شرکت تعاونی معدن فیروزه نیشابور گفت: میزان فیروزه‌های خالص قابل استخراج در معدن فیروزه نیشابور بالغ بر ۸ هزار تن بوده و سالانه ۴۰ تن از این گوهر گران‌بها استخراج و جمع‌آوری می‌شود.

استخراج و جمع‌آوری سالانه ۴۰ تن فیروزه از معدن فیروزه نیشابوربه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حامد فضلیانی مدیرعامل شرکت تعاونی معدن فیروزه نیشابور در جریان بازدید خبرنگاران از معدن فیروزه نیشابور در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، گفت: صنعت فیروزه یکی از قدیمی‌ترین صنایع بوده و معدن فیروزه نیشابور هم یکی از قدیمی‌ترین معادن دنیا بوده و آثار فیروزه‌های استخراج شده از این معدن مربوط به ۶۷۰۰ سال قبل بوده که همچنان ادامه دارد و خصوصیت این معدن فعال بودن دائمی آن است و در این معدن هیچگاه کار جمع‌آوری فیروزه پایان نمی‌پذیرد.

وی افزود: میزان فیروزه‌های خالص قابل استخراج در معدن فیروزه نیشابور بالغ بر ۸ هزار تن بوده و سالانه ۴۰ تن از این گوهر گران‌بها استخراج و جمع‌آوری می‌شود و در این معدن استخراج تا ۱۸ طبقه زیر زمین را داشته‌ایم که عمیق‌ترین عمق آن ۸۰ متر بوده است.

مدیرعامل شرکت تعاونی معدن فیروزه نیشابور با بیان اینکه ۳۴ غار قدیمی در محدوده این معدن داریم، گفت: معدن فیروزه نیشابور در سال ۹۳ به عنوان معدن نمونه گردشگری کشور انتخاب شد و این مجموعه سالانه میلیون‌ها گردشگر داخلی و خارجی دارد و از مسئولان می‌خواهیم مشکلات موجود در این حوزه از جمله بیمه گردشگران را برطرف کنند، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همکاری لازم را دارند، اما باید به عنوان قانونی لازم‌الاجرا در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد.

وی ادامه داد: همچنین در بحث آسفالت جاده معدن فیروزه نیشابور مکاتباتی را با مسئولان وزارت راه و شهرسازی داشته‌ایم که تاکنون به‌نتیجه‌ای نرسیده است و مسئولان مربوطه می‌خواهیم که همتی جدی در مسیر خدمت ویژه به معدن‌کاران و گردشگران معدن فیروزه نیشابور داشته باشند.

فضلیانی افزود: تا سال ۸۱ این معدن ۱۸ پرسنل شاغل با ۲ تن فیروزه استخراج شده سالانه داشت و از آن سال به بعد که توسط شرکت تعاونی معدن فیروزه نیشابور مدیریت می‌شود ۱۵۰ نفر پرسنل شاغل داریم و بالغ بر ۱۵۰ نفر هم در این مدت بازنشسته شده‌اند.

وی تاکید کرد: در بحث فروش معدن مدعیان زیادی داریم و به‌جهت اجرای عدالت فروش‌های فیروزه‌ها را به‌صورت پک‌ها و بسته‌بندی‌های ۱۰۰ کیلویی در ۳ درجه یک، ۲ و ۳ داریم که قیمت اولیه ما ۷۵ میلیون تومان است و در بحث فروش اولویت فروش با کسانی است که بالاترین قیمت پیشنهادی را دارند.

مدیرعامل شرکت تعاونی معدن فیروزه نیشابور با اشاره به اینکه نظارتی در بحث صادرات فیروزه وجود ندارد گفت: فروش فیروزه را تنها به ایرانیان داریم و گردشگران خارجی زیادی به‌خصوص از چین خواهان خرید کل فیروزه‌های استخراج شده هستند، اما به جهت ممنوعیت قانونی و نیز حمایت از اشتغال‌های داخلی این کار نکردیم، همچنین معضل بزرگمان هم دلالان هستند و منصفانه‌اش آن است که درآمد سالانه بالغ بر ۲۰ میلیون دلار به دست معدن‌کاران زحمتکش فعال در این حوزه برسد، نه آنکه دلالان با سودجویی‌های خود به رقم‌های کلان برسند.

این معدن تاکنون ۳ حادثه منجر به فوت داشته که تمامی آن‌ها مربوط به دوران قبل از پیروزی شکومند انقلاب اسلامی بوده و در این ۴۱ سالی که از آن زمان می‌گذرد خوشبختانه یک حادثه منجر به فوت، جراحت و از کارافتادگی در معدن فیروزه نیشابور نداشته‌ایم.

انتهای پیام//ا.آ

برگزاری نشست خبری  مدیرعامل شرکت تعاونی معدن فیروزه نیشابور

 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.