاد را یدک می‌کشند.

تمرکز روی یک دلیل و غفلت از سایر دلایل

با این حال رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی شورای هماهنگی مواد مخدرکهگیلویه وبویراحمد معتقد است عوامل مختلفی باعث شیوع آسیب اجتماعی اعتیاد است و «تمرکز روی یک دلیل» باعث غفلت از سایر دلایل می‌شود.

محمد کاظم نظری می‌گوید: گاهی بیکاری را عمده‌ترین دلیل اعتیاد عنوان می‌کنند این در حالی است نداشتن مهارت‌های زندگی می‌تواند به اندازه سایر عوامل مهم باشد. به عنوان مثال اگر فرد مهارت «نه گفتن» به تعارف مواد را بیاموزد در موضوع مهمی مثل استفاده از مواد مخدر در معذورات اخلاقی قرار نمی‌گیرد.

وی ادامه می‌دهد: آسیب اجتماعی مانند کوه یخی است که بخش زیادی از آن زیر آب پنهان است به عنوان مثال آمار‌ها می‌گویند در استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۲ هزار نفر بیمار برای ترک اعتیاد به مراکز ترک و درمان مراجعه کرده اند، اما ممکن است کسانی هم مراجعه نکرده باشند.

نظری تاکید می‌کند: باید روی پیشگیری از اعتیاد متمرکز شویم و تلاش کنیم کسانی که معتاد نیستند بعد از این هم معتاد نشوند. این بدان معناست که کاری انجام می‌شود، اما در ظاهر نمودی ندارد؛ اما در بلند مدت در اجتماع، اقتصاد، سیاست و بهداشت اثر خود را نشان خواهد داد.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: ۹۶ سمن فعال در حوزه مواد مخدر در استان وجود دارد و فعالیت‌های خوبی انجام داده اند انتظار می‌رود هیأت‌های مذهبی، ائمه جمعه و روحانیت و رسانه‌ها نیز و تریبون‌های فرهنگی برای پیشگیری از شیوع اعتیاد دست در دست هم بگذارند.

۲۵ سالگی نقطه شروع اعتیاد است

آنچنان که گفته شد همه آدم‌ها می‌توانند در معرض خطر اعتیاد باشند. بستگی دارد که برای رویارویی با این آسیب چه آموزش‌هایی دیده‌اند و چگونه قرار است با آن برخورد کنند. با این حال به گفته دبیر شورای هماهنگی مواد مخدر طبق تحقیقاتی که در استان انجام شده، بیشترین جمعیت معتادان استان در سنین ۲۵ تا ۴۰ سال قرار دارند که البته این آمار نافی وجود معتاد در سنین دیگر نیست.

ناصر رضایی ادامه می‌دهد: اعتیاد دلایل چندگانه دارد، اما ۶۰ درصد از معتادان شاغل هستند. حتی در میان معتادان، پزشک و مهندس و افراد تحصیل کرده و دارای جایگاه اجتماعی بالا هم دیده می‌شود.

وی می‌افزاید: ضریب شیوع اعتیاد در استان ۲.۳ درصد است که شهرستان‌های بویراحمد، گچساران و کهگیلویه بیشترین آمار اعتیاد را دارند.

رضایی یادآوری می‌کند سال گذشته ۲۴ نفر بر اثر سو مصرف مواد مخدر در استان جان خود را از دست داده اند که آمار قابل تأملی است.

وی می‌گوید: بیش از ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات استغال زایی به ۱۹۹ نفر از بهبود یافتگان پرداخت شده ضمن آنکه به ۶۰۰ نفر نیز آموزش‌های رایگان فنی حرفه‌ای ارائه شده است.

رضایی تاکید کرد: هر فرد بهبود یافته‌ای که تمایل داشته باشد مهارتی بیاموزد می‌تواند از طریق بهزیستی به صورت رایگان به فنی و حرفه‌ای معرفی شود.

معتاد، بیمار است

اما پس از اعتیاد چه تمهیداتی اندیشیده‌ایم. موضوعی که معاون درمانی دانشگاه علوم پزشکی در توضیح آن می‌گوید از نگاه ما معتاد یک بیمار است.

غلام عباس سبز با اشاره به افتتاح مرکز بستری اعتیاد در بیمارستان شهید رجایی یاسوج با ۱۱ تخت ابراز امیدواری می‌کند این مرکز به لحاظ کیفی نیز ارتقا پیدا کند.

به گفته سبز بویراحمد ۲۲ مرکز خصوصی و ۲ مرکز دولتی، گچساران ۴ مرکز دولتی و ۱۰ مرکز خصوصی، دهدشت ۲ مرکز دولتی و ۴ مرکز خصوصی، باشت ۲ مرکز خصوصی، لنده، لیکک و سیسخت هر کدام یک مرکز خصوصی پیشگیری و ترک اعتیاد دارند.

آموزش والدین برای پیشگیری

اما بخشی از وظیفه پیشگیری از شیوع اعتیاد به عهده بهزیستی است که مدیر کل آن از اجرای ۴۰ برنامه شاخص در شهر و روستا‌های استان و انجام برنامه‌های آموزشی برای ۴۵۰ نفر از والدین در ۱۶ مهدکودک استان می‌گوید.

آیت افشار مهر می‌افزاید: ۷۰ نفر برای اشتغال و توانمند سازی به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند.

مدیرکل بهزیستی با اشاره به صدور مجوز ۲۱ مرکز درمانی، سم زدایی و بهبود در استان می‌گوید: تاکنون هشت هزار و ۵۵۰ مورد مراجعه در این مراکز به ثبت رسیده است. با این حال ظرفیت این مراکز پر نشده است.

اما معتادان یک بخش از آسیب‌های اجتماعی هستند. آمار‌ها نشان می‌دهد از سال ۲۰۰۰ میلادی تاکنون کشت و ترانزیت مواد مخدر از مبدا افغانستان همسایه شرقی ایران، ۵۰ برابر شده است. ایران بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستانی دارد که ۹۰ درصد تریاک جهان را تولید می‌کند و این بدان معناست بخش زیادی از مواد مخدر باید از ایران عبور کند. به همین دلیل جمهوری اسلامی سالیانه هزینه هنگفتی برای مبارزه با قاچاق و ترانزیت مواد مخدر از مرز‌های ایران پرداخت کرده است. آنچنان که تاکنون بیش از ۴ هزار شهید در راه مبارزه با مخدر داشته است.

کهگیلویه و بویراحمد پیشتاز در مبارزه با مواد مخدر

در این میان کهگیلویه و بویراحمد در مبارزه با مواد مخدر رتبه اول کشور را دارد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: در سال ۹۷ حدود ۵ تن و ۳۰۰ کیلوگرم مواد مخدر در استان کهگیلویه و بویراحمد کشف شد.

ناصر افسریان یادآوری می‌کند کهگیلویه و بویراحمد جز استان‌های پاک است و ۹۵ درصد مواد کشفی در استان در حال ترانزیت به بخش مرکزی کشور کشف شده است.

وی ادامه می‌دهد: یک هزار و ۷۰۰ نفر شامل توزیع کننده، حمل کننده و نگهداری کننده دستگیر و تحویل مقامات قضائی شده است.

افسریان با بیان اینکه کشف مواد مخدر در سال ۹۷ نسبت به سال پیش از آن ۱۲ درصد افزایش داشته می‌افزاید: تعداد ۳۱۰ دستگاه خودرو از ۳۶ باند منهدم شده قاچاقچیان ضبط شد.

اما مقایسه آماری سه ماهه اول سال ۹۸ نسبت به سال گذشته، استان کهگیلویه و بویراحمد را در کشور در صدر مبارزه با مواد مخدر گذاشته است.

افسریان می‌گوید: در سه ماهه اول امسال ۲ تن و ۲۰۰ کیلوگرم مواد کشف و ۴۲۰ نفر نیز شامل حامل، نگهدارنده و توزیع کننده در استان دستگیر شده است که این حکایت از افزایش ۴۹ درصدی کشف مواد مخدر دارد.

آنچنان که گفته شود اعتیاد جز آن دسته از بیماری‌ها و از سویی مشکلات اجتماعی است که می‌تواند هر کسی را گرفتار کند و تبعات آن نیز بر هیچکس پوشیده نیست. با این حال در نشست خبری شورای هماهنگی مواد مخدر روی یک موضوع تاکید شد و آن هم اینکه باید کودکان و والدین نیز برای رویارویی با مواد مخدر و اعتیاد آموزش مهارت‌های زندگی ببینند؛ نیازی که به دلیل کمبود منابع مالی و امکانات تحقق آن دشوار است.

 انتهای پیام/غ

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.