شاید باورتان نشود، اما از قضا در دوران همین لویی بخت‌برگشته بود که فرانسه دوره رکود طولانی اقتصادی را پشت سر گذاشت و وارد عصر رونق کسب و کار شد.

عاقبت سیاه لویی شانزدهمبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، گزاف نیست اگر ادعا کنیم انقلاب کبیر فرانسه برای بسیاری تداعی‌گر نام‌هایی است چون: ژرژ دانتون، ماکسیمیلیان روبسپیر، ژان پل مارا، ماری آنتوانت و البته لویی شانزدهم.

جالب است بدانید هنگام مطالعه تاریخ فرانسه، وقتی به فصل لویی شانزدهم می‌رسیم در بخش مهمترین وقایع دوران حکمرانی او تنها با یک اتفاق بزرگ و مهم مواجه هستیم: انقلاب کبیر فرانسه! بله، از بخت خوب یا در واقع بد جناب لویی، در دوران سلطنت او بود که فرانسوی‌ها تصمیم گرفتند تغییراتی اساسی را در بطن جامعه و البته اوضاع سیاسی کشور خود رقم بزنند. تغییراتی که در ادامه نام «انقلاب» را به خود گرفت و البته که به یکی از معروف‌ترین‌ها از نوع خود بدل شد.

وارث بی‌کفایتی‌های دو لویی!
اگر می‌اندیشید روش حکومتداری لویی شانزدهم و بی‌کفایتی او در رتق و فتق امور موجب شعله‌ور شدن انقلاب در فرانسه شد کمی تا قسمتی دچار اشتباه شده‌اید! شاید باورتان نشود، اما از قضا در دوران همین لویی بخت‌برگشته بود که فرانسه دوره رکود طولانی اقتصادی را پشت سر گذاشت و وارد عصر رونق کسب و کار شد.


بیشتر بخوانید: سرنوشت لویی شانزدهم در انتظار ماکرون؟


رکودی که از دوره سلطنت لویی چهاردهم بر فرانسه سایه افکنده بود و اگر این را هم بدانید که فقط سلطنت همین جناب لویی چهاردهم ٧٢‌سال به طول انجامید (حالا بماند که جانشین او یعنی لویی پانزدهم هم ٥٩‌سال سلطنت کرد!) متوجه می‌شوید فرانسوی‌ها چه دوره طولانی و سختی را در عسرت گذرانده بودند.

بله، با آغاز سلطنت لویی شانزدهم، فرانسه کم‌کم وارد مرحله رونق اقتصادی شد، اما موضوع این بود که ١٣١‌سال حکومت دو لویی چهاردهم و پانزدهم (اینجا ١٨‌سال سلطنت لویی شانزدهم که در برابر آن دو «لویی» دیگر رقمی نیست را هم فاکتور می‌گیریم!) آن‌قدر زهر در کام فرانسوی‌ها ریخته بود که این رونق دیگر به چشم‌شان نمی‌آمد و خواستار درست‌شدن امور به اساسی‌ترین شکل ممکن بودند.

فرار ناموفق و اعدام در کنکورد
انقلاب فرانسه را به‌واقع باید درست‌ترین واکنش نسبت به نابرابری‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ارزیابی کنیم. انقلابی که با حمله مردم به زندان باستیل آغاز شد و به مدت یک دهه ادامه یافت. این میان لویی شانزدهم نیز به‌عنوان نماد سلطنت و بدون آن‌که کنترلی بر اوضاع داشته باشد، خود را به دست امواج انقلاب سپرد.

اما برخی تندروی‌ها و همچنین بروز اختلافات داخلی بین انقلابیون، لویی را که در کاخ تویلری به شکلی محترمانه حبس بود به فکر کودتا و در دست گرفتن مجدد قدرت انداخت. او ٢٢٧‌سال پیش، برابر ٢٠ ژوئن ١٧٩٢ میلادی، همراه خانواده‌اش به شکل مخفیانه از کاخ خارج شد تا پاریس را ترک کند، اما از بخت بد توسط انقلابیون شناسایی و دستگیر شد. لویی در پی این اقدام از سوی مجلس فرانسه به خیانت متهم شد و حکم اعدام گرفت. در نهایت ٢١ ژانویه ١٧٩٣ سر لویی شانزدهم در میدان کنکورد پاریس با گیوتین از بدن جدا شد.

منبع: روزنامه شهروند

انتهای پیام/

مهمترین وقایع دوران حکمرانی لویی شانزدهم

برچسب ها: دانستنی ها ، خواندنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار